Инж. Петър Петров е изпълнителен директор на „Балканкар Рекорд” АД - Пловдив. В предприятието работи вече 24 години. Фирмата е приватизирана през 2000 година чрез БФБ. Собственост е на дружествата „Рекорд кар холдинг” АД и "Стройинвест” ЕООД , а около 5 на сто от акциите държат индивидуални акционери по линия на масовата приватизация.
В годините след раздържавяването са създадени много нови модели и видове машини, променен е дизайнът им и агрегатите. През 2003 г. започват да се произвеждат електрокари заради нарастващото търсене на електрически машини. Обемът от продажбите на електрокари непрестанно се увеличава и вече представлява около 35 на сто от общото производство. Започва и производството на платформи с различна товароподемност, които се използват в големите промишлени предприятия, гарите и летищата и заедно с електрокарите вече представляват над половината от производството на компанията.
Разговаряме с инж. Петров за предизвикателствата пред управляваната от него компания, сектора и икономиката като цяло.
- Много тежки времена за всички настанаха за бизнеса през последните години. В същото време един от най-засегнатите от прехода сектори на икономиката беше машиностроенето. Как изглежда сега браншът?
Машиностроенето действително е един от секторите, които понесоха доста негативи след 1989 г. Причините са много разнопосочни. От една страна незаинтересованост на държавните учреждения и ведомства, които дълги години бяха собственици на предприятията. От друга страна – неяснотата, по мое мнение, у правителствата през този период, защото те не оцениха кое е полезно да се произвежда в България и кое не, кои са приоритетите и кои – не. Дори и в отраслите, които бяха обявени за приоритетни, като туризъм и селско стопанство, допуснахме хаос и бъркотия.
- А това, че се забави много приватизацията в този сектор, не предопредели ли до голяма степен тежкото му бъдеще?
Когато има безстопанственост и неяснота кой е собственикът на предприятието, не са ясно дефинирани целите на управленческия екип, нещата действително се влошават. Не може на всеки 6-7 месеца да сменяш ръководството на едно предприятие, както ставаше.
Това означава, че той докато започне да навлиза в нещата, трябва да си ходи. Какво да очакваме от него? Това влияе и на неговата нагласа: „при следващото правителство няма да съм тук, защо да се интересувам от резултата? Да изкарам поне докато тези са на власт”. Така че причините са наистина много.
През последните години започна усилено да се говори , че това, което произвеждаме в България, са ниско технологични продукти. Но няма и да имаме скоро високотехнологични продукти, защото концепцията за развитието на икономиката ни е сбъркана, въобще ако я има.
- При положение, че към настоящия момент частният бизнес е основният двигател на икономиката, как виждате ролята на държавата?
Държавата имаше големи възможности за въздействие, когато всичко беше под неин контрол. Единственото, което сега може да се иска от държавния апарат, е да създаде политиката за развитие и да създаде условията за реализацията й. Само че не я виждам тази политика, защото в касичката трябва да влизат повече пари, отколкото се харчат.
А ние години наред сме с отрицателно търговско салдо, което означава, че износът ни е по-малко от вноса. По този начин трудно се връзва бюджет. Стимули за износителите няма. Да не говорим, че фиксираният курс на лева спрямо еврото пък е един препъни камък за износителите, защото инфлацията в лева не се компенсира чрез промяна на стойността му спрямо еврото.
Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма – разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие .
Ние тепърва, независимо дали е частна или държавна собствеността, ще създаваме нещата и ще вървим бавно и трудно нагоре. И постепенно може би ще стигнем до някакъв резултат, а може би – не.
преди 12 години Попо323 търканията между инженери и икономисти кой е по по по е подобно на това при компютърния бранш : хардуера = инженерите / софтуера = икономистите , кой без кого може ......... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ........не ни чака нищо добро занапред:))))))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тарикат, ти да си забелязал че и след като ФЕД-а 'вкара' трилионите, безработицата в САЩ ПРОДЪЛЖАВА ДА РАСТЕ, дори и след масаж на статистиката им ?!!То ако ставаше само с девалвация на валутата, ЗИМБАБВЕ ЩЯХА ДА СА НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ЗЕМЯТА, БЕ *** ЗАГУБЕН!Да те открехна малко: преди 15г Германия беше най-силната икономика в Европа и най-голям износител с НАЙ-СИЛНАТА ВАЛУТА В ЕВРОПА- дойче марката.Да коментирам ли тук, че ако девалвират лева, ти също губиш мой човек!(Ако изобщо имаш нещо, в което се съмнявам като ти гледам 'гениалните' мисли) Най-малкото губиш от девалвираната си заплатка в лева.Аман от леваци в тоя форум, дето си мислят че знаят нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Разбиращия от икономика , я кажи кой местни ресурси ще дава девалвираш с девалвацията на валутата ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Смях , смях и пак смях Поразгледах коментарите и занемях чак сега си дадох сметка колко ниско е нивото на икономистите и въобще икономиката в България Не случайно и нашата БФБ е с най голям спад в света без никакво възстановяване Девалвацията на всяка валута е нормален процес за стимулирането на икономиката , не случайно и Фед вкарва ликвидност от допълнителни трилиони долари Да не мислите ,че това не е вид девалвация на долара или нашите икономисти се смятат за подобри То си е казано ,че един дори слаб инженер струва поне колкото 20 отлични /ужким/ икономисти То това е видно и от блестящата ни икономика и от това ,че сме на последно място по стандарт в Европа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Когато се позовават на разни икономически теории и капацитети в икономиката често "забравят" размера и структурата на нашата. И не маловажния факт, кои са обсебили икономическото пространство и начина по който стана това. Толкова са прозрачни в домогванията си, че направо обиждат интелекта на хората около тях! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години При производството на машиностроителен продукт проблема в разработването е че то е сериозен разход , а готовия продукт лесно се копира в Азия. Така че защитата е много сложна , понеже и печалбите са големи и се копира много сериозно.Не мисля че си заслужва да се инвестира в разработки , заслужва си да се инвестира в копиране изглежда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Заглавието на статията е :Без обезценка на лева не ни чака нищо добро. Аз бих добавил - със обезценка на лева -също. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години и точно тук виждам ролята на ДЪРЖАВАТА - да отиде при този предприемач и да му каже - правим научен институт(в СОФИЯ ТЕХ ПАРК) искаме да направим разработки в областта на мотокарите.Как можем да си взаимодействаме в разработките и изпитанията. Да направим скъп високотепнологичен продукт, който ще се продава примерно в 5 000 бройки. Оттам тръгва всичко - и образование и високобразован труд и произв. база и всичко. Естествено трябва това ще бъде някакъв патент, до който достъп(ако платят) ще имат и други фирми в тази сфера. Какво му е сложното. ЧОвека го е казал имаме пазар за 1 000 мотокара НО НЯМАМЕ КАПАЦИТЕТ ЗА високотехн. произв. И ТУК влиза държавата.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ама оставете това за девалвацията - това го е казал, но според мен не влага особен смисъл освен, че така ще е по-конкрунтноспособен на межд. пазар. Разбира се, това е илюзия, но има много НОБЕЛОВИ лауреати особено в САЩ, които застъпват под друга форма точно тезата за печатане на пари. Въпросът винаги опира до БОГАТСТВОТО НА НАРОДИТЕ. В крайна сметка държавата България трябва да повиши своята роля за ХОРАТА и ЗА БИЗНЕСА, така че реално да забогатяваме, а не да обедняваме от година на гоидна. Да се престане с празните приказки, че пазара сам ще се погрижи за нашите заплати и доходи. И най-важно, това което ми направи най-силно впечатление в интервюто - правим нискобюджетни, без ел.джаджи мотокари, които изнасяме ЕДИ СИ КЪДЕ(отлично имат ниша, имат пазар). отговор Сигнализирай за неуместен коментар