Инж. Петър Петров е изпълнителен директор на „Балканкар Рекорд” АД - Пловдив. В предприятието работи вече 24 години. Фирмата е приватизирана през 2000 година чрез БФБ. Собственост е на дружествата „Рекорд кар холдинг” АД и "Стройинвест” ЕООД , а около 5 на сто от акциите държат индивидуални акционери по линия на масовата приватизация.
В годините след раздържавяването са създадени много нови модели и видове машини, променен е дизайнът им и агрегатите. През 2003 г. започват да се произвеждат електрокари заради нарастващото търсене на електрически машини. Обемът от продажбите на електрокари непрестанно се увеличава и вече представлява около 35 на сто от общото производство. Започва и производството на платформи с различна товароподемност, които се използват в големите промишлени предприятия, гарите и летищата и заедно с електрокарите вече представляват над половината от производството на компанията.
Разговаряме с инж. Петров за предизвикателствата пред управляваната от него компания, сектора и икономиката като цяло.
- Много тежки времена за всички настанаха за бизнеса през последните години. В същото време един от най-засегнатите от прехода сектори на икономиката беше машиностроенето. Как изглежда сега браншът?
Машиностроенето действително е един от секторите, които понесоха доста негативи след 1989 г. Причините са много разнопосочни. От една страна незаинтересованост на държавните учреждения и ведомства, които дълги години бяха собственици на предприятията. От друга страна – неяснотата, по мое мнение, у правителствата през този период, защото те не оцениха кое е полезно да се произвежда в България и кое не, кои са приоритетите и кои – не. Дори и в отраслите, които бяха обявени за приоритетни, като туризъм и селско стопанство, допуснахме хаос и бъркотия.
- А това, че се забави много приватизацията в този сектор, не предопредели ли до голяма степен тежкото му бъдеще?
Когато има безстопанственост и неяснота кой е собственикът на предприятието, не са ясно дефинирани целите на управленческия екип, нещата действително се влошават. Не може на всеки 6-7 месеца да сменяш ръководството на едно предприятие, както ставаше.
Това означава, че той докато започне да навлиза в нещата, трябва да си ходи. Какво да очакваме от него? Това влияе и на неговата нагласа: „при следващото правителство няма да съм тук, защо да се интересувам от резултата? Да изкарам поне докато тези са на власт”. Така че причините са наистина много.
През последните години започна усилено да се говори , че това, което произвеждаме в България, са ниско технологични продукти. Но няма и да имаме скоро високотехнологични продукти, защото концепцията за развитието на икономиката ни е сбъркана, въобще ако я има.
- При положение, че към настоящия момент частният бизнес е основният двигател на икономиката, как виждате ролята на държавата?
Държавата имаше големи възможности за въздействие, когато всичко беше под неин контрол. Единственото, което сега може да се иска от държавния апарат, е да създаде политиката за развитие и да създаде условията за реализацията й. Само че не я виждам тази политика, защото в касичката трябва да влизат повече пари, отколкото се харчат.
А ние години наред сме с отрицателно търговско салдо, което означава, че износът ни е по-малко от вноса. По този начин трудно се връзва бюджет. Стимули за износителите няма. Да не говорим, че фиксираният курс на лева спрямо еврото пък е един препъни камък за износителите, защото инфлацията в лева не се компенсира чрез промяна на стойността му спрямо еврото.
Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма – разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие .
Ние тепърва, независимо дали е частна или държавна собствеността, ще създаваме нещата и ще вървим бавно и трудно нагоре. И постепенно може би ще стигнем до някакъв резултат, а може би – не.
преди 12 години Първо нека да изясним понятията: девалвация има, когато валутният курс е фиксиран; когато валутният курс е плаващ, намаляването на цената на дадена валута се нарича обезценяване. Второ, политиката на девалвиране на валутата на малка и бедна страна според икономическата теория не може да доведе до положителни резултати. Тази политика се предприема най-вече за уравновесяване на платежния баланс на страната. Но в началото се проявява "ефектът на кривата J" за текущата сметка - отрицателният баланс по нея нараства и е нужно доста време, за да се премине към положителен баланс (ако изобщо се случи поради лаг в реакцията както на потребителите, така и на производителите).Трето - в практиката също няма положителен пример за успешна девалвация, довела до просперитет държавата, която я е провела.Девалвацията е част от целенасочена правителствена политика.Обезценяването при плаващ валутен курс е друга тема. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Глупости! Лично мнение на алчен управител! Заплатите в България могат да се повишат, ако се намали личната печалба на чорбаджиите. Алчността е тежка болест. Богопомазани като Петров, освен некомпетентност по темата с борда са и чинни слуги на истинските собственици на тази фирма.Каква заплата взима господина? Какво са дали като дивиденти на малките акционери пред годините от 2000 до днес? Какви са заплатите на работниците? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Questionс кой език работят програмистите-настройчици на cnc машините фанук с бейсик ли?някой да знае?нямам предвид тие ,които правят главния софтуер,той си върви с машината апосле операторите пак правят по малки програмки на нея......нещо като java и java development kid и eclipse отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години цитат *** от днес....."Филипов не скри, че един от мотивите му за изнасяне на част от производството на багери от Германия в България е търсенето на по-голяма ефективност на производството. Себестойността на машините, произвеждани у нас, се понижава с около 30 на сто, показват изчисления на компанията."Без коментар. Инженера да пресметне пак и да открие причината за неуспехите си другаде, не в стойността на лева! ..ех... добре че имаме емигранти иначе лошо. :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не разбрах, какво пречи на бизнеса в България?Девалвацията е математически неизбежна, като единствен достъпен начин да се финансра фалиралата ни държава.Ама хората щели да обеднеят- ами да, нали това е идеята,2014 е максимума, който ще издържим, като много вероятно да се случи още догодина.Ще видим и как ще се отрази на производството на електрокари, отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години " Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. "51от: STRAHOпреди 1 денОсвен това девалвация на лева така или иначе си тече. Това имах предвид! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Значи инженерът произвежда 350 електрокара годишно, но само ако се обезцени лева ще може да достигне до 1000 броя. Много интересна мисъл... Сравнява се с автомобилопроизводството в Германия... още една интересна мисъл. Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. За високотехнологични продукти - необходимо е да има инвеститори, традиции, свързани специалности в университетите... ако днес положат основите, след поне 20 години ще се берат плодовете... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Инженера е напълно прав, ама няма кой да чете.Работодателят му произвежда евтини, нискотехнологични продукти. И това не е фатално - всъщност почти няма БГ фирми, които да произвеждат друго.Или май имаше ИТ фирми, които са технологични? Има, но и те не произвеждат високотехнолигичен продукт или по-точно са наемна ръка и кодят за други високотехнологичен продукт. Добавената стойност обаче не остава в БГ.Причината не е в администрацията, не виждам никакви пречки да направиш фирма и да кодиш Инстаграм приложения, които да качиш в Епъл Стор или където си искаш. Какво пречи тук държавната администрация? Пречи липсата на талант и знания, ето какво пречи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Инженерът чул, че USA и UK си стимулирали износа, като девалвирали валутата, та и той като жабата вдигнал крак да го подковат :)Само дето м/у БГ и въпросните държави няма нищо общо!Някой бг бизнесмени упорито продължават да се опитват да ловят "маймуни с трици"!Няма как да задържиш квалифицирана раб. ръка, като им плащаш с изрезки от вестник!Не се намираме пред 89та и всеки може да хване първия самолет за да получи много по-достойно възнаграждение!Конкурентен бизнес се прави с възможно най-малко административни тежести от страна на държавата и с ясна идея къде може да реализираш някакви сравнителни предимства! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И изобщо защо упорито БГ икономиката се разглежда като самостоятелна или относително самостоятелна . Какво произвеждаме ние самостоятелно !??? Аз не се сещам. Та ние сме в Европейския съюз а не в Латинска Америка! Що за малоумие е, да си мислиш, че тази робия ще продължи вечно. Хората просто ще избягат от това място. Процеса се развива пред очите ни! Просто им трябва малко време за да преодолеят езиковата бариера. Тия с патриотизма са отдавна в миналото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар