Инж. Петър Петров е изпълнителен директор на „Балканкар Рекорд” АД - Пловдив. В предприятието работи вече 24 години. Фирмата е приватизирана през 2000 година чрез БФБ. Собственост е на дружествата „Рекорд кар холдинг” АД и "Стройинвест” ЕООД , а около 5 на сто от акциите държат индивидуални акционери по линия на масовата приватизация.
В годините след раздържавяването са създадени много нови модели и видове машини, променен е дизайнът им и агрегатите. През 2003 г. започват да се произвеждат електрокари заради нарастващото търсене на електрически машини. Обемът от продажбите на електрокари непрестанно се увеличава и вече представлява около 35 на сто от общото производство. Започва и производството на платформи с различна товароподемност, които се използват в големите промишлени предприятия, гарите и летищата и заедно с електрокарите вече представляват над половината от производството на компанията.
Разговаряме с инж. Петров за предизвикателствата пред управляваната от него компания, сектора и икономиката като цяло.
- Много тежки времена за всички настанаха за бизнеса през последните години. В същото време един от най-засегнатите от прехода сектори на икономиката беше машиностроенето. Как изглежда сега браншът?
Машиностроенето действително е един от секторите, които понесоха доста негативи след 1989 г. Причините са много разнопосочни. От една страна незаинтересованост на държавните учреждения и ведомства, които дълги години бяха собственици на предприятията. От друга страна – неяснотата, по мое мнение, у правителствата през този период, защото те не оцениха кое е полезно да се произвежда в България и кое не, кои са приоритетите и кои – не. Дори и в отраслите, които бяха обявени за приоритетни, като туризъм и селско стопанство, допуснахме хаос и бъркотия.
- А това, че се забави много приватизацията в този сектор, не предопредели ли до голяма степен тежкото му бъдеще?
Когато има безстопанственост и неяснота кой е собственикът на предприятието, не са ясно дефинирани целите на управленческия екип, нещата действително се влошават. Не може на всеки 6-7 месеца да сменяш ръководството на едно предприятие, както ставаше.
Това означава, че той докато започне да навлиза в нещата, трябва да си ходи. Какво да очакваме от него? Това влияе и на неговата нагласа: „при следващото правителство няма да съм тук, защо да се интересувам от резултата? Да изкарам поне докато тези са на власт”. Така че причините са наистина много.
През последните години започна усилено да се говори , че това, което произвеждаме в България, са ниско технологични продукти. Но няма и да имаме скоро високотехнологични продукти, защото концепцията за развитието на икономиката ни е сбъркана, въобще ако я има.
- При положение, че към настоящия момент частният бизнес е основният двигател на икономиката, как виждате ролята на държавата?
Държавата имаше големи възможности за въздействие, когато всичко беше под неин контрол. Единственото, което сега може да се иска от държавния апарат, е да създаде политиката за развитие и да създаде условията за реализацията й. Само че не я виждам тази политика, защото в касичката трябва да влизат повече пари, отколкото се харчат.
А ние години наред сме с отрицателно търговско салдо, което означава, че износът ни е по-малко от вноса. По този начин трудно се връзва бюджет. Стимули за износителите няма. Да не говорим, че фиксираният курс на лева спрямо еврото пък е един препъни камък за износителите, защото инфлацията в лева не се компенсира чрез промяна на стойността му спрямо еврото.
Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма – разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие .
Ние тепърва, независимо дали е частна или държавна собствеността, ще създаваме нещата и ще вървим бавно и трудно нагоре. И постепенно може би ще стигнем до някакъв резултат, а може би – не.
преди 12 години Като чета коментарите..ами нали сме в борд, можем да си правим каквото си искаме, дайте да направим 1 лев=2 Евра и тогава направо ще имаме причина да се пръснем от национална гордост щото по тоя показател ще сме намбър уан...300 лв заплата на служителка в пощата ще е 600 евро и ще може да си купи чифт силиконови цици за да ги полюшка в някоя чалгаджийница.Щот сме мноо умни няма да произвеждаме нищо, само ще внасяме - нали ще е супер евтиноМа как на никой още не му е дошла тази гениална икономическа мисла в суперумната българска глава?! Че нали сме умни, умни, чск втори след евреите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И ако почне обезценка на лева ще забогатеем ли!? Някои да, но масата от сънародници, ще могат да си позволят само хляб от трици "made in Bulgaria" и ще висят по язовирите за безплатна риба! "Бизнеса" ще продължи да си пазарува и поддържа стандарт с Европейски, Американски и Японски стоки! И децата им пак ще си учат там. Да си ръкопляскат чужденците, не ме е грижа! И детето си ще насърча да им работи, щом ще му осигурят нужния стандарт на бял човек! Каква алтернатива би имало да слугува на такива некадърници!? Какво да ме накара да си мисля, че ако потърпим ще се оправят след като повече от 20 години само потъват!? Живота на всички ни е ЕДИН! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Жална му майка на този мениджър/предприемач, който разчита на обезценка на дадена валута за да повиши конкурентоспособността си, а не на иновации и креативност! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ама СТРАХО - това е най-лесното и на този отговор ти ръкопляскат от САЩ ДО ЯПОНИЯ. То туй е тънкия момент. Да можеш да произвеждаш и да продаваш и то СКЪПО. А не да стоиш беден на язовира за безплатна риба БЕЗ ПОМИНЪК, БЕЗ УМЕНИЯ и БЕЗ ПАРИ естествено! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Извинявай, нито съм пазарен фундаменталист нито давам примери с изброените неща. Съгласен съм, че държават трябва да подпомага или поне да не спъва, но извинявай как да се съглася, че фиксиран лев е причина за лоша конкурентноспособност. Не говоря за научни институти и въвеждане на сууупер иноваци, но се сблъсквам ежедвневно със подобни хора - мислене от типа всички други са ми виновни. Като им кажеш метод (о инвестиции) за подобряване на качеството и намаляване на разходите получаваш отговор и ти си прав, ама и така не е:-) как да се съглася с полубременна жена? По въпроса за Мароко - Дачия и Шкода в Индия - нормално, но от това заводите в Млада болеслав не спират нито в румъния. Разширяват си пазара, създават модел за дадения пазар на база на познат - един вид орязан. От това качеството не пада, дори смея да твърдя, базирайки се на опита си, че качеството често е по-добро в такива страни. И сега не бързайте да ме оплюете, няма чувства а факти:-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини."Елементарен отговор! Няма да произвежда! Проблема си е техен. Никой не е длъжен да ги издържа. Да са мислили когато му е било времето. И как работят тия "държавни машини" там? Като плащат на работещите като тук ли!!? На калпавата ракета и космоса и е тесен! :)))... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мдаа, бъдещето е в домати и пипер за Китай и Индия. Там винаги ще са гладни, а мотокари не им трябват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие "....Така де ..нали нямахте нужда от тия хора докато се крадеше и идваха лесни пари!? Сега нямало ги! Ами няма ги я, как ще ги има!??? И сега какво? По лесно е да се оберат работниците, за да се запази нормата на печалба/ако има такава вече де/ за собствениците, от колкото да се инвестира в иновации!? Хубаво беше когато им плащахте на хората по 12-20 $ на месец нали? Е ако така, сте били конкурентни къде инвестирахте печалбите!? В иновации и повишаване на производителността на труда ли!? Ако да, какъв ви е проблема господине? Ееех големи тарикати! Да ама няма да стане! Дано не стане! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години оле Димо - точно от такива крайни пазарни фундаменталисти като теб БГ е на това дередже. Май не само БГ. Човека е от реалността - не е собственик и се опитва да АНАЛИЗИРА нещо по-глобално, изхождайки от конкретния си опит. Вместо това като коментар получава приказки за СОЦ.а БОЦа и МОЦа. Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини. Дава се пример с Дачия - ама дори ДАчия произвежда последния си модел в МАРОКО, а Шкода в Индия?!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години За подобно ноу хау говорим :-) Напълно съм съгласен! Идва Варта и Делко да правят съвместен бизнес с Искра, МонБат, обаче няма с кого да се срещнат. Човека вика - явно имат сериозни пазари и не се интересуват да произвеждат батериии за производителите на автомобили. Чакат си на магазинската мрежа. После космосът им бил крив! Даже се оплакват "нашите батерии са толкова качествени, че ни намаляват продажбите" хахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар