Инж. Петър Петров е изпълнителен директор на „Балканкар Рекорд” АД - Пловдив. В предприятието работи вече 24 години. Фирмата е приватизирана през 2000 година чрез БФБ. Собственост е на дружествата „Рекорд кар холдинг” АД и "Стройинвест” ЕООД , а около 5 на сто от акциите държат индивидуални акционери по линия на масовата приватизация.
В годините след раздържавяването са създадени много нови модели и видове машини, променен е дизайнът им и агрегатите. През 2003 г. започват да се произвеждат електрокари заради нарастващото търсене на електрически машини. Обемът от продажбите на електрокари непрестанно се увеличава и вече представлява около 35 на сто от общото производство. Започва и производството на платформи с различна товароподемност, които се използват в големите промишлени предприятия, гарите и летищата и заедно с електрокарите вече представляват над половината от производството на компанията.
Разговаряме с инж. Петров за предизвикателствата пред управляваната от него компания, сектора и икономиката като цяло.
- Много тежки времена за всички настанаха за бизнеса през последните години. В същото време един от най-засегнатите от прехода сектори на икономиката беше машиностроенето. Как изглежда сега браншът?
Машиностроенето действително е един от секторите, които понесоха доста негативи след 1989 г. Причините са много разнопосочни. От една страна незаинтересованост на държавните учреждения и ведомства, които дълги години бяха собственици на предприятията. От друга страна – неяснотата, по мое мнение, у правителствата през този период, защото те не оцениха кое е полезно да се произвежда в България и кое не, кои са приоритетите и кои – не. Дори и в отраслите, които бяха обявени за приоритетни, като туризъм и селско стопанство, допуснахме хаос и бъркотия.
- А това, че се забави много приватизацията в този сектор, не предопредели ли до голяма степен тежкото му бъдеще?
Когато има безстопанственост и неяснота кой е собственикът на предприятието, не са ясно дефинирани целите на управленческия екип, нещата действително се влошават. Не може на всеки 6-7 месеца да сменяш ръководството на едно предприятие, както ставаше.
Това означава, че той докато започне да навлиза в нещата, трябва да си ходи. Какво да очакваме от него? Това влияе и на неговата нагласа: „при следващото правителство няма да съм тук, защо да се интересувам от резултата? Да изкарам поне докато тези са на власт”. Така че причините са наистина много.
През последните години започна усилено да се говори , че това, което произвеждаме в България, са ниско технологични продукти. Но няма и да имаме скоро високотехнологични продукти, защото концепцията за развитието на икономиката ни е сбъркана, въобще ако я има.
- При положение, че към настоящия момент частният бизнес е основният двигател на икономиката, как виждате ролята на държавата?
Държавата имаше големи възможности за въздействие, когато всичко беше под неин контрол. Единственото, което сега може да се иска от държавния апарат, е да създаде политиката за развитие и да създаде условията за реализацията й. Само че не я виждам тази политика, защото в касичката трябва да влизат повече пари, отколкото се харчат.
А ние години наред сме с отрицателно търговско салдо, което означава, че износът ни е по-малко от вноса. По този начин трудно се връзва бюджет. Стимули за износителите няма. Да не говорим, че фиксираният курс на лева спрямо еврото пък е един препъни камък за износителите, защото инфлацията в лева не се компенсира чрез промяна на стойността му спрямо еврото.
Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма – разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие .
Ние тепърва, независимо дали е частна или държавна собствеността, ще създаваме нещата и ще вървим бавно и трудно нагоре. И постепенно може би ще стигнем до някакъв резултат, а може би – не.
преди 12 години като констатация може би си прав, но не може съществуването на който и да е отрасъл да е първопричина :-) Липсвали управленски кадри, някой от вас да е виждал обява за работа от този тип - управленска позиция в предприятие от бившия соц? :-) няма, нали, няма и да има - там се назначават не се избират по способност. Пълни алантупаци и тотални айляци. Пример - изпълнителен директор на голям завод със сериозно бъдеще (ако се мисли правилно) се оплаква, че клиентите му звънели за оферти??? Смяяятайте - нарушават му спокойствието разни нагли клиенти, които искат да купят стоката произвеждана от него. Някой спомена Китай - надявам се един ден в БГ да има поне 5% от отношението, което имат азиатците (В частност Китай) към клиента:-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години На некадърен управител лева му е крив.Като нямаш научни институти и т.н. инвестирай в ноу-хау, партньрсва. Работи на ишлеме за някой който го има. И без това за големите машиностроители на запад в момента хем се чудят как да правят експанзия хем им се струва нестабилно положението. Един договор за стратегическо партньорство - ноу-хау срещу гъвкав капацитет с водеща компания би подкарало нещата. Дачия например напоследък е по-успешна от Рено дори нищо че повечето ноу-хау и технологии са френски в Датчиите.Точно на един управител работата му е стратегическото развитие. Концепцията, взия и мисията няма и не трябва да ти я спуснат от правителството. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Балканкар и състоянието на цялата българска промишленост са трагедията на България, и първопричината за нейната бедност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много агресия, много нещо в коментарите. Иначе по темата: Не може валутата да е проблем за износът на стоката произвеждана от въпросното предприятие. 1во е фиксирана и е такав от години, т.е. офертите са правени с нея. 2ро конкурентноспособността няма общо с нея. За да сте конкурентно способен, г-н Петров, си задайте следния въпрос: Какво подобрихме последната една година, което да повиши качеството и същевременно да намали разходите? Цената се образува от печалба и разходи, ако се фокусирате в/у разходите и ги намалите, няма нужда да намалявате печалбата за да си намалите цената. в 99% от случайте намаляването на разходите е свързано с повишаване на качеството. (брак, ремонт, материали, автоматизация и.тн.) Съжалявам, че има изпълнителни директори като вас, които явно имат мислене от 1985. Първопричината може би е там. Успех! Ако имате въпроси питайте :-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Интересно и как ГЕРМАНИЯ която е също в еврото продължава да е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ПРОМИШЛЕНИ И ИНДУСТРИАЛНИ СТОКИ В СВЕТА, но на Петров еврото му е виновно че стоката му калпава !?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тоя комунистически *** се е нагрухал със заеми и сега се е размечтал за Виденово време...Лесно беше да се 'приватизира' под масата, но не е така лесно да се управлява и печели в пазарна среда. Другарите не го можеха и преди, не го умеят и сега.Евро-фондовете ги закрепиха за известно време, но и на тази аванта й се вижда края и сега като се дръпна водата се вижда кой е плувал без ***!И преди съм го казвал: ако не бяхме влезли в ЕС със Симеончо (ДС агента), щяха да им изпокапят още тогава 'бизнесите' като зрели круши и вероятно година-две след това щяхме да имаме истинско демократично правителство.Но така било писано. Тоя е толкова ***, че дори си противоречи сам: "Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева."Абре ***, нали левът е вързан за еврото! Скритата обезценка ВЕЧЕ си тече, ама като сте некадърни на вас ви трябва хиперинфлация за да сте конкурентни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Вместо да си оптимизират производството, вместо да въведат добра организация и планиране в бизнеса си, тия смятат, че една обезценка на лева ще ги изправи на крака, без да им идва на ум, че ако левът девалвира, ще се изправят пред разходи пред които увеличенията на техните такива последните 10 години ще са като качване на цените на градския транспорт за Левон Хампарцумян :))) И кой им е крив, че до средата на 2008 не усетили идващата криза? Мммммммммм? Как някой я усетиха, а те не!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мечтата на българския пишман бизнесмен - Гладни сомалийци да му работят без пари на компютри Правец 8 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тоя явно има доста кредити в левчета и иска да се обезцени! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Лошо е, когато инженери се изказват по финансови въпроси,лекари по технически а поети - по космически технологии !Този г-н не е открил топлата вода - Китай е поредния пример за евтина валута и като следствие-експанзия!Проблемът е,че когато въпроса за цената на лева беше дискусионен - тутакси ни отрязаха главите с паритет на 1 Лев към 1 ДМ .......На никой не му трябват конкурентни износители а вносители - спр. НХК-Плевен,Кремиковци и останалите заводи от тежката химия.Евтината валута е нож с две остриета - особено за малки и СЛАБИ държави като БГ без Петрол ,Уран и пр.......а стоките на въпр. г-н от Балканкар Рекорд просто трябва да са конкурентни - валутата не е голям проблем - пример:Германия работи със скъпо евро , но БМВ,Мерседес,Ауди се купуват винаги---------има два вида стоки - по-скъпи и по-качественипо-евтини и по-некачествени----------въпр. е Къде е стоката на Балканкар Рекорд...а и ние като цяло---------- отговор Сигнализирай за неуместен коментар