- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?
Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.
В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.
- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.
- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.
- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?
Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.
Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.
Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.
От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.
- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?
Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в рускоговорящите държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях.
Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.
- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.
Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме.
преди 12 години Попо323 търканията между инженери и икономисти кой е по по по е подобно на това при компютърния бранш : хардуера = инженерите / софтуера = икономистите , кой без кого може ......... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ........не ни чака нищо добро занапред:))))))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тарикат, ти да си забелязал че и след като ФЕД-а 'вкара' трилионите, безработицата в САЩ ПРОДЪЛЖАВА ДА РАСТЕ, дори и след масаж на статистиката им ?!!То ако ставаше само с девалвация на валутата, ЗИМБАБВЕ ЩЯХА ДА СА НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ЗЕМЯТА, БЕ *** ЗАГУБЕН!Да те открехна малко: преди 15г Германия беше най-силната икономика в Европа и най-голям износител с НАЙ-СИЛНАТА ВАЛУТА В ЕВРОПА- дойче марката.Да коментирам ли тук, че ако девалвират лева, ти също губиш мой човек!(Ако изобщо имаш нещо, в което се съмнявам като ти гледам 'гениалните' мисли) Най-малкото губиш от девалвираната си заплатка в лева.Аман от леваци в тоя форум, дето си мислят че знаят нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Разбиращия от икономика , я кажи кой местни ресурси ще дава девалвираш с девалвацията на валутата ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Смях , смях и пак смях Поразгледах коментарите и занемях чак сега си дадох сметка колко ниско е нивото на икономистите и въобще икономиката в България Не случайно и нашата БФБ е с най голям спад в света без никакво възстановяване Девалвацията на всяка валута е нормален процес за стимулирането на икономиката , не случайно и Фед вкарва ликвидност от допълнителни трилиони долари Да не мислите ,че това не е вид девалвация на долара или нашите икономисти се смятат за подобри То си е казано ,че един дори слаб инженер струва поне колкото 20 отлични /ужким/ икономисти То това е видно и от блестящата ни икономика и от това ,че сме на последно място по стандарт в Европа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Когато се позовават на разни икономически теории и капацитети в икономиката често "забравят" размера и структурата на нашата. И не маловажния факт, кои са обсебили икономическото пространство и начина по който стана това. Толкова са прозрачни в домогванията си, че направо обиждат интелекта на хората около тях! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години При производството на машиностроителен продукт проблема в разработването е че то е сериозен разход , а готовия продукт лесно се копира в Азия. Така че защитата е много сложна , понеже и печалбите са големи и се копира много сериозно.Не мисля че си заслужва да се инвестира в разработки , заслужва си да се инвестира в копиране изглежда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Заглавието на статията е :Без обезценка на лева не ни чака нищо добро. Аз бих добавил - със обезценка на лева -също. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години и точно тук виждам ролята на ДЪРЖАВАТА - да отиде при този предприемач и да му каже - правим научен институт(в СОФИЯ ТЕХ ПАРК) искаме да направим разработки в областта на мотокарите.Как можем да си взаимодействаме в разработките и изпитанията. Да направим скъп високотепнологичен продукт, който ще се продава примерно в 5 000 бройки. Оттам тръгва всичко - и образование и високобразован труд и произв. база и всичко. Естествено трябва това ще бъде някакъв патент, до който достъп(ако платят) ще имат и други фирми в тази сфера. Какво му е сложното. ЧОвека го е казал имаме пазар за 1 000 мотокара НО НЯМАМЕ КАПАЦИТЕТ ЗА високотехн. произв. И ТУК влиза държавата.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ама оставете това за девалвацията - това го е казал, но според мен не влага особен смисъл освен, че така ще е по-конкрунтноспособен на межд. пазар. Разбира се, това е илюзия, но има много НОБЕЛОВИ лауреати особено в САЩ, които застъпват под друга форма точно тезата за печатане на пари. Въпросът винаги опира до БОГАТСТВОТО НА НАРОДИТЕ. В крайна сметка държавата България трябва да повиши своята роля за ХОРАТА и ЗА БИЗНЕСА, така че реално да забогатяваме, а не да обедняваме от година на гоидна. Да се престане с празните приказки, че пазара сам ще се погрижи за нашите заплати и доходи. И най-важно, това което ми направи най-силно впечатление в интервюто - правим нискобюджетни, без ел.джаджи мотокари, които изнасяме ЕДИ СИ КЪДЕ(отлично имат ниша, имат пазар). отговор Сигнализирай за неуместен коментар