IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?

Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.

В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.

- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.

- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.

- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?

Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.

Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че  от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.

Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.

От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.

- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?

Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в  рускоговорящите  държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях. 

Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.

- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.

Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме. 

Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

31
rate up comment 1 rate down comment 1
lozkhris
преди 12 години
Като чета коментарите..ами нали сме в борд, можем да си правим каквото си искаме, дайте да направим 1 лев=2 Евра и тогава направо ще имаме причина да се пръснем от национална гордост щото по тоя показател ще сме намбър уан...300 лв заплата на служителка в пощата ще е 600 евро и ще може да си купи чифт силиконови цици за да ги полюшка в някоя чалгаджийница.Щот сме мноо умни няма да произвеждаме нищо, само ще внасяме - нали ще е супер евтиноМа как на никой още не му е дошла тази гениална икономическа мисла в суперумната българска глава?! Че нали сме умни, умни, чск втори след евреите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 3 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
И ако почне обезценка на лева ще забогатеем ли!? Някои да, но масата от сънародници, ще могат да си позволят само хляб от трици "made in Bulgaria" и ще висят по язовирите за безплатна риба! "Бизнеса" ще продължи да си пазарува и поддържа стандарт с Европейски, Американски и Японски стоки! И децата им пак ще си учат там. Да си ръкопляскат чужденците, не ме е грижа! И детето си ще насърча да им работи, щом ще му осигурят нужния стандарт на бял човек! Каква алтернатива би имало да слугува на такива некадърници!? Какво да ме накара да си мисля, че ако потърпим ще се оправят след като повече от 20 години само потъват!? Живота на всички ни е ЕДИН!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 4 rate down comment 1
FNM
преди 12 години
Жална му майка на този мениджър/предприемач, който разчита на обезценка на дадена валута за да повиши конкурентоспособността си, а не на иновации и креативност!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 0 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
ама СТРАХО - това е най-лесното и на този отговор ти ръкопляскат от САЩ ДО ЯПОНИЯ. То туй е тънкия момент. Да можеш да произвеждаш и да продаваш и то СКЪПО. А не да стоиш беден на язовира за безплатна риба БЕЗ ПОМИНЪК, БЕЗ УМЕНИЯ и БЕЗ ПАРИ естествено!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 2 rate down comment 0
dimo*09
преди 12 години
Извинявай, нито съм пазарен фундаменталист нито давам примери с изброените неща. Съгласен съм, че държават трябва да подпомага или поне да не спъва, но извинявай как да се съглася, че фиксиран лев е причина за лоша конкурентноспособност. Не говоря за научни институти и въвеждане на сууупер иноваци, но се сблъсквам ежедвневно със подобни хора - мислене от типа всички други са ми виновни. Като им кажеш метод (о инвестиции) за подобряване на качеството и намаляване на разходите получаваш отговор и ти си прав, ама и така не е:-) как да се съглася с полубременна жена? По въпроса за Мароко - Дачия и Шкода в Индия - нормално, но от това заводите в Млада болеслав не спират нито в румъния. Разширяват си пазара, създават модел за дадения пазар на база на познат - един вид орязан. От това качеството не пада, дори смея да твърдя, базирайки се на опита си, че качеството често е по-добро в такива страни. И сега не бързайте да ме оплюете, няма чувства а факти:-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 5 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
"Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини."Елементарен отговор! Няма да произвежда! Проблема си е техен. Никой не е длъжен да ги издържа. Да са мислили когато му е било времето. И как работят тия "държавни машини" там? Като плащат на работещите като тук ли!!? На калпавата ракета и космоса и е тесен! :)))...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 0 rate down comment 1
balkando
преди 12 години
Мдаа, бъдещето е в домати и пипер за Китай и Индия. Там винаги ще са гладни, а мотокари не им трябват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 5 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
"Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие "....Така де ..нали нямахте нужда от тия хора докато се крадеше и идваха лесни пари!? Сега нямало ги! Ами няма ги я, как ще ги има!??? И сега какво? По лесно е да се оберат работниците, за да се запази нормата на печалба/ако има такава вече де/ за собствениците, от колкото да се инвестира в иновации!? Хубаво беше когато им плащахте на хората по 12-20 $ на месец нали? Е ако така, сте били конкурентни къде инвестирахте печалбите!? В иновации и повишаване на производителността на труда ли!? Ако да, какъв ви е проблема господине? Ееех големи тарикати! Да ама няма да стане! Дано не стане!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 2 rate down comment 3
nikolait
преди 12 години
оле Димо - точно от такива крайни пазарни фундаменталисти като теб БГ е на това дередже. Май не само БГ. Човека е от реалността - не е собственик и се опитва да АНАЛИЗИРА нещо по-глобално, изхождайки от конкретния си опит. Вместо това като коментар получава приказки за СОЦ.а БОЦа и МОЦа. Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини. Дава се пример с Дачия - ама дори ДАчия произвежда последния си модел в МАРОКО, а Шкода в Индия?!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 4 rate down comment 1
dimo*09
преди 12 години
За подобно ноу хау говорим :-) Напълно съм съгласен! Идва Варта и Делко да правят съвместен бизнес с Искра, МонБат, обаче няма с кого да се срещнат. Човека вика - явно имат сериозни пазари и не се интересуват да произвеждат батериии за производителите на автомобили. Чакат си на магазинската мрежа. После космосът им бил крив! Даже се оплакват "нашите батерии са толкова качествени, че ни намаляват продажбите" хахахаха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още