IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?

Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.

В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.

- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.

- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.

- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?

Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.

Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че  от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.

Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.

От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.

- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?

Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в  рускоговорящите  държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях. 

Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.

- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.

Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме. 

Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

21
rate up comment 4 rate down comment 1
dimo*09
преди 12 години
като констатация може би си прав, но не може съществуването на който и да е отрасъл да е първопричина :-) Липсвали управленски кадри, някой от вас да е виждал обява за работа от този тип - управленска позиция в предприятие от бившия соц? :-) няма, нали, няма и да има - там се назначават не се избират по способност. Пълни алантупаци и тотални айляци. Пример - изпълнителен директор на голям завод със сериозно бъдеще (ако се мисли правилно) се оплаква, че клиентите му звънели за оферти??? Смяяятайте - нарушават му спокойствието разни нагли клиенти, които искат да купят стоката произвеждана от него. Някой спомена Китай - надявам се един ден в БГ да има поне 5% от отношението, което имат азиатците (В частност Китай) към клиента:-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 7 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
На некадърен управител лева му е крив.Като нямаш научни институти и т.н. инвестирай в ноу-хау, партньрсва. Работи на ишлеме за някой който го има. И без това за големите машиностроители на запад в момента хем се чудят как да правят експанзия хем им се струва нестабилно положението. Един договор за стратегическо партньорство - ноу-хау срещу гъвкав капацитет с водеща компания би подкарало нещата. Дачия например напоследък е по-успешна от Рено дори нищо че повечето ноу-хау и технологии са френски в Датчиите.Точно на един управител работата му е стратегическото развитие. Концепцията, взия и мисията няма и не трябва да ти я спуснат от правителството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 2
hristoc
преди 12 години
Балканкар и състоянието на цялата българска промишленост са трагедията на България, и първопричината за нейната бедност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 11 rate down comment 2
dimo*09
преди 12 години
Много агресия, много нещо в коментарите. Иначе по темата: Не може валутата да е проблем за износът на стоката произвеждана от въпросното предприятие. 1во е фиксирана и е такав от години, т.е. офертите са правени с нея. 2ро конкурентноспособността няма общо с нея. За да сте конкурентно способен, г-н Петров, си задайте следния въпрос: Какво подобрихме последната една година, което да повиши качеството и същевременно да намали разходите? Цената се образува от печалба и разходи, ако се фокусирате в/у разходите и ги намалите, няма нужда да намалявате печалбата за да си намалите цената. в 99% от случайте намаляването на разходите е свързано с повишаване на качеството. (брак, ремонт, материали, автоматизация и.тн.) Съжалявам, че има изпълнителни директори като вас, които явно имат мислене от 1985. Първопричината може би е там. Успех! Ако имате въпроси питайте :-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 10 rate down comment 2
skitalo
преди 12 години
Интересно и как ГЕРМАНИЯ която е също в еврото продължава да е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ПРОМИШЛЕНИ И ИНДУСТРИАЛНИ СТОКИ В СВЕТА, но на Петров еврото му е виновно че стоката му калпава !?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 14 rate down comment 1
skitalo
преди 12 години
Тоя комунистически *** се е нагрухал със заеми и сега се е размечтал за Виденово време...Лесно беше да се 'приватизира' под масата, но не е така лесно да се управлява и печели в пазарна среда. Другарите не го можеха и преди, не го умеят и сега.Евро-фондовете ги закрепиха за известно време, но и на тази аванта й се вижда края и сега като се дръпна водата се вижда кой е плувал без ***!И преди съм го казвал: ако не бяхме влезли в ЕС със Симеончо (ДС агента), щяха да им изпокапят още тогава 'бизнесите' като зрели круши и вероятно година-две след това щяхме да имаме истинско демократично правителство.Но така било писано. Тоя е толкова ***, че дори си противоречи сам: "Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева."Абре ***, нали левът е вързан за еврото! Скритата обезценка ВЕЧЕ си тече, ама като сте некадърни на вас ви трябва хиперинфлация за да сте конкурентни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 12 rate down comment 0
Jay Gould
преди 12 години
Вместо да си оптимизират производството, вместо да въведат добра организация и планиране в бизнеса си, тия смятат, че една обезценка на лева ще ги изправи на крака, без да им идва на ум, че ако левът девалвира, ще се изправят пред разходи пред които увеличенията на техните такива последните 10 години ще са като качване на цените на градския транспорт за Левон Хампарцумян :))) И кой им е крив, че до средата на 2008 не усетили идващата криза? Мммммммммм? Как някой я усетиха, а те не!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 15 rate down comment 1
Jay Gould
преди 12 години
Мечтата на българския пишман бизнесмен - Гладни сомалийци да му работят без пари на компютри Правец 8
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 19 rate down comment 0
Ogibogi
преди 12 години
Тоя явно има доста кредити в левчета и иска да се обезцени!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 12 rate down comment 4
ale1
преди 12 години
Лошо е, когато инженери се изказват по финансови въпроси,лекари по технически а поети - по космически технологии !Този г-н не е открил топлата вода - Китай е поредния пример за евтина валута и като следствие-експанзия!Проблемът е,че когато въпроса за цената на лева беше дискусионен - тутакси ни отрязаха главите с паритет на 1 Лев към 1 ДМ .......На никой не му трябват конкурентни износители а вносители - спр. НХК-Плевен,Кремиковци и останалите заводи от тежката химия.Евтината валута е нож с две остриета - особено за малки и СЛАБИ държави като БГ без Петрол ,Уран и пр.......а стоките на въпр. г-н от Балканкар Рекорд просто трябва да са конкурентни - валутата не е голям проблем - пример:Германия работи със скъпо евро , но БМВ,Мерседес,Ауди се купуват винаги---------има два вида стоки - по-скъпи и по-качественипо-евтини и по-некачествени----------въпр. е Къде е стоката на Балканкар Рекорд...а и ние като цяло----------
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още