IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?

Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.

В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.

- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.

- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.

- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?

Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.

Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че  от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.

Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.

От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.

- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?

Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в  рускоговорящите  държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях. 

Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.

- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.

Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме. 

Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

61
rate up comment 1 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
ха ха...нито хляба ще е хляб нито киселото мляко кисело! Но тия, които биха спечелели в краткосрочен план, така и няма да ги кусат. Тия стоки, ще са за глупаците които ще им робуват. Които, ще са им позволили да направят тая глупост! Обезлюдяването обаче, така ще се ускори, че накрая ще трябва сами да застанат зад струговете и да си произвеждат буклуците /ако изобщо имат намерение да продължат да произвеждат де/ . И да си плащат в каквито искат левове! :))).. Аз лично не вярвам, някой от отговорните хора в държавата сериозно да мисли за подобна перспектива. Съжалявам за тия, дето са се набалбучили със заеми, но трудно ще принудят останалите да им сърбат попарата както по Виденово! Беше то каквото беше. Който крал крал, който спал спал! Сега трябва труд , знания, добри закони и добра съдебна система, за да запазят заграбеното!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
60
rate up comment 1 rate down comment 0
blago72
преди 12 години
Никой нищо на каза за интереса на държавата - всъщност тя е основния заинтересован от девалвацията, която би довела до освобождаване на напрежението върху публичните финанси.Под държава визирам мафиотското сдружение, което владее властовите, законодателни и правоприлагащи механизми в България и което има мотивация и желание да продължи да ги владее.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
59
rate up comment 5 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 12 години
Уви, другарки и другари, стандарът не се опредля от цената на кашкавала в 21ви век!Съвременното качество на живот се определя до голяма степен от притежанието на вносни стоки.Дори произведенията на въпросния инженер, дето претендират за завършен краен продукт са съставени от множество вносни стоки.Да не говориме, че повечето средства за производство са вносни!И как ще стимулирате производството и бизнеса, като ги оскъпявате?! :)Никакви книжни, фискални гимнастики не може да надхитрят реалността!Осъзнавате ли, че една среднощна девалвация ще направи всички притежатели на левове с пъти по-бедни?!И на кой е необходимо това?На такива, като 'инженер-финансиста' от снимката?По този начин ли той смята да направи продукцията си по-конкурентна?Осъзнавате ли, че подобна девалвация тотално ще срине доверието в лева и повече никой няма да иска да си държи каквито и да е левови позиции, масово за по-големите разплащания ще се използва паралелната валута, а левът ще служи само там където има задължителна държавна принуда и за хляб и кисело мляко?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
58
rate up comment 1 rate down comment 0
data
преди 12 години
Това според мен е утопия . Няма световен опит който да е успешен за девалвиране при условията на валутен борд . Опита е до сега е - излизане от системата на валутен борд , хипер инфлация породена от бягството от националната валута
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
57
rate up comment 1 rate down comment 3
trendline
преди 12 години
Фиксирането при нов курс напр. 4 лв. /1 евро няма да означава излизане от валутния борд. Борда не означава само това. За сметка на датския кашкавал ще е двойно по-скъп от българския в нашите супурмаркети, пастата за зъби ще е двойно по-скъпа от българската, т.е. ще употребяваме повече наши стоки. Следва и увуличение на износа ( повярвай ми има го). Вчера говорих с мой съученик в транспортна фирма. Изнасяме някои неща. Излезе информация скоро че за седем години вносните стоки които купуваме в супермаркетите от 500 мл./год. са се увеличили до 3,5 милиарда/годишно. Потребяваме все по- малко БГ стоки. Следва освобождаване на персонал, спад на доходите общо като количество и индивидуално като заплати. Относно приемането на еврото в БГ - голяма грешка ще е (виж предния ми пост). Дано да се разтури Еврозоната та до 10 години да се възстановят закъсалите държави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
56
rate up comment 0 rate down comment 0
data
преди 12 години
Абсолютно съм съгласен . Именно поскъпването на лева води до натискане на доходите за да се повиши конкурентноста или т.н. "вътрешна девалвация" . Това от своя страна смазва вътрешното търсене и притиска до стената малкия и среден бизнес . За това спор няма , проблема е какава е алтернативата : обезценка на лева чрез фиксиране към нов курс е задача с много неизвестни , по скоро това моментално означава отказ от системата на валутен борд - аржентинския сценарии мисля го знаят всики . Затова казвам че единственият път е влизане в ЕЗ . Ако успеен чрез комбинацията от еврофондове , емигрантски пари и чуждестрани инвестиции да я добутаме до там
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
55
rate up comment 1 rate down comment 1
trendline
преди 12 години
Data, в банкерските среди се говори за 4-5 лева/1 евро. Има начини за преизчисляване (разлика в натрупаната през годините инфлацията между Германия и България и т. н.). Може да се въведе и плаващ валутен курс. Валутния борд в първите няколко години стабилизира финансите у нас. В последствие беше по-скоро вреден. Ние сме в положението на държавите в южна Европа - загубихме конкурентноспособност все едно сме приели еврото, но бизнеса се финансира при лихви по кредитите 12-14%. Това окончателно "закопа" БГ индустрия, хранит. вкусова промишленост.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
54
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 12 години
Единственият шанс на България да излезе от системата на валутен борд е влизането в ЕЗ . КОй може да каже какъв ще е курса на лева ако се направи опит за фиксиране към нов курс . Термина "Бягство от националната валута " мисля го видяхме само при слуховете че гързия може да излезе от ЕЗ . А колкото до конкуренто способноста : бългави внася почти 100 % от суровините и материалите си . Дори доматите се пръскат с вносни торове и препарати такаче вярвам на всички е ясно какво ще стане при девалвация . за жалост има доста примери как една страна е влязла успешно в системата на валутен борд и нито един успешен как е излязла
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
53
rate up comment 1 rate down comment 3
smart-ass
преди 12 години
Нека горният инженер първо да си купи една читава риза, а не да ходи така овехтял като стругар на машина с ЦПУ или бригадир в ТКЗС. Обезценката на лева, автоматично дига цените на горивата, инфлацийката и замразените доходи на хората още повече се стопяват. Да не говорим за ипотеки и потр. заеми в евро. Давам ви за пример Унгария - навземали заеми в CHF през годините на бума и сега със смачканият форинт са направо цъфнали и вързали бюджетно - особено с 27% ДДС. Когато нямаш капацитет да се възползваш експортно от слабата валута - тогава не си вкарваш автогол. Трябват грамотни работници и повече технологии да се вкарват в БГ експортните предприятия. Проблемът не е, че валутата ни е твърде скъпа, а че правителството бетонира пари в магистрали, вместо да ограмотява и очовечава хората. Щом немците са конкурентни с по-високите заплати, значи просто трябват интелигентни хора и умни бизнес решения, а не чичковци дето бият с *** и мерят с летвата!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
52
rate up comment 1 rate down comment 2
trendline
преди 12 години
Поздравления за инж. Петров. Шапка му свалям. Един от малкото ръководители успели да съхранят производството. Що го захапахте човека в този форум, та той толкова верни неща е казал. Плюйте по "Николай Банев" и други другари които приватизираха за "жълти стотинки" и след това освободиха персонала и нарязаха оборудването. За съжаление повечето които пишете дори не сте и ръководили трудови процеси (само Deаn мисля има малка фирма). Понеже сме вързани прекалено дълго за еврото (преди за марката) натрупаната инфлация трябва да се отрази с префиксиране на курса. Болезнен процес но е крайно необходим. Междуфирмената задлъжнялост и също голям бич за икономиката , но и там никой не иска да се намеси. За каква конкурентноспособност да говорим в машиностроенето при плащане на СО2 квоти, акцизи за горива и пр. А какво да работим - само услуги, сервитьорство и търговия със старо желязо. Дори скрапа се топи в Турция и от него се правят съвременни машини (с висока добавена стойност).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още