IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?

Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.

В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.

- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.

- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.

- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?

Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.

Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че  от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.

Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.

От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.

- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?

Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в  рускоговорящите  държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях. 

Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.

- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.

Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме. 

Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

71
rate up comment 0 rate down comment 0
21.12.2012
преди 12 години
Първо нека да изясним понятията: девалвация има, когато валутният курс е фиксиран; когато валутният курс е плаващ, намаляването на цената на дадена валута се нарича обезценяване. Второ, политиката на девалвиране на валутата на малка и бедна страна според икономическата теория не може да доведе до положителни резултати. Тази политика се предприема най-вече за уравновесяване на платежния баланс на страната. Но в началото се проявява "ефектът на кривата J" за текущата сметка - отрицателният баланс по нея нараства и е нужно доста време, за да се премине към положителен баланс (ако изобщо се случи поради лаг в реакцията както на потребителите, така и на производителите).Трето - в практиката също няма положителен пример за успешна девалвация, довела до просперитет държавата, която я е провела.Девалвацията е част от целенасочена правителствена политика.Обезценяването при плаващ валутен курс е друга тема.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
70
rate up comment 0 rate down comment 0
Kalimba
преди 12 години
Глупости! Лично мнение на алчен управител! Заплатите в България могат да се повишат, ако се намали личната печалба на чорбаджиите. Алчността е тежка болест. Богопомазани като Петров, освен некомпетентност по темата с борда са и чинни слуги на истинските собственици на тази фирма.Каква заплата взима господина? Какво са дали като дивиденти на малките акционери пред годините от 2000 до днес? Какви са заплатите на работниците?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
69
rate up comment 0 rate down comment 0
vabo_2008
преди 12 години
Questionс кой език работят програмистите-настройчици на cnc машините фанук с бейсик ли?някой да знае?нямам предвид тие ,които правят главния софтуер,той си върви с машината апосле операторите пак правят по малки програмки на нея......нещо като java и java development kid и eclipse
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
68
rate up comment 1 rate down comment 2
STRAHO
преди 12 години
цитат *** от днес....."Филипов не скри, че един от мотивите му за изнасяне на част от производството на багери от Германия в България е търсенето на по-голяма ефективност на производството. Себестойността на машините, произвеждани у нас, се понижава с около 30 на сто, показват изчисления на компанията."Без коментар. Инженера да пресметне пак и да открие причината за неуспехите си другаде, не в стойността на лева! ..ех... добре че имаме емигранти иначе лошо. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
67
rate up comment 1 rate down comment 1
blago72
преди 12 години
Не разбрах, какво пречи на бизнеса в България?Девалвацията е математически неизбежна, като единствен достъпен начин да се финансра фалиралата ни държава.Ама хората щели да обеднеят- ами да, нали това е идеята,2014 е максимума, който ще издържим, като много вероятно да се случи още догодина.Ще видим и как ще се отрази на производството на електрокари,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
66
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
" Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. "51от: STRAHOпреди 1 денОсвен това девалвация на лева така или иначе си тече. Това имах предвид!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
65
rate up comment 2 rate down comment 0
читател123
преди 12 години
Значи инженерът произвежда 350 електрокара годишно, но само ако се обезцени лева ще може да достигне до 1000 броя. Много интересна мисъл... Сравнява се с автомобилопроизводството в Германия... още една интересна мисъл. Лева е надценен заради инфлацията... ами еврото? не се ли сеща, че и там има инфлация, печатането на пари на запад реално ни обезцени лева, защо не се досети и за това. За високотехнологични продукти - необходимо е да има инвеститори, традиции, свързани специалности в университетите... ако днес положат основите, след поне 20 години ще се берат плодовете...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
64
rate up comment 0 rate down comment 2
blago72
преди 12 години
Инженера е напълно прав, ама няма кой да чете.Работодателят му произвежда евтини, нискотехнологични продукти. И това не е фатално - всъщност почти няма БГ фирми, които да произвеждат друго.Или май имаше ИТ фирми, които са технологични? Има, но и те не произвеждат високотехнолигичен продукт или по-точно са наемна ръка и кодят за други високотехнологичен продукт. Добавената стойност обаче не остава в БГ.Причината не е в администрацията, не виждам никакви пречки да направиш фирма и да кодиш Инстаграм приложения, които да качиш в Епъл Стор или където си искаш. Какво пречи тук държавната администрация? Пречи липсата на талант и знания, ето какво пречи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
63
rate up comment 2 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 12 години
Инженерът чул, че USA и UK си стимулирали износа, като девалвирали валутата, та и той като жабата вдигнал крак да го подковат :)Само дето м/у БГ и въпросните държави няма нищо общо!Някой бг бизнесмени упорито продължават да се опитват да ловят "маймуни с трици"!Няма как да задържиш квалифицирана раб. ръка, като им плащаш с изрезки от вестник!Не се намираме пред 89та и всеки може да хване първия самолет за да получи много по-достойно възнаграждение!Конкурентен бизнес се прави с възможно най-малко административни тежести от страна на държавата и с ясна идея къде може да реализираш някакви сравнителни предимства!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
62
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
И изобщо защо упорито БГ икономиката се разглежда като самостоятелна или относително самостоятелна . Какво произвеждаме ние самостоятелно !??? Аз не се сещам. Та ние сме в Европейския съюз а не в Латинска Америка! Що за малоумие е, да си мислиш, че тази робия ще продължи вечно. Хората просто ще избягат от това място. Процеса се развива пред очите ни! Просто им трябва малко време за да преодолеят езиковата бариера. Тия с патриотизма са отдавна в миналото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още