IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?

Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.

В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.

- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.

- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.

- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?

Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.

Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че  от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.

Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.

От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.

- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?

Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в  рускоговорящите  държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях. 

Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.

- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.

Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме. 

Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 22 rate down comment 0
unseen
преди 12 години
Ех Петров ,Петров . Купуваме с компесаторки продаваме ударно земи и скрап .Някоя и друга далаверка , ама ....Като изпапаме парите и като се огледаме Нямаааа ...Хората по белият свят реинвестират и мислят.А тука ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 19 rate down comment 4
rogers
преди 12 години
значи инженере викаш няколко милиона човека да им обезценим парите за да може ти да си продаваш мотокарите - *** много си ми умен бе. Не си за там - за тая работа трябва икономист и то грамотен - инженерите са за техническа работа
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 20 rate down comment 8
stdmv
преди 12 години
Доживяхме инженер Х от фирма Y в град N да дава акъл по валутната политика.....Що пък не... Щом пожарникар е премиер, и физкултурник вицепремиер...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 20 rate down comment 0
MZ/X
преди 12 години
България продължава да бъде държавата с най-ниски работни заплати и ценово равнище като цяло в ЕС, така че едва ли обезценката на лева ще помогне много на конкурентноспособността, освен ако не желем да се състезаваме по заплати с Виетнам.Проблемът на българските бизнесмени е, че не притежават нито сериозни капитали, нито ноу хау, нито стабилни пазарни позиции в чужбина. Единствено привличане на сериозни чуждестранни инвеститори с капитали, ноу хау и пазарни позиции биха могли да задвижат българската икономика, като българските бизнесмени по скоро би трябвало да са доставчици на тези фирми!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 16 rate down comment 4
nikolait
преди 12 години
човека казва много истини, валидни за България. Винаги си личи, когато говори делови човек и ЕКСПЕРТ, който по-далече от книгата не е стигнал. Не знам за лева, но с този начин на производство и управление, България я чака основно БЕДНОСТ, независимо с евро, лев или рубла!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 24 rate down comment 2
dex
преди 12 години
Пълни глупости, продуктите са ви скъпи, не защото левът е скъп, а защото вие ги произвеждате скъпо. Дали заради ниска производителност, малко инвестиции в техника, или твърде материало- и енергоемко производство Балканкар е неконкурентоспособен и левът няма нищо общо с това...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 36 rate down comment 3
data
преди 12 години
Години наред отклоняване на средства от фирмите за коли , вили , къщи, любовници , спекулации с недвижими имоти си имат цена - фирми с ниска конкурентоспособност . Няма как постоянно да декапитализираш фирмата си а след това да ревеш, че не си конкурентоспособен и да натискаш цената на труда за да си поне ценово конкурентен . Ама като натискаш прекалено дълго цената на труда после почваш да ревеш че нямало кадри . Е няма - на 500 лв. инженери няма .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 18 rate down comment 4
Tony
преди 12 години
За мое голямо съжаление, виждам много пробойни в бизнес мисленето на г-н инж. Петров!Това е още едно доказателство, че СЕО-тата трябва да са завършили Бизнес Администрация! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 0
Натрий
преди 12 години
Оставете я тая мантра, че обезценката на лева ще подпомогне износа.Двигателите TOYOTA и трансмисиите HYUNDAI не ги купувате в лева, а във валута. Какво ви грее, че левът се е обезценил? Сега ако един кар струва 20 хил. лв при 1:3 пак ли за толкова ще го продавате?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 22 rate down comment 1
FINTA
преди 12 години
Точно така мисли българският производител за съжаление. И после чака някой да му купува ***!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още