- Тоест според вас трябва да се девалвира левът, за да дръпне чувствително икономиката ни?
Това е моето лично мнение. Това трябва да стане, защото иначе ние много скоро ще станем като тези закъсали страни, които сега много често се коментират по средствата за информация. Не виждам друг вариант. Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната – тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева.
В еврозоната обаче не виждам да влезем скоро, защото дори не е сигурно дали тя ще продължи да съществува и дали сме желан член в нея. Тоест остава да се вземат сериозни решения. Няма обаче кой да ги вземе, за съжаление, защото всички искат на изборите да бъдат избрани. Докато в един момент не обявим фалит или не стане като през 1997 г. Това е личното ми мнение.
- Интересни разсъждения, но доста стряскащи.
- Може и да не съм прав. Слушам ги какво говорят великите икономисти, но според мен нещо не им се връзват приказките. Да създаваме непрекъснато нови дълговете, за да финансираме стария дълг – това е някакво решение, но то не е генерално.
- На фона на анализа, който направихте, какво става с каростроенето?
Каростроенето е част от това, което казах вече за високотехнологичните продукти. Какво направи Германия, когато през 2008 г. започна кризата? Подкрепи автомобилната си промишленост. Това е един голям сектор, свързан с много детайли, които се влагат във всеки автомобил. Това означава една голяма верига поддоставчици.
Нямаше да е проблем, ако „Форд”, примерно фалира и 50 хил. души излязат на улицата. Проблемът щеше да е, че от това следва верига от фалити и засегнатите индиректно биха станали 500 хил. или 5 милиона души. Карите са подобно изделие. Те се нуждаят от една добра база, от която и да си доставяш компоненти. Това беше добре развито в България, но впоследствие структурата се скъса, голяма част от производителите отидоха „на кино”. На нас вече един сериозен процент от агрегатите – 30-35 на сто, са ни от внос, защото производители в България почти няма, но все още има металобработващи заводи, които работят.
Проблемът в нашия сектор е този, че като модернизация на продукта нашите изделия поизостанаха. Това си има и минуси, но и плюсове. В чуждите има голяма степен на електронизация, която създава удобства за водача и сервиза. Това им позволява да получат по-голяма стойност от изделието. Ние не можем да доближим цената на нашите изделия до тяхната, защото нямаме техните екстри.
От гледна точка на потребителя обаче многото електроника и трудна поддръжка го стряска, защото като се развали, трябва да отиде на сервиз, а услугата е по-скъпа. Някои от клиентите искат по-проста машина, с която по-лесно да се справят при аварийни ситуации, защото всяка минута престой им носи загуба.
- Тоест, намерили сте си някаква ниша с по-консервативни клиенти?
Не, никаква ниша – продаваме на тези пазари, които и преди купуваха от нас. Все още ги е страх да рискуват или вече се „опариха” и не искат голяма електронизация, защото трудно ще се справят с поддръжката. Продаваме в Централна и Средна Европа, в рускоговорящите държави, балканските страни, Средиземноморието. Продаваме и в ЕС, но доста по-малки количества - западняците искат повече екстри и са готови да плащат за тях.
Освен това предпочитат да си купуват изделията на техните производители, те защитават работните места в своите държави. Никой не се хвърля на твоите, само защото му предлагаш по-ниска цена.
- А в България вашите кари имат ли пазар – това косвено подсказва какво е положението в останалите сектори на икономиката ни.
Да, това е техника, без която не може да се мине. Търсенето си е относително стабилно. Макар че преди кризата – през 2007 г. беше най-големият обем на производство – около 1 милион единици продукция в цял свят. Докато през 2009 г. падна с около 40-45 на сто. Сега през последните години се забелязват леки темпове на нарастване и може би за 2011 г. ще бъдат отчетени 600-700 хиляди единици кари. На този фон ние сме един малък производител, който се опитва да оцелее, като търсим по-специални пазари и по-специални продукти, които да предлагаме.
преди 12 години Девалвацията в СЪВСЕМ ОГРАНИЧЕНИ размери и целева употреба може да играе роля на 'справедливо' и негласно дан. облагане (на калпак), което да финансира дефицит в някоя бюджетна насока, където има обществен консенус!Примерно недостиг на пари за пенсии или нещо подобно!Всичко в повече ще донесе негативи на икономиката, а за некво си 'стимулиране на износа' и дума не може да става!БГ не е африканска държава и износен потенциал не може да се формира посредством намаляване на р-ди за труд!И без това образованите кадри едва-едва се задържат!Живееме в Европа, къде лесно един грамотен инженер може да работи за много повече пари отколкото в предприятието на господина от Пловдив!Вносните ресурсурси, които формират себестойността пък веднага ще поемат девалвацията посредсвом сриващ се обменен курс и следователно от там няма да има икономии! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Признавам:прочетох половината и се отказах! :)Съгласен съм с мнението на keizer и повечето коментирали.Едва ли разходите за труд формират съществен дял от себестойността на продукта, който произвежда!(разбирай - едва ли работниците му взимат по 2-3 хил. евро заплата!)И нека да стане ясно: обезценката на лева що доведе до инфлация, която на практика ще обезцени доходите на населението!Ако иска да прави продукта си конкурентно-способен, то едва ли това може да се случи посредством намаляване на разходите за труд!В БГ те и без това са минимални!Освен това девалвацията може да играе някаква положителна роля, но за БГ тя няма да се отрзи положително в/у износа и доходите на населението!Да, посредством девалвация на лева ще бъде ограбен дохода на населението и ще направите по-евтина себестойноста, но в края на краищата кой ще спечели от това?!Съжалявам, че ще се изкажа малко грубичко, но икономическата подготовка на въпросния инженер е на ниво партиен секретар от миналия век! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тоя инжинер да си гледа машините и да не размишлява върху неща, които не са му ясни. Това е все едно аз да поставям диагноза на пациент - какво разбирам от медицина?! Байното не разбира, че при положение, че внася половината от частите си от чужбина и 100% от машините, при обезценка на лева ще го духа и той. Ще спастри парички от заплатите на работниците - ми да им намали възнагражденията сега, вместо да иска обезценка на лева. То и инвестора как позволява на такива байновци да им дава глас бе... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Освен това девалвация на лева така или иначе си тече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години " Виж ако тея заводи работеха добре можеше и да стане работата..." Така е. Прав си. Защо изобщо сравняваме икономиката си с тази на държави като САЩ и Германия!? Разликите са очевадно огромни. Девалвацията може и да свърши работа на американците , японците, германците, но тук при нас, по скоро би ни навредила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Та да продължа , та този икономист и разни други и днес пишат разни издържани статии и се правят ,че разбират от нещо ,защото и те както и ти си на заплатка , а на мен отдавна не ми се налага да работя за заплатка Вярно левове не държа особено много , освен някакъв мижав буфер от няколко десетки хиляди , но пък тарикатите бивши червени ченгета доносници които взеха без пари всички сегашни дружества, ошушкаха чрез борсата много хора подведени от същите тези разбирачи икономисти *** , като теб Същите и днес "нелеваци" , като теб си мислят ,че притежават нещо повече от средната интелегентност на африканска *** и си мислят ,че страна ,като България с мижава , неработеща и колабираща икономика може да подържа железен курс на лева отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Простотиятата ти е трогателна , точно като езика ти на недоучил *** ИКОНОМИСТ Явно знаеш всичко за безработицата в САЩ , но пък не знаеш нищо защо тук в България реалната гони 40% Сигурно американците живеят по зле от българите , или защо за всеки среден немец това да отиде да работи в САЩ е ,като за българина да отиде да работи в Германия Явно си пропуснал доста от уроците в някой третокласен "висш" , платен и задочен университет , какъвто сте завършили повечето *** Ти явно си специалист по Зимбабве и знаеш всичко за нея , но не правиш никаква разлика между хиперинфлация и нормалната девалвация на всяка валута ,като лост за стимулиране на икономиката Напомняш ми един човечец ,ужким водещ икономист който през 2006-7 год убеждаваше овците как акциите на холдинг "Пътища" било нормално да струват 40 000лв и дори да стигнат 100 000лв Не приемаше никакви аргументи , че същите притежават единствено техника на лизинг и никакви активи Е днес тези почти фалираха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да продължа.. Тези декапитализации за които говорите за коли,къщи и секлесарки явно са ставали в тези заводи които напоследък гръмнаха. Приватизираните под масата. Не може да ги слагате под общ знаменател с тези от малкия и среден. Това което е факт, че почти всички производители работим с вносни материали, чиято стойност се вдига. Не съм сигурен, че обезценката на лева ще ни помогне при това положение. Може би обратното. Виж ако тея заводи работеха добре можеше и да стане работата... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Като участник в производството в тази държава мога да ви кажа следното:Когато проектирам нещо аз ползвам вносни материали просто, защото в България не се произвеждат тези компоненти. Пример:Идва клиент при мен и иска качествен продукт. Дотук добре. Смятам материали от Германия (която давате за пример), Австрия и Полша. Слагам стойността за труда и енергията (повярвайте ми енергията не е кои знае какъв компонент в случая). Идва клиента вижда цената хваща се за главата и почва да пита откъде да смъкнем цената. Тогава материалите веднага стават турски и китайски... Не е толкова проблема в качествената продукция, а това, че на нашия пазар не може да пласира. Много от хората, които четат тук и се занимават с производство ще го разберат. Външните пазари са за фирми от средни нагоре, неща които се произвеждат на конвейр. Малкия и среден бизнес в повечето случаи оперира на местно ниво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Този господин е закъсал яко щом вече се надява на чудеса и хорско нещастие за собствено благополучие ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар