IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

31
rate up comment 1 rate down comment 1
lozkhris
преди 12 години
Като чета коментарите..ами нали сме в борд, можем да си правим каквото си искаме, дайте да направим 1 лев=2 Евра и тогава направо ще имаме причина да се пръснем от национална гордост щото по тоя показател ще сме намбър уан...300 лв заплата на служителка в пощата ще е 600 евро и ще може да си купи чифт силиконови цици за да ги полюшка в някоя чалгаджийница.Щот сме мноо умни няма да произвеждаме нищо, само ще внасяме - нали ще е супер евтиноМа как на никой още не му е дошла тази гениална икономическа мисла в суперумната българска глава?! Че нали сме умни, умни, чск втори след евреите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 3 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
И ако почне обезценка на лева ще забогатеем ли!? Някои да, но масата от сънародници, ще могат да си позволят само хляб от трици "made in Bulgaria" и ще висят по язовирите за безплатна риба! "Бизнеса" ще продължи да си пазарува и поддържа стандарт с Европейски, Американски и Японски стоки! И децата им пак ще си учат там. Да си ръкопляскат чужденците, не ме е грижа! И детето си ще насърча да им работи, щом ще му осигурят нужния стандарт на бял човек! Каква алтернатива би имало да слугува на такива некадърници!? Какво да ме накара да си мисля, че ако потърпим ще се оправят след като повече от 20 години само потъват!? Живота на всички ни е ЕДИН!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 4 rate down comment 1
FNM
преди 12 години
Жална му майка на този мениджър/предприемач, който разчита на обезценка на дадена валута за да повиши конкурентоспособността си, а не на иновации и креативност!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 0 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
ама СТРАХО - това е най-лесното и на този отговор ти ръкопляскат от САЩ ДО ЯПОНИЯ. То туй е тънкия момент. Да можеш да произвеждаш и да продаваш и то СКЪПО. А не да стоиш беден на язовира за безплатна риба БЕЗ ПОМИНЪК, БЕЗ УМЕНИЯ и БЕЗ ПАРИ естествено!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 2 rate down comment 0
dimo*09
преди 12 години
Извинявай, нито съм пазарен фундаменталист нито давам примери с изброените неща. Съгласен съм, че държават трябва да подпомага или поне да не спъва, но извинявай как да се съглася, че фиксиран лев е причина за лоша конкурентноспособност. Не говоря за научни институти и въвеждане на сууупер иноваци, но се сблъсквам ежедвневно със подобни хора - мислене от типа всички други са ми виновни. Като им кажеш метод (о инвестиции) за подобряване на качеството и намаляване на разходите получаваш отговор и ти си прав, ама и така не е:-) как да се съглася с полубременна жена? По въпроса за Мароко - Дачия и Шкода в Индия - нормално, но от това заводите в Млада болеслав не спират нито в румъния. Разширяват си пазара, създават модел за дадения пазар на база на познат - един вид орязан. От това качеството не пада, дори смея да твърдя, базирайки се на опита си, че качеството често е по-добро в такива страни. И сега не бързайте да ме оплюете, няма чувства а факти:-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 5 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
"Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини."Елементарен отговор! Няма да произвежда! Проблема си е техен. Никой не е длъжен да ги издържа. Да са мислили когато му е било времето. И как работят тия "държавни машини" там? Като плащат на работещите като тук ли!!? На калпавата ракета и космоса и е тесен! :)))...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 0 rate down comment 1
balkando
преди 12 години
Мдаа, бъдещето е в домати и пипер за Китай и Индия. Там винаги ще са гладни, а мотокари не им трябват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 5 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
"Левът стана прекалено надценен, от там - и нашите продукти са прекалено скъпи. И за да успеем ние да изнесем един продукт трябва драстично да свалим цената в евро или да е нещо много високотехнологично, което никой друг в света не го произвежда. Но в България вече няма такива производства, защото базата вече я няма разрушиха се научните институти и големите обединения които имаха ресурс за развитие "....Така де ..нали нямахте нужда от тия хора докато се крадеше и идваха лесни пари!? Сега нямало ги! Ами няма ги я, как ще ги има!??? И сега какво? По лесно е да се оберат работниците, за да се запази нормата на печалба/ако има такава вече де/ за собствениците, от колкото да се инвестира в иновации!? Хубаво беше когато им плащахте на хората по 12-20 $ на месец нали? Е ако така, сте били конкурентни къде инвестирахте печалбите!? В иновации и повишаване на производителността на труда ли!? Ако да, какъв ви е проблема господине? Ееех големи тарикати! Да ама няма да стане! Дано не стане!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 2 rate down comment 3
nikolait
преди 12 години
оле Димо - точно от такива крайни пазарни фундаменталисти като теб БГ е на това дередже. Май не само БГ. Човека е от реалността - не е собственик и се опитва да АНАЛИЗИРА нещо по-глобално, изхождайки от конкретния си опит. Вместо това като коментар получава приказки за СОЦ.а БОЦа и МОЦа. Как една фирма, която произвежда и продава 500 мотокара на година ще направи НАУЧЕН ИНСТИТУТ?! В същото време ще ВЪВЕЖДА ИНОВАЦИИ, ще има отдел, който ще трябва да се грижи за патентни права и куп други юридически, данъчни и прочие СКЪПИ УСЛУГИ и на всичко отгоре ще се конкурира с производители от САЩ И ГЕРМАНИЯ И ЯПОНИЯ и КИТАЙ, където ЦЯЛАТА ДЪРЖАВНА машина работи за успеха на техните мотокари или там машини. Дава се пример с Дачия - ама дори ДАчия произвежда последния си модел в МАРОКО, а Шкода в Индия?!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 4 rate down comment 1
dimo*09
преди 12 години
За подобно ноу хау говорим :-) Напълно съм съгласен! Идва Варта и Делко да правят съвместен бизнес с Искра, МонБат, обаче няма с кого да се срещнат. Човека вика - явно имат сериозни пазари и не се интересуват да произвеждат батериии за производителите на автомобили. Чакат си на магазинската мрежа. После космосът им бил крив! Даже се оплакват "нашите батерии са толкова качествени, че ни намаляват продажбите" хахахаха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още