IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

21
rate up comment 4 rate down comment 1
dimo*09
преди 12 години
като констатация може би си прав, но не може съществуването на който и да е отрасъл да е първопричина :-) Липсвали управленски кадри, някой от вас да е виждал обява за работа от този тип - управленска позиция в предприятие от бившия соц? :-) няма, нали, няма и да има - там се назначават не се избират по способност. Пълни алантупаци и тотални айляци. Пример - изпълнителен директор на голям завод със сериозно бъдеще (ако се мисли правилно) се оплаква, че клиентите му звънели за оферти??? Смяяятайте - нарушават му спокойствието разни нагли клиенти, които искат да купят стоката произвеждана от него. Някой спомена Китай - надявам се един ден в БГ да има поне 5% от отношението, което имат азиатците (В частност Китай) към клиента:-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 7 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
На некадърен управител лева му е крив.Като нямаш научни институти и т.н. инвестирай в ноу-хау, партньрсва. Работи на ишлеме за някой който го има. И без това за големите машиностроители на запад в момента хем се чудят как да правят експанзия хем им се струва нестабилно положението. Един договор за стратегическо партньорство - ноу-хау срещу гъвкав капацитет с водеща компания би подкарало нещата. Дачия например напоследък е по-успешна от Рено дори нищо че повечето ноу-хау и технологии са френски в Датчиите.Точно на един управител работата му е стратегическото развитие. Концепцията, взия и мисията няма и не трябва да ти я спуснат от правителството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 2
hristoc
преди 12 години
Балканкар и състоянието на цялата българска промишленост са трагедията на България, и първопричината за нейната бедност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 11 rate down comment 2
dimo*09
преди 12 години
Много агресия, много нещо в коментарите. Иначе по темата: Не може валутата да е проблем за износът на стоката произвеждана от въпросното предприятие. 1во е фиксирана и е такав от години, т.е. офертите са правени с нея. 2ро конкурентноспособността няма общо с нея. За да сте конкурентно способен, г-н Петров, си задайте следния въпрос: Какво подобрихме последната една година, което да повиши качеството и същевременно да намали разходите? Цената се образува от печалба и разходи, ако се фокусирате в/у разходите и ги намалите, няма нужда да намалявате печалбата за да си намалите цената. в 99% от случайте намаляването на разходите е свързано с повишаване на качеството. (брак, ремонт, материали, автоматизация и.тн.) Съжалявам, че има изпълнителни директори като вас, които явно имат мислене от 1985. Първопричината може би е там. Успех! Ако имате въпроси питайте :-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 10 rate down comment 2
skitalo
преди 12 години
Интересно и как ГЕРМАНИЯ която е също в еврото продължава да е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ПРОМИШЛЕНИ И ИНДУСТРИАЛНИ СТОКИ В СВЕТА, но на Петров еврото му е виновно че стоката му калпава !?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 14 rate down comment 1
skitalo
преди 12 години
Тоя комунистически *** се е нагрухал със заеми и сега се е размечтал за Виденово време...Лесно беше да се 'приватизира' под масата, но не е така лесно да се управлява и печели в пазарна среда. Другарите не го можеха и преди, не го умеят и сега.Евро-фондовете ги закрепиха за известно време, но и на тази аванта й се вижда края и сега като се дръпна водата се вижда кой е плувал без ***!И преди съм го казвал: ако не бяхме влезли в ЕС със Симеончо (ДС агента), щяха да им изпокапят още тогава 'бизнесите' като зрели круши и вероятно година-две след това щяхме да имаме истинско демократично правителство.Но така било писано. Тоя е толкова ***, че дори си противоречи сам: "Другият вариант беше, ако бяхме влезли в еврозоната тогава щяха да направят една скрита обезценка на лева."Абре ***, нали левът е вързан за еврото! Скритата обезценка ВЕЧЕ си тече, ама като сте некадърни на вас ви трябва хиперинфлация за да сте конкурентни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 12 rate down comment 0
Jay Gould
преди 12 години
Вместо да си оптимизират производството, вместо да въведат добра организация и планиране в бизнеса си, тия смятат, че една обезценка на лева ще ги изправи на крака, без да им идва на ум, че ако левът девалвира, ще се изправят пред разходи пред които увеличенията на техните такива последните 10 години ще са като качване на цените на градския транспорт за Левон Хампарцумян :))) И кой им е крив, че до средата на 2008 не усетили идващата криза? Мммммммммм? Как някой я усетиха, а те не!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 15 rate down comment 1
Jay Gould
преди 12 години
Мечтата на българския пишман бизнесмен - Гладни сомалийци да му работят без пари на компютри Правец 8
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 19 rate down comment 0
Ogibogi
преди 12 години
Тоя явно има доста кредити в левчета и иска да се обезцени!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 12 rate down comment 4
ale1
преди 12 години
Лошо е, когато инженери се изказват по финансови въпроси,лекари по технически а поети - по космически технологии !Този г-н не е открил топлата вода - Китай е поредния пример за евтина валута и като следствие-експанзия!Проблемът е,че когато въпроса за цената на лева беше дискусионен - тутакси ни отрязаха главите с паритет на 1 Лев към 1 ДМ .......На никой не му трябват конкурентни износители а вносители - спр. НХК-Плевен,Кремиковци и останалите заводи от тежката химия.Евтината валута е нож с две остриета - особено за малки и СЛАБИ държави като БГ без Петрол ,Уран и пр.......а стоките на въпр. г-н от Балканкар Рекорд просто трябва да са конкурентни - валутата не е голям проблем - пример:Германия работи със скъпо евро , но БМВ,Мерседес,Ауди се купуват винаги---------има два вида стоки - по-скъпи и по-качественипо-евтини и по-некачествени----------въпр. е Къде е стоката на Балканкар Рекорд...а и ние като цяло----------
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още