IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

51
rate up comment 0 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 12 години
Девалвацията в СЪВСЕМ ОГРАНИЧЕНИ размери и целева употреба може да играе роля на 'справедливо' и негласно дан. облагане (на калпак), което да финансира дефицит в някоя бюджетна насока, където има обществен консенус!Примерно недостиг на пари за пенсии или нещо подобно!Всичко в повече ще донесе негативи на икономиката, а за некво си 'стимулиране на износа' и дума не може да става!БГ не е африканска държава и износен потенциал не може да се формира посредством намаляване на р-ди за труд!И без това образованите кадри едва-едва се задържат!Живееме в Европа, къде лесно един грамотен инженер може да работи за много повече пари отколкото в предприятието на господина от Пловдив!Вносните ресурсурси, които формират себестойността пък веднага ще поемат девалвацията посредсвом сриващ се обменен курс и следователно от там няма да има икономии!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
50
rate up comment 0 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 12 години
Признавам:прочетох половината и се отказах! :)Съгласен съм с мнението на keizer и повечето коментирали.Едва ли разходите за труд формират съществен дял от себестойността на продукта, който произвежда!(разбирай - едва ли работниците му взимат по 2-3 хил. евро заплата!)И нека да стане ясно: обезценката на лева що доведе до инфлация, която на практика ще обезцени доходите на населението!Ако иска да прави продукта си конкурентно-способен, то едва ли това може да се случи посредством намаляване на разходите за труд!В БГ те и без това са минимални!Освен това девалвацията може да играе някаква положителна роля, но за БГ тя няма да се отрзи положително в/у износа и доходите на населението!Да, посредством девалвация на лева ще бъде ограбен дохода на населението и ще направите по-евтина себестойноста, но в края на краищата кой ще спечели от това?!Съжалявам, че ще се изкажа малко грубичко, но икономическата подготовка на въпросния инженер е на ниво партиен секретар от миналия век!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
49
rate up comment 2 rate down comment 1
keizer
преди 12 години
Тоя инжинер да си гледа машините и да не размишлява върху неща, които не са му ясни. Това е все едно аз да поставям диагноза на пациент - какво разбирам от медицина?! Байното не разбира, че при положение, че внася половината от частите си от чужбина и 100% от машините, при обезценка на лева ще го духа и той. Ще спастри парички от заплатите на работниците - ми да им намали възнагражденията сега, вместо да иска обезценка на лева. То и инвестора как позволява на такива байновци да им дава глас бе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
48
rate up comment 1 rate down comment 1
STRAHO
преди 12 години
Освен това девалвация на лева така или иначе си тече.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
47
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
" Виж ако тея заводи работеха добре можеше и да стане работата..." Така е. Прав си. Защо изобщо сравняваме икономиката си с тази на държави като САЩ и Германия!? Разликите са очевадно огромни. Девалвацията може и да свърши работа на американците , японците, германците, но тук при нас, по скоро би ни навредила.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
46
rate up comment 1 rate down comment 2
popo323
преди 12 години
Та да продължа , та този икономист и разни други и днес пишат разни издържани статии и се правят ,че разбират от нещо ,защото и те както и ти си на заплатка , а на мен отдавна не ми се налага да работя за заплатка Вярно левове не държа особено много , освен някакъв мижав буфер от няколко десетки хиляди , но пък тарикатите бивши червени ченгета доносници които взеха без пари всички сегашни дружества, ошушкаха чрез борсата много хора подведени от същите тези разбирачи икономисти *** , като теб Същите и днес "нелеваци" , като теб си мислят ,че притежават нещо повече от средната интелегентност на африканска *** и си мислят ,че страна ,като България с мижава , неработеща и колабираща икономика може да подържа железен курс на лева
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
45
rate up comment 0 rate down comment 3
popo323
преди 12 години
Простотиятата ти е трогателна , точно като езика ти на недоучил *** ИКОНОМИСТ Явно знаеш всичко за безработицата в САЩ , но пък не знаеш нищо защо тук в България реалната гони 40% Сигурно американците живеят по зле от българите , или защо за всеки среден немец това да отиде да работи в САЩ е ,като за българина да отиде да работи в Германия Явно си пропуснал доста от уроците в някой третокласен "висш" , платен и задочен университет , какъвто сте завършили повечето *** Ти явно си специалист по Зимбабве и знаеш всичко за нея , но не правиш никаква разлика между хиперинфлация и нормалната девалвация на всяка валута ,като лост за стимулиране на икономиката Напомняш ми един човечец ,ужким водещ икономист който през 2006-7 год убеждаваше овците как акциите на холдинг "Пътища" било нормално да струват 40 000лв и дори да стигнат 100 000лв Не приемаше никакви аргументи , че същите притежават единствено техника на лизинг и никакви активи Е днес тези почти фалираха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
44
rate up comment 3 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 12 години
Да продължа.. Тези декапитализации за които говорите за коли,къщи и секлесарки явно са ставали в тези заводи които напоследък гръмнаха. Приватизираните под масата. Не може да ги слагате под общ знаменател с тези от малкия и среден. Това което е факт, че почти всички производители работим с вносни материали, чиято стойност се вдига. Не съм сигурен, че обезценката на лева ще ни помогне при това положение. Може би обратното. Виж ако тея заводи работеха добре можеше и да стане работата...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
43
rate up comment 4 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 12 години
Като участник в производството в тази държава мога да ви кажа следното:Когато проектирам нещо аз ползвам вносни материали просто, защото в България не се произвеждат тези компоненти. Пример:Идва клиент при мен и иска качествен продукт. Дотук добре. Смятам материали от Германия (която давате за пример), Австрия и Полша. Слагам стойността за труда и енергията (повярвайте ми енергията не е кои знае какъв компонент в случая). Идва клиента вижда цената хваща се за главата и почва да пита откъде да смъкнем цената. Тогава материалите веднага стават турски и китайски... Не е толкова проблема в качествената продукция, а това, че на нашия пазар не може да пласира. Много от хората, които четат тук и се занимават с производство ще го разберат. Външните пазари са за фирми от средни нагоре, неща които се произвеждат на конвейр. Малкия и среден бизнес в повечето случаи оперира на местно ниво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
42
rate up comment 3 rate down comment 1
Ironhorse
преди 12 години
Този господин е закъсал яко щом вече се надява на чудеса и хорско нещастие за собствено благополучие !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още