IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

61
rate up comment 1 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
ха ха...нито хляба ще е хляб нито киселото мляко кисело! Но тия, които биха спечелели в краткосрочен план, така и няма да ги кусат. Тия стоки, ще са за глупаците които ще им робуват. Които, ще са им позволили да направят тая глупост! Обезлюдяването обаче, така ще се ускори, че накрая ще трябва сами да застанат зад струговете и да си произвеждат буклуците /ако изобщо имат намерение да продължат да произвеждат де/ . И да си плащат в каквито искат левове! :))).. Аз лично не вярвам, някой от отговорните хора в държавата сериозно да мисли за подобна перспектива. Съжалявам за тия, дето са се набалбучили със заеми, но трудно ще принудят останалите да им сърбат попарата както по Виденово! Беше то каквото беше. Който крал крал, който спал спал! Сега трябва труд , знания, добри закони и добра съдебна система, за да запазят заграбеното!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
60
rate up comment 1 rate down comment 0
blago72
преди 12 години
Никой нищо на каза за интереса на държавата - всъщност тя е основния заинтересован от девалвацията, която би довела до освобождаване на напрежението върху публичните финанси.Под държава визирам мафиотското сдружение, което владее властовите, законодателни и правоприлагащи механизми в България и което има мотивация и желание да продължи да ги владее.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
59
rate up comment 5 rate down comment 0
Ибн ал Кан
преди 12 години
Уви, другарки и другари, стандарът не се опредля от цената на кашкавала в 21ви век!Съвременното качество на живот се определя до голяма степен от притежанието на вносни стоки.Дори произведенията на въпросния инженер, дето претендират за завършен краен продукт са съставени от множество вносни стоки.Да не говориме, че повечето средства за производство са вносни!И как ще стимулирате производството и бизнеса, като ги оскъпявате?! :)Никакви книжни, фискални гимнастики не може да надхитрят реалността!Осъзнавате ли, че една среднощна девалвация ще направи всички притежатели на левове с пъти по-бедни?!И на кой е необходимо това?На такива, като 'инженер-финансиста' от снимката?По този начин ли той смята да направи продукцията си по-конкурентна?Осъзнавате ли, че подобна девалвация тотално ще срине доверието в лева и повече никой няма да иска да си държи каквито и да е левови позиции, масово за по-големите разплащания ще се използва паралелната валута, а левът ще служи само там където има задължителна държавна принуда и за хляб и кисело мляко?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
58
rate up comment 1 rate down comment 0
data
преди 12 години
Това според мен е утопия . Няма световен опит който да е успешен за девалвиране при условията на валутен борд . Опита е до сега е - излизане от системата на валутен борд , хипер инфлация породена от бягството от националната валута
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
57
rate up comment 1 rate down comment 3
trendline
преди 12 години
Фиксирането при нов курс напр. 4 лв. /1 евро няма да означава излизане от валутния борд. Борда не означава само това. За сметка на датския кашкавал ще е двойно по-скъп от българския в нашите супурмаркети, пастата за зъби ще е двойно по-скъпа от българската, т.е. ще употребяваме повече наши стоки. Следва и увуличение на износа ( повярвай ми има го). Вчера говорих с мой съученик в транспортна фирма. Изнасяме някои неща. Излезе информация скоро че за седем години вносните стоки които купуваме в супермаркетите от 500 мл./год. са се увеличили до 3,5 милиарда/годишно. Потребяваме все по- малко БГ стоки. Следва освобождаване на персонал, спад на доходите общо като количество и индивидуално като заплати. Относно приемането на еврото в БГ - голяма грешка ще е (виж предния ми пост). Дано да се разтури Еврозоната та до 10 години да се възстановят закъсалите държави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
56
rate up comment 0 rate down comment 0
data
преди 12 години
Абсолютно съм съгласен . Именно поскъпването на лева води до натискане на доходите за да се повиши конкурентноста или т.н. "вътрешна девалвация" . Това от своя страна смазва вътрешното търсене и притиска до стената малкия и среден бизнес . За това спор няма , проблема е какава е алтернативата : обезценка на лева чрез фиксиране към нов курс е задача с много неизвестни , по скоро това моментално означава отказ от системата на валутен борд - аржентинския сценарии мисля го знаят всики . Затова казвам че единственият път е влизане в ЕЗ . Ако успеен чрез комбинацията от еврофондове , емигрантски пари и чуждестрани инвестиции да я добутаме до там
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
55
rate up comment 1 rate down comment 1
trendline
преди 12 години
Data, в банкерските среди се говори за 4-5 лева/1 евро. Има начини за преизчисляване (разлика в натрупаната през годините инфлацията между Германия и България и т. н.). Може да се въведе и плаващ валутен курс. Валутния борд в първите няколко години стабилизира финансите у нас. В последствие беше по-скоро вреден. Ние сме в положението на държавите в южна Европа - загубихме конкурентноспособност все едно сме приели еврото, но бизнеса се финансира при лихви по кредитите 12-14%. Това окончателно "закопа" БГ индустрия, хранит. вкусова промишленост.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
54
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 12 години
Единственият шанс на България да излезе от системата на валутен борд е влизането в ЕЗ . КОй може да каже какъв ще е курса на лева ако се направи опит за фиксиране към нов курс . Термина "Бягство от националната валута " мисля го видяхме само при слуховете че гързия може да излезе от ЕЗ . А колкото до конкуренто способноста : бългави внася почти 100 % от суровините и материалите си . Дори доматите се пръскат с вносни торове и препарати такаче вярвам на всички е ясно какво ще стане при девалвация . за жалост има доста примери как една страна е влязла успешно в системата на валутен борд и нито един успешен как е излязла
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
53
rate up comment 1 rate down comment 3
smart-ass
преди 12 години
Нека горният инженер първо да си купи една читава риза, а не да ходи така овехтял като стругар на машина с ЦПУ или бригадир в ТКЗС. Обезценката на лева, автоматично дига цените на горивата, инфлацийката и замразените доходи на хората още повече се стопяват. Да не говорим за ипотеки и потр. заеми в евро. Давам ви за пример Унгария - навземали заеми в CHF през годините на бума и сега със смачканият форинт са направо цъфнали и вързали бюджетно - особено с 27% ДДС. Когато нямаш капацитет да се възползваш експортно от слабата валута - тогава не си вкарваш автогол. Трябват грамотни работници и повече технологии да се вкарват в БГ експортните предприятия. Проблемът не е, че валутата ни е твърде скъпа, а че правителството бетонира пари в магистрали, вместо да ограмотява и очовечава хората. Щом немците са конкурентни с по-високите заплати, значи просто трябват интелигентни хора и умни бизнес решения, а не чичковци дето бият с *** и мерят с летвата!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
52
rate up comment 1 rate down comment 2
trendline
преди 12 години
Поздравления за инж. Петров. Шапка му свалям. Един от малкото ръководители успели да съхранят производството. Що го захапахте човека в този форум, та той толкова верни неща е казал. Плюйте по "Николай Банев" и други другари които приватизираха за "жълти стотинки" и след това освободиха персонала и нарязаха оборудването. За съжаление повечето които пишете дори не сте и ръководили трудови процеси (само Deаn мисля има малка фирма). Понеже сме вързани прекалено дълго за еврото (преди за марката) натрупаната инфлация трябва да се отрази с префиксиране на курса. Болезнен процес но е крайно необходим. Междуфирмената задлъжнялост и също голям бич за икономиката , но и там никой не иска да се намеси. За каква конкурентноспособност да говорим в машиностроенето при плащане на СО2 квоти, акцизи за горива и пр. А какво да работим - само услуги, сервитьорство и търговия със старо желязо. Дори скрапа се топи в Турция и от него се правят съвременни машини (с висока добавена стойност).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още