IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

41
rate up comment 0 rate down comment 0
pavlikenski ziganin
преди 12 години
Попо323 търканията между инженери и икономисти кой е по по по е подобно на това при компютърния бранш : хардуера = инженерите / софтуера = икономистите , кой без кого може .........
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
40
rate up comment 2 rate down comment 1
Mesoiadess
преди 12 години
........не ни чака нищо добро занапред:)))))))))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
39
rate up comment 3 rate down comment 0
skitalo
преди 12 години
Тарикат, ти да си забелязал че и след като ФЕД-а 'вкара' трилионите, безработицата в САЩ ПРОДЪЛЖАВА ДА РАСТЕ, дори и след масаж на статистиката им ?!!То ако ставаше само с девалвация на валутата, ЗИМБАБВЕ ЩЯХА ДА СА НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ИЗНОСИТЕЛ НА ЗЕМЯТА, БЕ *** ЗАГУБЕН!Да те открехна малко: преди 15г Германия беше най-силната икономика в Европа и най-голям износител с НАЙ-СИЛНАТА ВАЛУТА В ЕВРОПА- дойче марката.Да коментирам ли тук, че ако девалвират лева, ти също губиш мой човек!(Ако изобщо имаш нещо, в което се съмнявам като ти гледам 'гениалните' мисли) Най-малкото губиш от девалвираната си заплатка в лева.Аман от леваци в тоя форум, дето си мислят че знаят нещо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 2 rate down comment 0
data
преди 12 години
Разбиращия от икономика , я кажи кой местни ресурси ще дава девалвираш с девалвацията на валутата ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 2 rate down comment 5
popo323
преди 12 години
Смях , смях и пак смях Поразгледах коментарите и занемях чак сега си дадох сметка колко ниско е нивото на икономистите и въобще икономиката в България Не случайно и нашата БФБ е с най голям спад в света без никакво възстановяване Девалвацията на всяка валута е нормален процес за стимулирането на икономиката , не случайно и Фед вкарва ликвидност от допълнителни трилиони долари Да не мислите ,че това не е вид девалвация на долара или нашите икономисти се смятат за подобри То си е казано ,че един дори слаб инженер струва поне колкото 20 отлични /ужким/ икономисти То това е видно и от блестящата ни икономика и от това ,че сме на последно място по стандарт в Европа
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 2 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
Когато се позовават на разни икономически теории и капацитети в икономиката често "забравят" размера и структурата на нашата. И не маловажния факт, кои са обсебили икономическото пространство и начина по който стана това. Толкова са прозрачни в домогванията си, че направо обиждат интелекта на хората около тях!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 2 rate down comment 0
supertrader
преди 12 години
При производството на машиностроителен продукт проблема в разработването е че то е сериозен разход , а готовия продукт лесно се копира в Азия. Така че защитата е много сложна , понеже и печалбите са големи и се копира много сериозно.Не мисля че си заслужва да се инвестира в разработки , заслужва си да се инвестира в копиране изглежда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 1
nobel
преди 12 години
Заглавието на статията е :Без обезценка на лева не ни чака нищо добро. Аз бих добавил - със обезценка на лева -също.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 1 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
и точно тук виждам ролята на ДЪРЖАВАТА - да отиде при този предприемач и да му каже - правим научен институт(в СОФИЯ ТЕХ ПАРК) искаме да направим разработки в областта на мотокарите.Как можем да си взаимодействаме в разработките и изпитанията. Да направим скъп високотепнологичен продукт, който ще се продава примерно в 5 000 бройки. Оттам тръгва всичко - и образование и високобразован труд и произв. база и всичко. Естествено трябва това ще бъде някакъв патент, до който достъп(ако платят) ще имат и други фирми в тази сфера. Какво му е сложното. ЧОвека го е казал имаме пазар за 1 000 мотокара НО НЯМАМЕ КАПАЦИТЕТ ЗА високотехн. произв. И ТУК влиза държавата..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
ама оставете това за девалвацията - това го е казал, но според мен не влага особен смисъл освен, че така ще е по-конкрунтноспособен на межд. пазар. Разбира се, това е илюзия, но има много НОБЕЛОВИ лауреати особено в САЩ, които застъпват под друга форма точно тезата за печатане на пари. Въпросът винаги опира до БОГАТСТВОТО НА НАРОДИТЕ. В крайна сметка държавата България трябва да повиши своята роля за ХОРАТА и ЗА БИЗНЕСА, така че реално да забогатяваме, а не да обедняваме от година на гоидна. Да се престане с празните приказки, че пазара сам ще се погрижи за нашите заплати и доходи. И най-важно, това което ми направи най-силно впечатление в интервюто - правим нискобюджетни, без ел.джаджи мотокари, които изнасяме ЕДИ СИ КЪДЕ(отлично имат ниша, имат пазар).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още