IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инж. Петров: Без обезценка на лева не ни чака нищо добро занапред

Сектор машиностроене в Пловдивския регион се отърсва от ударите на кризата, но заетите в него не бързат да се радват, споделя директорът на Балканкар Рекорд

09:25 | 21.06.12 г. 77
<p>
	Инж. Петър Петров. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Инж. Петър Петров. Снимка: Investor.bg

- Започнахме с това, че вашият бранш беше ударен най-тежко от прехода. А от кризата?

Естествено, щом спрат парите за инвестиции, спира и покупката на продукти като нашите. Едно от първите неща, които в криза всеки свива, са инвестициите, когато се притеснява, че производството му може да не продължи със стабилни темпове.

През 2008 г., когато в България все още никой не говореше за криза – 90 на сто от нашето производство е предназначено за износ - на нас започнаха да ни падат оборотите. Все пак се опитвам да следя кой какво казва, всички твърдяха тогава – криза няма.

Започнах да си мисля през онази година, че при нас е сбъркано нещо в управлението, защото поръчките ни падаха. В средата на 2008 гръмна, че има криза и у нас и че положението ще става по-зле. Ние като износители първи я усетихме. Не знам какви темпове отчита статистиката за миналата година, но през 2011 г. спрямо предходната година ние имахме 25 на сто ръст, защото изнасяме – другите икономики се възстановиха преди българската. Така че – тенденциите се виждат първо при износителите.

- Наложи ли ви се да редуцирате персонала?

Да, намалихме състава. През 2008 направихме едно съкращение, през 2009 г. – още едно. Някъде с около 40 % намалихме общо производствения състав. След това не сме имали някакви големи назначения. Тази година усещаме, че на някои места имаме затруднения и може би ще се наложи да увеличим състава.

Засега обаче се опитваме предпазливо да се справяме с наличния, защото се вижда, че не са много стабилни тенденциите за развитие и не бихме могли впоследствие да се справим с по-големия персонал. Нашето законодателство в това отношение е много консервативно.

Работникът може да дойде и да ми каже: „довиждане, след един месец си отивам”, независимо колко пари си вложил в неговото обучение, бил ли си коректен към него или не. Работодателят не може да си го позволи това нещо. За да махнеш работник, който не си изпълнява задълженията, трябва армия да назначиш, докато го уволниш дисциплинарно – да му следят постъпките, наказания, писмени обяснения. Не можеш да му кажеш: не съм доволен от теб – отивай си. Имаш възможността само за 6 месеца да го назначиш на изпитателен срок. Прави съкращения по общата процедура, плащай обезщетения и други подобни или се опитвай да се споразумееш за четири заплати, за да го махнеш.

- От гледна точка на работниците нещата обаче изглеждат иначе. Да не говорим за масовото неизплащане на трудовите възнаграждения с месеци и години дори у нас…

Аз също съм наемен работник, макар и високопоставен. И поради тази причина се опитвам да гледам нещата и от двете страни. А те не са равнозначни. Факт е, че един работник и служител може да дойде и да ми каже, че напуска и само един месец е предизвестието и два месеца за служителите на ръководни постове и материално отговорните лица. Един средно или високопоставен кадър си отива – какво става? Още по-лошо.

- Какъв е обемът на производството ви?

Около 350 единици, като тази година гоним цифрата 400, което е нивото от 2004 г. През 2007 г. бяхме достигнали близо 1000 машини. Обемите все още не сме ги възстановили. Дори не съм голям оптимист, че до 1-2 години ще успеем да се върнем на онези нива отпреди кризата, защото икономиката не се развива стабилно. Няма дори единодушие у големите световни фигури в политиката и икономиката как да продължи развитието.

- Въпреки всичко обаче в Пловдив и региона сякаш се забелязва някакво възраждане на машиностроенето. Или може би става дума само за възстановяване от ударите на последната криза?

По-скоро – второто. Още повече, че голяма част от машиностроителните предприятия са подизпълнители на някоя по-голяма фирма, която обикновено е извън България. И в крайна сметка тук се извършва черната работа, която не носи много пари, а пък продуктите, които носят много пари, не са от България. Това, за съжаление, е бедата на машиностроенето ни. Малко са останалите предприятия, които като нас, предлагат комплексно изделие - готова машина.

Свързани компании:

Балканкар-Рекорд АД(4BX)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 22 rate down comment 0
unseen
преди 12 години
Ех Петров ,Петров . Купуваме с компесаторки продаваме ударно земи и скрап .Някоя и друга далаверка , ама ....Като изпапаме парите и като се огледаме Нямаааа ...Хората по белият свят реинвестират и мислят.А тука ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 19 rate down comment 4
rogers
преди 12 години
значи инженере викаш няколко милиона човека да им обезценим парите за да може ти да си продаваш мотокарите - *** много си ми умен бе. Не си за там - за тая работа трябва икономист и то грамотен - инженерите са за техническа работа
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 20 rate down comment 8
stdmv
преди 12 години
Доживяхме инженер Х от фирма Y в град N да дава акъл по валутната политика.....Що пък не... Щом пожарникар е премиер, и физкултурник вицепремиер...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 20 rate down comment 0
MZ/X
преди 12 години
България продължава да бъде държавата с най-ниски работни заплати и ценово равнище като цяло в ЕС, така че едва ли обезценката на лева ще помогне много на конкурентноспособността, освен ако не желем да се състезаваме по заплати с Виетнам.Проблемът на българските бизнесмени е, че не притежават нито сериозни капитали, нито ноу хау, нито стабилни пазарни позиции в чужбина. Единствено привличане на сериозни чуждестранни инвеститори с капитали, ноу хау и пазарни позиции биха могли да задвижат българската икономика, като българските бизнесмени по скоро би трябвало да са доставчици на тези фирми!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 16 rate down comment 4
nikolait
преди 12 години
човека казва много истини, валидни за България. Винаги си личи, когато говори делови човек и ЕКСПЕРТ, който по-далече от книгата не е стигнал. Не знам за лева, но с този начин на производство и управление, България я чака основно БЕДНОСТ, независимо с евро, лев или рубла!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 24 rate down comment 2
dex
преди 12 години
Пълни глупости, продуктите са ви скъпи, не защото левът е скъп, а защото вие ги произвеждате скъпо. Дали заради ниска производителност, малко инвестиции в техника, или твърде материало- и енергоемко производство Балканкар е неконкурентоспособен и левът няма нищо общо с това...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 36 rate down comment 3
data
преди 12 години
Години наред отклоняване на средства от фирмите за коли , вили , къщи, любовници , спекулации с недвижими имоти си имат цена - фирми с ниска конкурентоспособност . Няма как постоянно да декапитализираш фирмата си а след това да ревеш, че не си конкурентоспособен и да натискаш цената на труда за да си поне ценово конкурентен . Ама като натискаш прекалено дълго цената на труда после почваш да ревеш че нямало кадри . Е няма - на 500 лв. инженери няма .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 18 rate down comment 4
Tony
преди 12 години
За мое голямо съжаление, виждам много пробойни в бизнес мисленето на г-н инж. Петров!Това е още едно доказателство, че СЕО-тата трябва да са завършили Бизнес Администрация! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 0
Натрий
преди 12 години
Оставете я тая мантра, че обезценката на лева ще подпомогне износа.Двигателите TOYOTA и трансмисиите HYUNDAI не ги купувате в лева, а във валута. Какво ви грее, че левът се е обезценил? Сега ако един кар струва 20 хил. лв при 1:3 пак ли за толкова ще го продавате?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 22 rate down comment 1
FINTA
преди 12 години
Точно така мисли българският производител за съжаление. И после чака някой да му купува ***!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още