От днес България има своя трети служебен кабинет. При представянето му президентът Росен Плевнелиев очерта амбициозни намерения за резултатите, които трябва да постигне новото правителство.
По всяка вероятност обаче държавният глава „играе“ на политика, като явно показва проблемите в досегашното управление, „маркирайки“ проблемните зони. Едва ли от правителство, съставено с хоризонт на действие едва около два месеца, може да се очаква създаването на рамка, в която да се движи следващото управление.
В изявлението на Плевнелиев по повод назначаването на служебния кабинет направиха впечатление няколко ключови точки – изложението се движеше около няколко от най-невралгичните точки от исканията на протестиращите, но съвсем важни въпроси, ключови за стабилността на страната и доверието в институциите, останаха на заден план.
Президентът засегна проблема с монополите и заяви, че е важно „Комисията за защита на конкуренцията да посочи монополите и секторите, в които има такива – енергетика, здравеопазване, транспорт, медии и други“. Това добре, но на всички е ясно къде точно са проблемните монополи и едва ли е нужно да се чака това да се проверява – особено с оглед ограничения хоризонт на правителството.
Сред приоритетите беше посочена социалната политика – чудесна заявка, но за правителство с хоризонт на управление поне един мандат, подобряването на бизнес средата, енергийната ефективност. Дотук – добре. Но нататък?
Като безспорна грешка на президента може да се посочи това, че той не обяви имената на всички министри от новия кабинет. Посочването на едни, а премълчаването на други, безспорно поражда недоумение и повдига много въпроси.
Всеки може да тълкува думите на Росен Плевнелиев както му е удобно. Отговорната позиция на президента обаче беше да посочи малко приоритети, чието изпълнение да бъде лесно за обяснение и проследяване.
Силен коз в новия кабинет безспорно е финансовият министър Калин Христов – твърд защитник на валутния борд, от който може да се очаква стабилност в изпълнението на бюджета и най-вече отговорност. Именно върху него трябваше да бъде поставен фокусът на президентското изявление след представянето на служебния премиер Марин Райков.
Много лошо впечатление направи отсъствието на дори една дума по посока съдебната система и промените там. Защото, както на мнозина е ясно, сред основните причини за протестите през последните месеци е липсата на реформа именно в съдебната система.
Протестиращите адресираха много искания в тази насока – за избора на магистрати, за мандатността, за отговорността на съдиите, но темата изобщо не бе включена в дневния ред на президента.
Сред приоритетите на кабинета бе посочено провеждането на честни избори без притеснения от манипулации и подмяна на вота. Главните действащи лица и тук обаче бяха пропуснати – не бе обърнато внимание нито на министъра на вътрешните работи, нито на остро критикуваната агенция Електронно обслужване и нейния ръководител Михаил Константинов.
Да не говорим, че не бе казано нищо за избирателните списъци, тяхната ревизия и изваждането на така наречените от протестиращите „мъртви души“.
Така че новото правителство има за решаване много повече неотложни, отколкото стратегически въпроси. Със сигурност служебният кабинет заслужава своя кредит на доверие, но и не бива да се заблуждаваме, че той ще бръкне в дълбоките рани на България – съдебната система и енергийния пазар.
преди 11 години Протекционизъм няма да бъде допуснат и веднага ще получим ответни удари. Освен това, може ли някой да каже, заради износа на кои сектори се жертват други? В смисъл, за да може някой да изнася нещо в Китай да речем, се допуска унищожаване на цели други отрасли у нас.Трябва да имаме производство, но ще ви кажа, че колкото да е енергоспестяващо, автоматизирано, качествено и т.н. няма да учудим никкого.И накрая една мисъл, а вие ме плюйте колкото си искате. Това са ни възможностите, това са ни парите които изкарваме в момента, а и едва ли ще изкараме нещо повече нататък, поне в скоро време. И това трябва да се каже на хората, а не да бъдат заблуждавани. Впрочем те сами са си виновни. Мислят, че ако работодателят не си купи кола за 150 000 и не иде на две почивки в годината, а им раздели тези пари, те ще имат много. Едва кретаме в момента, цяла Европа е така. Абе изход няма, това е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години лек и на теб. Успешна работа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години аз карам по същият начин. удвояване(грубо) на БВП на една държава в рамките на година(не съм сигурен, но мисля, че никъде не е правено), няма как да не доведе до огромни социални сътресения. И до покачване инфлацията-това ми беше позицията. Тия 30 специалиста с новите заплати ще искат по-добър фризьор, по-добър зъболекар, по-хубава къща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нямам нищо против теб и коментара ти. Просто ми дай възможност да не се съглася с теб.Ако така смяташ, ок, не ти се меся. А сега ме извини, че наистина имам работа. Лек ден! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години На теория може и да си прав, но предпочитам да се осланям на примери от практиката си, които съм виждал с очите си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Това, простичко казано не е вярно. Имаш една фирма със 100 човека персонал. Автоматизираш производството и ставаш с 30 човека персонал, но със средна заплата по-висока от преди това, защото ти трябват по-добре квалифицирани кадри. 70 неквалифицирани служители отиват на пазара на труда и част от тях сменят попрището(най-малко защото в БГ не сме много мобилни) а другите 30(да приемем, че ще намериш квалифицирани кадри) покачват търсенето в...сегмента? на квалифицираните кадри. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Пример: моята фирма (или всички в Бг) произвежда за 500 000 лв годишно и някой ми подарява 500 000 лв за инвестиране. Аз ги инвестирам в нова машина, която смъква себестойността и автоматизира процеса. От една страна произвеждам повече, но по-автоматизирано, т.е. нямам нужда от нова работна ръка и тези субсидии не повлияватна търсенето и предлагането на пазара на труда, респ. на заплащането и доходите. Дори мога и да съкратя работна ръка, каквито примери имам много от практиката си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Реших, че коментара ти е в подкрепа на подобна идея, която определено в момента няма как да сработи. Сори! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години пич:) вземи прочети какво точно е направил Стамболов, но всичко се свежда до прости мерки:) И после погледни 15 години по-късно къде е България като икономика. Не бъди кон с капаци-и тук са се раждали разумни лидери. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години чакай:) аз не съм казал, че е добре:) напротив-смятам, че негативите са повече от позитивите:) И даже да оставим ЕС(макар, че не искам да го оставяме), пак допускам, че не е добре. Най-малко-предполагам, че ще намали ПЧИ, защото заради по-слабата конкуренция предизвикана от протекцията на държавата ще имаме по-слабо производство, а никой не му е интересен пазар от 6 милиона човека, че да прави производство само за него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар