Вместо да разглеждаме електрическите превозни средства и хибридите като конкурентни решения, трябва да признаем, че те са допълващи се решения за различни проблеми, пише БГНЕС.
Независимо какво мислите за фразата "клиентът винаги е прав", в нея има една ключова истина: клиентите са тези, които определят потребителските навици и тенденции. Никъде този факт не е по-важно да се има предвид, отколкото в днешния автомобилен сектор.
Тъй като и правителствата, и производителите на автомобили търсят решения на глобалното предизвикателство за декарбонизирана мобилност в голям мащаб, те трябва да гарантират, че предоставят на потребителите възможности, които са добре съобразени с техните нужди. Няма универсален подход към устойчивата мобилност.
През последните няколко години в Европа се наблюдава значителен ръст в разпространението на електрически превозни средства. Напоследък обаче наблюдаваме една значителна и изненадваща тенденция: потребителите масово залитат към хибридите.
Само до април тази година търсенето на хибриди е нараснало астрономически, като продажбите са се увеличили с 33,1%. Това напълно изпреварва всички останали категории автомобили, включително електрическите, чиито продажби са нараснали с 14,8 % за същия период.
По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) 35,9% от европейските регистрации на нови автомобили през април са били хибридни превозни средства или плъгин хибриди.
За разлика от тях, автомобилите с бензинови двигатели съставляват 36% от продажбите. Всичко това подсказва, че хибридите се превръщат в нов стандартен вариант за мобилност за европейските потребители.
Какво обяснява тази степен на търсене на хибридни автомобили? То се дължи на нещо, заложено дълбоко в архитектурата на всички хибриди: гъвкавостта.
Електрическите превозни средства несъмнено са част от бъдещето. Те предлагат на потребителите и корпоративните клиенти устойчив транспорт с нулеви емисии, който стимулира декарбонизацията. Понастоящем те са идеалното решение за мобилност в гъсто населени и урбанизирани райони.
Електрическите превозни средства са идеални за урбанизирания свят, тъй като градската гъстота осигурява идеалните условия за поддръжка на електрически превозни средства, като например зарядни станции и достъп до мрежата.
Причината, поради която 85 % от новите електромобили се продават в Западна Европа и Китай, е, че икономическата география на тези пазари позволява по-лесно мащабиране на инфраструктурата за електромобили, тъй като по-голямата част от населението живее в големи, добре свързани градски региони.
Дори в Европа обаче голяма част от континента не разполага с такава икономическа география. Много европейци живеят в селски райони или редовно пътуват извън гъсто населените градски центрове.
Освен това има хора, заети в първични сектори, които до голяма степен работят извън градските райони, като селското стопанство, минното дело и енергетиката.
Хибридите предлагат най-доброто от двата свята на тези европейци: осигуряват им транспорт без емисии в градските райони, като същевременно им позволяват да пътуват надеждно до или да работят в райони, където инфраструктурата за зареждане може да не е налична.
Това предимство става още по-очевидно на глобално ниво. В селските райони и в южната част на света перспективата за пълноценно изграждане на инфраструктура за електромобили е далечна - мащабът на необходимите инвестиции понастоящем е икономически неизгоден.
В резултат на това в региони като Южна Америка не се наблюдава почти никакво внедряване на електромобили: на фона на 3,1 млн. нови леки автомобила, продадени там през 2023 г., само 90 000 от тях са електромобили. В тези региони хибридните автомобили осигуряват устойчива, нискоемисионна, приобщаваща и отговорна мобилност, която дава възможност за осъществяване на важни икономически връзки.
За да се справят с глобалното предизвикателство за декарбонизация, тези региони се насочват към алтернативни горива.
В Бразилия например над 80 % от продадените нови автомобили се задвижват от биоетанол и гъвкави горива. На други пазари иновациите в областта на горивата заемат централно място в техните пътни карти за устойчивост, като Индия въвежда нов стандарт за 20% биоетанол през следващата година.
Многофункционалността на хибридните автомобили доведе до бързото им внедряване в Европа и извън нея. Вместо да се избира между превозни средства с двигател с вътрешно горене и електрически превозни средства, хибридите са алтернатива по пътя към декарбонизация, предлагайки решения, които подкрепят темпа на промяна и търсенето в региона.
Иновациите в областта на устойчивите горива позволяват на тези хибриди да постигнат почти идентичен въглероден отпечатък с този на електромобилите през целия им жизнен цикъл.
Годишните инвестиции в горивни технологии като електронни горива, биогорива и гъвкави горива възлизат на 47,6 млрд. евро в световен мащаб: всички тези проекти са обусловени от продължаващото използване на двигатели с вътрешно горене (ДВГ) и хибриди.
Наред с изграждането на сектора на електрическите превозни средства, европейската индустрия ще бъде големият печеливш от възхода на хибридите и иновациите в областта на устойчивите горива.
Европа разполага с богатство от знания и таланти, което е основно предимство за производството на конвенционални автомобили и хибриди.
Това включва изследователска екосистема на световно ниво и стотици хиляди инженери и техници с десетилетия опит в създаването на водещи в света коли с двигател с вътрешно горене.
Вместо да разглеждаме електромобилите и хибридите като конкурентни решения, трябва да признаем, че те са допълващи се решения за различни проблеми, които ни помагат да постигнем общата цел за декарбонизация. Заедно те могат да създадат нови пътища към по-устойчиво бъдеще, заключва БГНЕС.
преди 5 месеца До: zelka007Естествено че една малолитражка или електричка сама по себе си отделя по малко Цо2 от старата барака ,Тук разковничето е в не сменяемата технология 50 г и Цо2 отпечатъка на самият завод и самата технология .Я си помисли колко е Цо отпечатъка на една гигафабрика за батерии ? Ами отпечата по създаването на съвсем нова верига за доставки ? Освен това на LL всичко му се рециклира защото е елементарен технологично и няма никакви сложни материали вложени в него отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: data ... сметката може да се прецизира още , но няма сми според мен ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: data ... или за сув/landy , който не се поврежда и си го караш 20 години по 20хил км сметката излиза : 35 + 20 х 6 = 155 тона СО2 ... електрически сув , който не се поврежда , и се кара на въглеродно интензивен ток , а не на слънчев/ядрен както се очертава у нас ... струва : 35 + 5 + 20 х 2 = 80 тона , дори да сменим една батерия на десетата година примерно , нека да сме я изтощили напълно , за да са щастливи циклопа и opkaта , + 5 тона = 85 тона СО2 ... де са 155 ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: data ... дай малко обща математика . една малолитражка струва около 6-7 тона СО2 да се произведе , една кола среден клас около 17 тона , един сув (в това число и landy щото и той е 2 тона и отгоре) около 35 тона СО2 . една батерия 80кВт , от големите , около 5 тона СО2 . една кола в белият свет да си се возиш , върви средно по 20хил на година . в бензин/дизел това струва около 6 тона СО на година . в ток е малко според зависи от микса , но например в Полша същите км на ток ще струват 2 тона отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: data ... форумни легенди с лопата да ги ринеш ... :))) ... обясни на opkaта колко харчи едно landy с двулитровият двигател градско ... той на мен нема да поверва ... аз карам периодично една киа соренто 2017 , 2,5л бензин , чист без турбо , знам защо резервоарът е 70л и колко струва пълен догоре ... та имам представа за разходът в еластичните предавки на градско и на високите по магистрала ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: data на него му е ясно това, ама понеже се псра и сега за да не дава задна бръщолеви простотии. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: zelka007На времето имаше едно изследване което потъна някъде , но за най-екологичен автомобил беше обявен Land Rover Series 1-3 защото се произвежда почти без изменение между 1948 и 1985-та . Като въглеродният отпечатък беше изчислен върху целият инвестиционен цикъл на сравняваните автомобили ,включително строежа на производствените мощности ,логистичните маршрути и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: 0pk ... тцъ ... тврда ставка , по 50 евра на коментар ... бонус само за ф16ките ни дадоха по 50хил евра и толкоз ... сега чакам и за двата реактора да дадат 50хил евра ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: zelka007 ахааа, ти затова ли не спираш да пишеш! Дават ли ти бонус за надприказване с последен коментар? :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: 0pk ... значи !! в сервизната книжка , ако си виждал сервизна книжка , важната цифра са километрите пробег , или моточасовете на двигателя . и според тези информация се прави обслужването , дали масло , дали верига , дали лагер , дали ремък , дали семеринги някъде , дали хидравлична течност , дали зъбчатки по кормилна уредба или скоростна кутия ... частите се износват , няма вечни материали ... ако имаш кинти , след едни срок от 10-15г , реставрираш , ако нямаш , пишеш по форумите ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар