Изборът на име за нов автомобил е важен за бъдещия успех на превозното средство. От почти 300 модела леки коли, продавани в САЩ, приблизително една четвърто носят имена, които съществуват от над 20 години, дори когато цялостният дизайн на превозното средство няма нищо общо със своя оригинал, пише Bloomberg.
Porsche 911 е представен за първи път през 1965 г., една година, след като Toyota Motor Corp. представя първия модел Corolla. Дебютирайки на пазара през далечната 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел, чието име е запазено до днес.
През последните няколко години изборът на име засили своето значение сред автомобилните производители, които се надпреварват да електрифицират своята продуктова гама и да представят нови модели с темпове, невиждани от десетилетия.
Електрическите модели предлагат по-чиста и по-тиха опция за транспорт и един ден ще бъдат по-евтини от конвенционалните автомобили. Тези предимства се използват от екипите по брандиране, за да привлекат клиентите с интересни имена.
Но за момента изглежда, че те се сблъскват с проблем.
Например, Toyota, която е най-големият автопроизводител в света по пазарен дял, работи върху превозни средства с батерии от края на 90-те години на миналия век, като през 2022 г. представи и първия си изцяло електрически модел за масовия пазар. Името му е bZ4X. Но какво всъщност значат тези символи? Според компанията bZ е съкращение от beyond zero, като това се отнася за факта, че моделът не отделя емисии по време на работа. Числото 4 е препратка към задвижването на всички колена на автомобила. Последната буква – X – се отнася до формата на превозното средство – в случая кросоувър.
За да не остане по-назад, японският конкурент Honda Motor Co. обяви, че неговият втори електромобил ще се казва e:Ny1.
На шофьорите на Jaguar може да им бъде простено, ако смятат, че E-PACE е електрическата опция на стандартния модел, въпреки че този автомобил всъщност разполага с двигател с вътрешно горене. Изцяло електрическата версия се нарича I-PACE.
И никой не би могъл да обвини фен на Volkswagen, че е объркал електрическия SUV ID.4 с преработения ван на компанията ID.Buzz.
Според Дейвид Пласек, основател на фирмата Lexicon Branding, която помогна на Lucid Group Inc., Subaru Outback и Honda Ridgeline да наименуват своите модели, едно хубаво име трябва да отговаря на три условия: да бъде запомнящо се, заслужаващо внимание и да е отличително в рамките на своята категория.
Моделите, запазили най-дълго време своето име. Източник: Bloomberg
Много от имената на електромобилите се провалят тук. Те или се придържат твърде много към традицията, или се стремят да се дистанцират достатъчно от нея, с което губят шанса да бъдат запомнени.
Никой не казва, че измислянето на име за автомобил е лесно или че неуспехът тук е характерен само за електромобилите. Името на автомобилите може да има по-малко значение за потребителите от тяхната цена, от гамата или от съответните характеристики. Но като упражнение по маркетинг, множеството невзрачни и трудни за произнасяне имена на електрически модели представляват една пропусната възможност.
Компанията може и да не е успяла да изпише думата SEXY със своите четири модела, както беше планирано – Model E е търговска марка на Ford – но опитът на компанията също беше толкова запомнящ се, тъй като внесе известна доза свежест в индустрията.
В някои случаи днешните имена на електромобилите подчертават липсата на връзка между развойните центрове и екипите за продуктово планиране. Почти всеки производител си е поставил амбициозен график за пълна електрификация на своите продукти, но това вероятно е останало пренебрегнато от хората, които са кръстили модели като Kia EV6 или GMC Hummer EV.
Има и имена, които се обвързват с определени букви, към които се добавят други в зависимост от версията на модела. Audi пусна своя електрически флагман с името e-tron – разумен ход, поне до момента, в който вече има много електромобили с това има плюс някоя и друга буква след него, като e-tron GT.
Mercedes предприе подобен ход. Електрическите модели на компанията включват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. Междувременно Mercedes планира подобен подход и за AMG. Никой не иска да кара азбучна салата.
Звеното на Volvo Polestar Automotive Holding възприема подхода на iPhone: първият му модел се нарича „1“. Сега се появи и „2“, като пазарът очаква и „3“.
Най-добрите електромобилни имена вероятно не са акроними или смесица от букви – те са свежи и забави за произнасяне. General Motors Co. пое по този път със своите Chevrolet Bolt и Cadillac Lyric . Ioniq на Hyundai също в клуба на забавните. Тук са още Air на Lucid и Ocean на Fisker. Може да добавим и Subaru Solterra и Nissan Ariya.
Ще има повече възможности за подобряване на текущия списък от имена: Само през следващата година на пазара в САЩ ще дебютират над 30 изцяло нови електромобила, изчислява BloombergNEF.
преди 1 година До: cyclop ахъм... и си с чисто нова кола, сам, без да си ял.. караш с 70 надолу като броиме от бензиностанцията докато пресъхнеш на червено и 10 часа без тоалетна!... аз лично всеки ден го правя! Да, прав си! :):) минават се, а с електричката все още не може така :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop по добри са като концепция... КПД-то на ел двигателя е по убуу! Има и много други бонуси към цялостната технология, единственото което им липсва са традиции и ноу-хау, все пак ДВГ имат едни 100 години развойна дейност зад тях. .. Въпреки мнението и коментарите ти с времето ще се наложат и ще станат още по добри, като се оптимизират! Всеки ден виждам по 4-5Тесли по улиците, а не карам много... преди няколко месеца беше по една през 2-3 дена! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Пъпеши. 50 литра резервоар, 5.8-6.0 разход извънградско, без икономисване, с климатик, с фарове, може и чистачки да пускаш. Абе вие, сериозно, истински ли сте. Или откакто са ви написали алгоритмите преди 10 години, не са ви обновявали? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007 знам че говори глууупости и тънко манипулира :):) иначе първия ми голф, като студент беше с газова и като сложиш и резервоара, можех да мина сигурно и 900... но супер рядко караш толкова много км. без спиране. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao ... тоя само чете и гледа клипчета ... :))) ... въобще не му се връзвай на приказките ... я има некое ренде дет го лъска пред блока я няма . 60-80л резервоар никога не е пълнил . има разни по мрежата карат по 800-900-1000км , ама зарежда цел резервоар и тръгва на магистрала на равно без климатик , без светлини , не спира , на пета скорост с 80-90км , карат по 15-20 часа без спиране ... и се правят ... за филмчето ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao как си винаги наопаки бе??? Аз минавам 900 километра с едно зареждане, типично 800 километра! Как е възможно винаги да си в някаква суб-реалност, където електробоклуците са по-добри от истинските коли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop нито една от бензиновите коли които съм имал не можеше да мине над 700 км с едно зареждане, значи следващата трябва да е електричка! ... мерси за съвета! :):) които са доказано по ефективни, не лсучайно първите автомобили са били електрически отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Функционалността на автомобила е от 100 пъти по-голямо значение за хората с нормален интелект.Може ли да мине поне 700 километра с едно зареждане? Може ли след това да бъде презареден за под 10 минути? Може ли да се използва със пълна функционалност след 5-6 години употреба? Може ли да се използва при температури под нулата, без загуба на функционалност? Може ли да го оставиш за над една седмица без да загуби процент от възможния пробег? Та ако ще да се казва ХРЪМПФ69 отговор Сигнализирай за неуместен коментар