IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Имената на голяма част от електромобилите наподобяват азбучна салата

В някои случаи днешните имена на електрическите модели подчертават липсата на връзка между развойните центрове и екипите за продуктово планиране

20:07 | 01.06.23 г. 18
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Изборът на име за нов автомобил е важен за бъдещия успех на превозното средство. От почти 300 модела леки коли, продавани в САЩ, приблизително една четвърто носят имена, които съществуват от над 20 години, дори когато цялостният дизайн на превозното средство няма нищо общо със своя оригинал, пише Bloomberg.

Porsche 911 е представен за първи път през 1965 г., една година, след като Toyota Motor Corp. представя първия модел Corolla. Дебютирайки на пазара през далечната 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел, чието име е запазено до днес.

През последните няколко години изборът на име засили своето значение сред автомобилните производители, които се надпреварват да електрифицират своята продуктова гама и да представят нови модели с темпове, невиждани от десетилетия.

Електрическите модели предлагат  по-чиста и по-тиха опция за транспорт и един ден ще бъдат по-евтини от конвенционалните автомобили. Тези предимства се използват от екипите по брандиране, за да привлекат клиентите с интересни имена.

Но за момента изглежда, че те се сблъскват с проблем.

Например, Toyota, която е най-големият автопроизводител в света по пазарен дял, работи върху превозни средства с батерии от края на 90-те години на миналия век, като през 2022 г. представи и първия си изцяло електрически модел за масовия пазар. Името му е bZ4X. Но какво всъщност значат тези символи? Според компанията bZ е съкращение от beyond zero, като това се отнася за факта, че моделът не отделя емисии по време на работа. Числото 4 е препратка към задвижването на всички колена на автомобила. Последната буква – X – се отнася до формата на превозното средство – в случая кросоувър.

За да не остане по-назад, японският конкурент Honda Motor Co. обяви, че неговият втори електромобил ще се казва e:Ny1.

На шофьорите на Jaguar може да им бъде простено, ако смятат, че E-PACE е електрическата опция на стандартния модел, въпреки че този автомобил всъщност разполага с двигател с вътрешно горене. Изцяло електрическата версия се нарича I-PACE.

И никой не би могъл да обвини фен на Volkswagen, че е объркал електрическия SUV ID.4 с преработения ван на компанията ID.Buzz.

Според Дейвид Пласек, основател на фирмата Lexicon Branding, която помогна на Lucid Group Inc., Subaru Outback и Honda Ridgeline да наименуват своите модели, едно хубаво име трябва да отговаря на три условия: да бъде запомнящо се, заслужаващо внимание и да е отличително в рамките на своята категория.

Моделите, запазили най-дълго време своето име. Източник: Bloomberg Моделите, запазили най-дълго време своето име. Източник: Bloomberg

Много от имената на електромобилите се провалят тук. Те или се придържат твърде много към традицията, или се стремят да се дистанцират достатъчно от нея, с което губят шанса да бъдат запомнени.

Никой не казва, че измислянето на име за автомобил е лесно или че неуспехът тук е характерен само за електромобилите. Името на автомобилите може да има по-малко значение за потребителите от тяхната цена, от гамата или от съответните характеристики. Но като упражнение по маркетинг, множеството невзрачни и трудни за произнасяне имена на електрически модели представляват една пропусната възможност.

Компанията може и да не е успяла да изпише думата SEXY със своите четири модела, както беше планирано – Model E е търговска марка на Ford – но опитът на компанията също беше толкова запомнящ се, тъй като внесе известна доза свежест в индустрията.

В някои случаи днешните имена на електромобилите подчертават липсата на  връзка между развойните центрове и екипите за продуктово планиране. Почти всеки производител си е поставил амбициозен график за пълна електрификация на своите продукти, но това вероятно е останало пренебрегнато от хората, които са кръстили модели като Kia EV6 или GMC Hummer EV.

Има и имена, които се обвързват с определени букви, към които се добавят други в зависимост от версията на модела. Audi пусна своя електрически флагман с името e-tron – разумен ход, поне до момента, в който вече има много електромобили с това има плюс някоя и друга буква след него, като e-tron GT.

Mercedes предприе подобен ход. Електрическите модели на компанията включват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. Междувременно Mercedes планира подобен подход и за AMG. Никой не иска да кара азбучна салата.

Звеното на Volvo Polestar Automotive Holding възприема подхода на iPhone: първият му модел се нарича „1“. Сега се появи и „2“, като пазарът очаква и „3“.

Най-добрите електромобилни имена вероятно не са акроними или смесица от букви – те са свежи и забави за произнасяне. General Motors Co. пое по този път със своите Chevrolet Bolt и Cadillac Lyric . Ioniq на Hyundai също в клуба на забавните. Тук са още Air на Lucid и Ocean на Fisker. Може да добавим и Subaru Solterra и Nissan Ariya.

Ще има повече възможности за подобряване на текущия списък от имена: Само през следващата година на пазара в САЩ ще дебютират над 30 изцяло нови електромобила, изчислява BloombergNEF.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:07 | 01.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

18
rate up comment 0 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... карал съм чисто нова малолитражка от магазина , с всички асистенти + еко режим в градско без климатик , трицилиндровия двигател , гасне по светофари , пали сама , тя даваше около 6/100 , но няма толкова голям резервоар ... :))) ... извънградско даваше около 4-5/100 ... но сърце не ти дава да я караш извънградско в еко режим ... в момента същият модел но електрически , същите километри пробег на месец - 50лв ток , с бензин беше 200лв на месец ... тва е реалността ... па ти си чети
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 0 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... не е истина смешен ... верно немаш кола ... имам над 1млн км зад гърбът си ... ти-извънградско-нямаш-у-нас-къде-да-караш повече от стотина километра , имаш изпреварвания , имаш намаляни за ремонти , имаш изкачване, имаш спускане на по-ниска предавка , имаш градско като влезеш ... пpocто не караш коли ... :))) ... само бърбориш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 0
cyclop
преди 1 година
До: zelka007 40 литра при 5/100 - 800 Километра. + 80 л при 5.5/100 - 1400 километра? И при пробег по изчисления 2400 км с едно зареждане, едва минаваш 1000...? Или всъщност ти харчи 14 бензин и 17 газ, ама като типичен безкритичен, немислещ ваксимозък вярваш на някакви абсолютно несъответни и несъвпадащи с реалността "данни"? Без да обърнеш внимание какво се случва в действителност? Ясно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 8 rate down comment 1
sssaaa
преди 1 година
Бъдещето със сигурност са електричните, но си мисля че все още сме много далеч.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 11
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... ти НИКОГА не си карал 12 часа на ден , тва залагам 100 рубли ... !! ... а па по една седмица да въртиш по 12 часа на ден па хептем ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 1 rate down comment 13
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... пъпеш ... :))) ... що се пънете с глyпави безyмни опорки ... ?! първата ми тойота корола мисля че беше около 40л резервоара , бех и сложил 80л газова бутилка . догоре газова бутилка , догоре резервоар . София - Бургас - бръмчене по южното - Бургас - София . с клuзма правеше 1000км . най-ефективният двигател за годините си беше , поддържана в ТМ ауто , извънградско 5,5 на газ и 5 на бензин без да отваряш всичките клапани и само с двама човека ... тва само да го пробвам съм правил
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 11
khao
преди 1 година
До: cyclop ... ако имаш някви специални нужди, или ходиш по гори, планини и тнт екзотики... Това вече е друга тема, сега се покриват масовите нужди! Това което си изброил в началото (коментар 1) се покрива на 100% и е по ефективно и сега, така че не хейти! Другото с времето си.... не може десерта, преди супата!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 1 rate down comment 12
khao
преди 1 година
До: cyclop Но за едно си прав..хората наистина търсят по качественото и името няма значение. Примерно следващия модел на Тесла ако ще и да е казва "косматгааз", пак ще се продава защото "Функционалността на автомобила е от 100 пъти по-голямо значение за хората с нормален интелект.".. Чак като излязат още 5-6 преизводителя с такава функционалност, тогава може да мислим за по хубаво име, дизайн, некоя екстричка и за маркетинг кампании! .. Към момента качеството продава. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 11 rate down comment 1
cyclop
преди 1 година
До: khao уф, забравих, че с телевизора не може да се спори. Последен път ти отговарям, телевизор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 12 rate down comment 1
cyclop
преди 1 година
До: khao Нямам против! Като станат по-добри, ще си купя и аз! В момента са много по-неефективни, с абсурдни проблеми, неизползваеми в куп реални ситуации, значително по-скъпи. Особено през зимата са потенциално смъртоносен капан, поне за моите нужди
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още