Хибрид или електромобил?
Бързият възход на електрическите превозни средства, вървящ ръка за ръка с пазарната експанзия на Tesla, се изправя срещу устойчивостта на хибридите, водени от Toyota, която популяризира технологията още преди повече от две десетилетия.
Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.
И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota.
Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.
Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент.
Светкавичното нарастване на пазарната капитализация на производителя на електромобили се дължи на по-широкото приемане на електрическите превозни средства в глобален мащаб, подкрепено от иновациите и самия образ на Илон Мъск като технологичен революционер. Tesla създаде набор от автомобили с привлекателна визия, които спечелиха голяма база от поддръжници, готови да инвестират в подобна технология и дори да си плащат, за да участват в процеса на реализирането ѝ като бета тестъри.
Това позволява на Tesla да избегне пускането на продукт с (фатални) дефекти, възползвайки се от обратната връзка с потребителите. Това плюс големите депозити при поръчките дават възможност на концерна да ускори разработването на електромобили по отношение на производителността, ефективността , разходите и батериите.
В същото време традиционните автомобилни производители продължават да усъвършенстват своите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридните технологии.
Предвид тази динамика изглежда, че електромобилите вече успяват да изпреварят конвенционалните превозни средства по отношение на техния краен потенциал. Дори при производителността и ефективността електрическите автомобили имат малко място за развитие. Разходите при батериите могат да спадат още, но абсолютните годишни свивания на разходите се забавят като електромобилите ще се сблъскат с проблеми при прекратяването на държавните субсидии при покупките.
От друга страна конвенционалните превозни средства разполагат с допълнителен потенциал за развитие – най-вече чрез хибридните технологии, които позволяват допълнително намаляване на разходите и подобрения при производителността.
tesla
Toyota вече работи по увеличаване на капацитета на батерията при своите хибриди, което ще доведе до нарастване на мощността на електрическия мотор и понижаване на разходите, както и подобряване на динамиката на шофиране. Концернът търси подобряване и на ефективността на двигателя с вътрешно горене чрез усъвършенстване на технологията за стартиране на двигателя чрез компресия. Към това може да се прибави и постепенното въвеждане на системи за оползотворяване на отпадъчната топлина, което ще даде предимство на хибрида пред електромобила по отношение на характеристиките на шофиране.
Победителят на пазара
През 2020 г. производителите на автомобили са продали повече от 500 000 електромобила само в Европа, което за пореден път подчертава започналото отдалечаване на автомобилната индустрия от изкопаемите горива. В същото време продажбите на автомобили с алтернативно задвижване надхвърлят 1 милион превозни средства на 18-те най-големи европейски пазара, според данни на Schmidt Automotive Research.
хибриди
Само през третото тримесечие на 2020 г. почти всеки десети автомобил, продаден в ЕС, е превозно средство с електрическо зареждане (9,9%), в сравнение с 3,0% през същия период на миналата година, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. Регистрациите на нови автомобили, ползващи електричество, нарастват с над 211%, като делът на този тип превозни средства се увеличава до 9,9%. Продажбите на нови плъгин хибриди отчита ръст от 368,1% до 138 348 превозни средства.
АСЕА
Хибридните автомобили остават най-добре представящият се сегмент от колите с алтернативно задвижване, като продажбите им нарастват с 88,8% до 341 092 автомобила.
Краят на двигателя с вътрешно горене
Редица пазарни анализатори продължават да предричат краха на конвенционалните автомобили, които ще бъдат тотално засенчени от електрическите превозни средства.
Една от причините за подобни твърденията е концепцията за батерия, чийто живот ще има продължителност от един милион мили (1,6 млн. километра). Една такава батерия ще даде голяма преднина на електромобилите, при които този компонент остава основен проблем за по-мащабното налагане на технологията поради високите разходи за производство и ограниченият пробег. Но подобна идея може да бъде наложена и при хибридите, стига да се появи такава необходимост. С подобряването на хибридната технология ще намалява натоварването на двигателя, което ще ограничи и амортизацията.
Идеята за батерия от един милион мили би имала приложение при автономните технологии и по-специално автономните таксита. Но дори тук съществуват проблеми пред реализацията. Техническото предизвикателство за безопасна и ефективна експлоатация на голям автопарк от таксита без шофьори в обща градска среда е огромно. Пълната автоматизация ще отнеме значително повече време, отколкото анализаторите и представителите на индустрията първоначално са предполагали, като ползите тук ще са минимални преди всички превозни средства на пътя да възприемат технологията.
Тази идея все пак може да се сблъска с конкуренцията в лицето на малките електрически превозни средства, като скутери и тротинетки, които започват да играят все по-важна роля в новата урбанизационна среда, където кръговата икономика, възобновяемата енергия и зелените площи ще наложат употребата на по-компактни средства за придвижване в градски условия. На фона на тази тенденция автомобилите все повече ще бъдат пренасочвани към междуградските пространства и магистралите.
преди 3 години МНого хубава статия. Според мен хибридите ще доминират в близките 10 години над електрика. Това ще е така докато се развият технологиите за да се превърне електрика във водещ. В момента само тези които не могат да смятат се мятат на електрик. Да не забравяме кое е най0важното за един инвеститор - както за имотите е локжия, локация, локация, така за инвеститора е - калкулация, калкулация, калкулация.Поради тази причина, аз като един установен вече инвеститор никога няма да купя електирк в обозримо бъдеще. Не го виждам на хоризонта дори в близките 10 години да кажем да се случи, допускам, че в 20 години може и да може да се случи, но съм скептичен и в това.п.с.Чудя се защо когато тойота въведе хибрида акциите и не се представика като тези на тесла, дето внедри електрика? и нямаше такъв фурор. И с пикапа на тесла се чудя дека се дяна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар