IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобили срещу хибриди – коя технология ще доминира на пазара?

Въпреки пандемията, която удари транспортния сектор през тази година, автомобилната индустрия прави поредната крачка към пълна електрификация

17:30 | 01.01.21 г. 31
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Хибрид или електромобил?

Бързият възход на електрическите превозни средства, вървящ ръка за ръка с пазарната експанзия на Tesla, се изправя срещу устойчивостта на хибридите, водени от Toyota, която популяризира технологията още преди повече от две десетилетия.

Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.

И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota. 

Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.

Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент.

Светкавичното нарастване на пазарната капитализация на производителя на електромобили се дължи на по-широкото приемане на електрическите превозни средства в глобален мащаб, подкрепено от иновациите и самия образ на Илон Мъск като технологичен революционер. Tesla създаде набор от автомобили с привлекателна визия, които спечелиха голяма база от поддръжници, готови да инвестират в подобна технология и дори да си плащат, за да участват в процеса на реализирането ѝ като бета тестъри.

Това позволява на Tesla да избегне пускането на продукт с (фатални) дефекти, възползвайки се от обратната връзка с потребителите. Това плюс големите депозити при поръчките дават възможност на концерна да ускори разработването на електромобили по отношение на производителността, ефективността , разходите и батериите.

В същото време традиционните автомобилни производители продължават да усъвършенстват своите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридните технологии.

Предвид тази динамика изглежда, че електромобилите вече успяват да изпреварят конвенционалните превозни средства по отношение на техния краен потенциал. Дори при производителността и ефективността електрическите автомобили имат малко място за развитие. Разходите при батериите могат да спадат още, но абсолютните годишни свивания на разходите се забавят като електромобилите ще се сблъскат с проблеми при прекратяването на държавните субсидии при покупките.

От друга страна конвенционалните превозни средства разполагат с допълнителен потенциал за развитие – най-вече чрез хибридните технологии, които позволяват допълнително намаляване на разходите и подобрения при производителността.

tesla tesla

Toyota вече работи по увеличаване на капацитета на батерията при своите хибриди, което ще доведе до нарастване на мощността на електрическия мотор и понижаване на разходите, както и подобряване на динамиката на шофиране. Концернът търси подобряване и на ефективността на двигателя с вътрешно горене чрез усъвършенстване на технологията за стартиране на двигателя чрез компресия. Към това може да се прибави и постепенното въвеждане на системи за оползотворяване на отпадъчната топлина, което ще даде предимство на хибрида пред електромобила по отношение на характеристиките на шофиране.

Победителят на пазара

През 2020 г. производителите на автомобили са продали повече от 500 000 електромобила само в Европа, което за пореден път подчертава започналото отдалечаване на автомобилната индустрия от изкопаемите горива. В същото време продажбите на автомобили с алтернативно задвижване надхвърлят 1 милион превозни средства на 18-те най-големи европейски пазара, според данни на Schmidt Automotive Research.

хибриди хибриди

Само през третото тримесечие на 2020 г. почти всеки десети автомобил, продаден в ЕС, е превозно средство с електрическо зареждане (9,9%), в сравнение с 3,0% през същия период на миналата година, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. Регистрациите на нови автомобили, ползващи електричество, нарастват с над 211%, като делът на този тип превозни средства се увеличава до 9,9%. Продажбите на нови плъгин хибриди отчита ръст от 368,1% до 138 348 превозни средства.

АСЕА АСЕА

Хибридните автомобили остават най-добре представящият се сегмент от колите с алтернативно задвижване, като продажбите им нарастват с 88,8% до 341 092 автомобила.

Краят на двигателя с вътрешно горене

Редица пазарни анализатори продължават да предричат краха на конвенционалните автомобили, които ще бъдат тотално засенчени от електрическите превозни средства.

Една от причините за подобни твърденията е концепцията за батерия, чийто живот ще има продължителност от един милион мили (1,6 млн. километра). Една такава батерия ще даде голяма преднина на електромобилите, при които този компонент остава основен проблем за по-мащабното налагане на технологията поради високите разходи за производство и ограниченият пробег. Но подобна идея може да бъде наложена и при хибридите, стига да се появи такава необходимост. С подобряването на хибридната технология ще намалява натоварването на двигателя, което ще ограничи и амортизацията.

Идеята за батерия от един милион мили би имала приложение при автономните технологии и по-специално автономните таксита. Но дори тук съществуват проблеми пред реализацията. Техническото предизвикателство за безопасна и ефективна експлоатация на голям автопарк от таксита без шофьори в обща градска среда е огромно. Пълната автоматизация ще отнеме значително повече време, отколкото анализаторите и представителите на индустрията първоначално са предполагали, като ползите тук ще са минимални преди всички превозни средства на пътя да възприемат технологията.

Тази идея все пак може да се сблъска с конкуренцията в лицето на малките електрически превозни средства, като скутери и тротинетки, които започват да играят все по-важна роля в новата урбанизационна среда, където кръговата икономика, възобновяемата енергия и зелените площи ще наложат употребата на по-компактни средства за придвижване в градски условия. На фона на тази тенденция автомобилите все повече ще бъдат пренасочвани към междуградските пространства и магистралите.

Последна актуализация: 11:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

31
rate up comment 2 rate down comment 1
IQ96
преди 3 години
Тесла с големите депозити ми намирисва на Мототехника- не ли? Прав е 2 за изкривената и силно завишена оценка на компанията!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 3 rate down comment 0
kane
преди 3 години
BgMan = smart man
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 8 rate down comment 0
bgMan
преди 3 години
2019-та си купих хибрид на Тойота основно за градско. В сравнение с предишната ми стара конвенционална кола спестявам над 2000 лв. годишно от гориво и 130 лв. от данъци. Колата е в гаранция 6 години и нямам разходи за ремонти. 10 години гаранция на батерията, 12 години гаранция на купето. Когато успея да спестя още ще си взема и Honda CR-V хибрид и 20 години ще си изкарам с тях без нужда от друг автомобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 7 rate down comment 1
fon
преди 3 години
Тесла 3 тежи тежи 1600кг, като батерията й е 500кг. А нормална кола с 2литра двигател тежи над 1300кг.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 5 rate down comment 0
data
преди 3 години
Странен въпрос ,след като погледнете плановете на производителите . Та никой производител не разработва нищо ново с ДВГ от малкия до средният клас . От средният нагоре е малко объркана ситуацията - хибриди и големи ДВГ а, има и доста електромобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 3
kane
преди 3 години
15. е откъде, повече скорост х повече тежест = повече щети при удър!14. е тва за класа е лъжа според мен. модел 3 е клас корола, сивик, те я сравняват с 6 цилиндрово бмв3, лексъс и п, за да не бие на чи голямата - над двойна разлика с корола. Model 3 - 2 тона, модел с - 2.5 тона, модел х - близо 3 тона. Това не са нормални коли тегла!13. Това тегло идва само от батерията. За да направят по лека цялата кола, пестят от материали и е като жигули сигурно по безопастност. Хартия ламарина, за да не тежи и тежък под, за да носои тежка батерия. Поне са с нисък център на тежестта - това им признавам за +, забравил съм да го пиша. Горят батериите и не могат да ги угасят. И се палят сами и се палят при удър химикалите и 5 пожарни вода не могат ги угаси. Има изгоряли хора вече живи вътре. Питай гогъл и гледай как горят12. приемам ризнаваш скъпата застраховка - значе не е редова, нормална кола за средния гражданин, а бърза и спортна. ок.11. съгласен си , че замърсяват батериите. Според мен повече от един дизел малолитражен, какъвто карах като студент8и9. еми да. съглсен си, ще се правят ненужни обиколки и отколнения и престои само и само да се зареди и ще се чака по кафета и ресторанти часове на ред. Казах го - ако ч пръскаш на суперчарджъра си чупиш батерията! Ам те тва искат. Да си купиш нова по скоро за една кола пари! Що да не ти я счупят от презареждане тогава. За баницата я знаем вече.5. Ок. Съгласен. Аз също съм сметкаджия и ако не бях нямаше да стигна до тука. За теб са качествени едни гуми, за мен са скъпи! Аз до преди ....7, 8 години си купувах втора ръка гуми/ако не ми ги купеше нови татко - и той обича новите гуми като тебе:)/ Аз не съм състезател, за да ценя качетство гуми:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 4 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
15. откъде ти е инфото за по-големите щети ... ?!14. значи средно тежът по 200кг повече от автомобил в същият клас ... двама шишковци на задната седалка, или пълен багажник ... чак да чупят мостове и пътища ... :))) ... все пак пътищата са смятани за определени натоварвания на ос . за БГ е 9 тона на ос , а най-тежката тесла е 2,5 тона мисля . нямаше да имат хомологация за ЕС ако беше така , щяха да са с двойни задни гуми поне ...13. пак не знам откъде я вадиш тази мисъл , значи една обикновенна проверка в пожарната служба на усато за запалвания на електрически автомобили след птп и самозапалвания сочи нещо коренно друго , даже разликата е доста сериозен процент спрямо двг ... късно е и не ми се рови в момента , подсети ме някой път през деня под такава тема пак , да видиш статистика ...12. нормално е да имат премия в застраховката , не може всеки да ги прави след птп , ускоряват ужасно бързо и понеже немат ръчка и съединител и се мешат хората с *** периодично , та после разправят че сами тръгвали ... :))) ... пробвай да застаховаш нова бегачка за 100к да видиш дали ще можеш навсякъде първо да я застраховаш , еле па некоя чудесия за 150-200 ... :))) ... кеф цена нема ... 11. мда , не е цветя и рози самото производство ... всяка миннодобивна дейност по принцип е инванзивна . доскоро го бяха оставили всичкото това на китайци , чилийци , индийци - копат , фърлят , харчат вода , не им дреме на шмайзера за нищо . отскоро се въвеждат производствени практики и стандарти . има практики за рециклиране , абе бая ще ги стегнат ... но факт , първите поколения на батерии не са били много чисти , но въпреки всичко , по-чисто от един дизелов автомобил със същият експлотациаонен срок ... също не ми се рови в момента за статистика ...8 и 9 ... всеки ден ли караш по 4-500км ... :))) ... да , като тръгнеш трябва да я правиш сметката . и тука е тънката част , като са я започнали играта в тесла , са я направали тази сметка още в началото , изградиха мрежа от зарядни станции на подходящи локации и с подходящ брой стойки за зареждане и постоянно доразширяват . ако имаш тесла даже тя мисли вместо теб за зареждането ... :))) ... указваш маршрут , и то ти показва къде и колко , смята ти разход според температурата на въздуха и пр ... много е мислена колата ... 5. не бих писал скъпи гуми , бих написал качествени гуми . и съм с две ръце за винаги да се кара с качествени гуми независимо от колата . а качествените гуми както си забелязал са скъпи ... :))) ... и има защо да е така . важни са за колата наравно с всички други аспекти по безопасността ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 4 rate down comment 2
kane
преди 3 години
Електромобили срещу хибриди коя технология ще доминира на пазара? ....................в момента двг домира - с 3/4 от пазара и това е моят изборкогато хибрида или ев-то достигне 3/4 това ще бъде моят избор просто е като фасул :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 2 rate down comment 3
kane
преди 3 години
Е аз не съм толкова умен като мъск. гледам ден за ден. ама и по умни от него съм виждал май. той малко използвч си пада, а се праи на иноватор. много дотации получават секторите в които оперират компаниите му и там се е ориентирал. дотации за ев-то мъск е там, дотации за солара - тщпак е там, поизпълител на голама държавна агения - наса - пак е там, копае дупки за щатския бюджет на невада...еми сметкаджия е добър.кажи 5-6то фейка на минуситее всикчо под 1.8 е малилитражка за мене и масовия автомобил в БГ, вече не е ли! тя ако види мъска в тебе, ще се качва на всичко, и пеша ще е готова да върви до време даже:) джоба ми като е пълен коли не ми требват - с таксита е пълно :0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 5 rate down comment 0
fon
преди 3 години
Продадените EV в ЕС за 2020г вече са над 1 милион и то без декември.ev-sales.blogspot.com
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още