Хибрид или електромобил?
Бързият възход на електрическите превозни средства, вървящ ръка за ръка с пазарната експанзия на Tesla, се изправя срещу устойчивостта на хибридите, водени от Toyota, която популяризира технологията още преди повече от две десетилетия.
Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.
И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota.
Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.
Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент.
Светкавичното нарастване на пазарната капитализация на производителя на електромобили се дължи на по-широкото приемане на електрическите превозни средства в глобален мащаб, подкрепено от иновациите и самия образ на Илон Мъск като технологичен революционер. Tesla създаде набор от автомобили с привлекателна визия, които спечелиха голяма база от поддръжници, готови да инвестират в подобна технология и дори да си плащат, за да участват в процеса на реализирането ѝ като бета тестъри.
Това позволява на Tesla да избегне пускането на продукт с (фатални) дефекти, възползвайки се от обратната връзка с потребителите. Това плюс големите депозити при поръчките дават възможност на концерна да ускори разработването на електромобили по отношение на производителността, ефективността , разходите и батериите.
В същото време традиционните автомобилни производители продължават да усъвършенстват своите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридните технологии.
Предвид тази динамика изглежда, че електромобилите вече успяват да изпреварят конвенционалните превозни средства по отношение на техния краен потенциал. Дори при производителността и ефективността електрическите автомобили имат малко място за развитие. Разходите при батериите могат да спадат още, но абсолютните годишни свивания на разходите се забавят като електромобилите ще се сблъскат с проблеми при прекратяването на държавните субсидии при покупките.
От друга страна конвенционалните превозни средства разполагат с допълнителен потенциал за развитие – най-вече чрез хибридните технологии, които позволяват допълнително намаляване на разходите и подобрения при производителността.
tesla
Toyota вече работи по увеличаване на капацитета на батерията при своите хибриди, което ще доведе до нарастване на мощността на електрическия мотор и понижаване на разходите, както и подобряване на динамиката на шофиране. Концернът търси подобряване и на ефективността на двигателя с вътрешно горене чрез усъвършенстване на технологията за стартиране на двигателя чрез компресия. Към това може да се прибави и постепенното въвеждане на системи за оползотворяване на отпадъчната топлина, което ще даде предимство на хибрида пред електромобила по отношение на характеристиките на шофиране.
Победителят на пазара
През 2020 г. производителите на автомобили са продали повече от 500 000 електромобила само в Европа, което за пореден път подчертава започналото отдалечаване на автомобилната индустрия от изкопаемите горива. В същото време продажбите на автомобили с алтернативно задвижване надхвърлят 1 милион превозни средства на 18-те най-големи европейски пазара, според данни на Schmidt Automotive Research.
хибриди
Само през третото тримесечие на 2020 г. почти всеки десети автомобил, продаден в ЕС, е превозно средство с електрическо зареждане (9,9%), в сравнение с 3,0% през същия период на миналата година, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. Регистрациите на нови автомобили, ползващи електричество, нарастват с над 211%, като делът на този тип превозни средства се увеличава до 9,9%. Продажбите на нови плъгин хибриди отчита ръст от 368,1% до 138 348 превозни средства.
АСЕА
Хибридните автомобили остават най-добре представящият се сегмент от колите с алтернативно задвижване, като продажбите им нарастват с 88,8% до 341 092 автомобила.
Краят на двигателя с вътрешно горене
Редица пазарни анализатори продължават да предричат краха на конвенционалните автомобили, които ще бъдат тотално засенчени от електрическите превозни средства.
Една от причините за подобни твърденията е концепцията за батерия, чийто живот ще има продължителност от един милион мили (1,6 млн. километра). Една такава батерия ще даде голяма преднина на електромобилите, при които този компонент остава основен проблем за по-мащабното налагане на технологията поради високите разходи за производство и ограниченият пробег. Но подобна идея може да бъде наложена и при хибридите, стига да се появи такава необходимост. С подобряването на хибридната технология ще намалява натоварването на двигателя, което ще ограничи и амортизацията.
Идеята за батерия от един милион мили би имала приложение при автономните технологии и по-специално автономните таксита. Но дори тук съществуват проблеми пред реализацията. Техническото предизвикателство за безопасна и ефективна експлоатация на голям автопарк от таксита без шофьори в обща градска среда е огромно. Пълната автоматизация ще отнеме значително повече време, отколкото анализаторите и представителите на индустрията първоначално са предполагали, като ползите тук ще са минимални преди всички превозни средства на пътя да възприемат технологията.
Тази идея все пак може да се сблъска с конкуренцията в лицето на малките електрически превозни средства, като скутери и тротинетки, които започват да играят все по-важна роля в новата урбанизационна среда, където кръговата икономика, възобновяемата енергия и зелените площи ще наложат употребата на по-компактни средства за придвижване в градски условия. На фона на тази тенденция автомобилите все повече ще бъдат пренасочвани към междуградските пространства и магистралите.
преди 3 години подозирах го , че е сметкаджия ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години каймакът на пазара ... това е важното ... колкото можеш да грабиш от него ... после е рутина ... ама трябва да ти сече главата , да виждаш 10 години преди другите , да проектираш това което другите ще искат да виждат след 10 години + 5 години преди това за подготовка , и да ти стиска и да си се заобиколил навреме с точните мотивирани хора ... затова после пишат книги ... затова продава коли по 100-200 бона ... затова такива като него са по 10-на човека в едно поколение ... не е да се прескачат ...на плюсовете си ги докарал без малко , на минусите имаш 5-6 фейка ... да електрическата кола иска малко повече внимание и мислене , не е да ръчкаш само и да сипваш докато спре . и кой кара малолитражки , дръж се сериозно , кормилните рейки почват да играят на 50-60х , климатикът почва да издиша на 3-та година ... те са за войската ... и за клиентите на горубляне ... можеш ли да качиш студентката с най-дългия и гол крак , нетърпелива да граби от живота с пълни шепи , на малолитражка и да искаш и вечер и сутрин да ти поднася рая в дантела на тепсия ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Карам хибрид на Toyota, годишното ми обслужване е около 300лв. Масло, филтри и всичко останало 30лв данък. Карам предимно градско и не зареждам повече от 30-40лв на месец. Карам я всеки ден по 20тина км. Сравнение с предишната на година спестявам около 2000лв само от гориво. Разбира се има и минуси. Малък мотор-120кс. на магистрала рядко вдигам 140км. Двигателя ръмжи на умряло хаха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години след всички калкулации които съм правил/ бях се ентусиазирал да купувам модел 3/ предпочитам да инвестирам в бизнеса си и да карам кола с двг на старо засега отколкото да дам парите си за гъзария и нищо повече - в моята ситуация и моите условия няма никакъв смисъл да карам нов електрик.елекртика придобива смисък, ако се купи евтино. и съм пробвал да купя пред докато бяха евтини и неглижирани, но не успях. Сега имам чуството, че са по интересни и скъпи втора ръка от преди.Една малолитражка на газ или безнин на над 10 години от горубляне никога не може да бъде бита от електрика финансово. това е. преминаването къл елетрик е насилствено, а не закономерно и затова боли финансово. Човечеството започна да разбира че замърсява и променя климата - като лято декемри и януари, избира политици за да променят това, но човечеството няма техмологиите и е в тяхното търсене все още и идват тарикати като баи мъск и започват дао "бслужват" тези нови нужди и да се правят на успели звезди умни :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години аз купих един път чистак нова кола от магазина и втори път такава грешка няма да направя докато съм жив.Минуси с телса/електика:1. много висока цена на придобиване - мин.$40к2. 1200 цикъла на зареждане на бат. в идеалния вариант - може и 800 да са ако не я зареждаш правилно3. скъпа батерия - $5.5к е само батерията на модел 3, отделно смяна труд4. скъпи застраховки - един съсед кара мдел 3 и го питам как е, като стигнах да въпроса с застраховката му преседна на гърлого думите5. скъпи гуми - тежки коли са и мощни и изискват най-сисок клас скъпи гуни и се сменят често6. загуби на енергия - тока се губи по мако от батерията и колкото по стара става толкова повече са загубите и. не е като дизлака да я паркираш година и пак да има толкова колкто си я оставил в резарвоара. Електрика губи заряд от стоене и от това че подържа системите - ако е топло - охлажда батерията, ако е студено - топли я, отделно телсата има 6-8 камери които може да работят и системи за комуникация да се подържат активни и т.н.7. батерията изисква внимание и грижа да се подържа в постоянен заряд 20%-80% ако не го правиш намаляш и циклите и плащаш $6к за нова8. ограничен периметър на движение, неоходимост от зарядни станции и правене на сметки при дълги патувания9. времето за зареждане - огромно - ако тръгнеш за англия или германия ще трябва да чакаш десетки часове наред за зареждане10. ако използваш фаст чардж на супер чарджърите си чупиш капацитета и циклите на батерията - колкото по бързо я зареждаш и отреждаш, толкова по бързо я чупиш и плащаш мин $6к за нова11. производството на батерии замърсява околлната среда с химикали, киселини и пр.12. скъпи застраховки13. при инцидент се палят и горят неуморно14. тежки са и чупят мостове, пътища повече15. причиняват повече щети при катастрофа - вероятно и човешни животи отнемат повечеПолзи:1. по-ниски разходи за предвижване на ток от бензин - 2 до 3 пъти - зависи и от цената на безнина/газтта/метана....? може и да няма ползи ако тока е много скъп, а метана евтин например2. по - малко разходи за подръжка/ако се изкючи батерията от подръжката/ имат по малко чаркове и системи3. каране на един *** - пак се пести от консумативи и труд за спирачки и по неуморно се кара4. не отделя топлина при движния5 по малко замърсява със шум6. не отделя изгорели газове7. мотора е много по *** от двигателя и може да се ползва ужано дъгли килиометри - милиони може би, за разлика от двг8. за момента запазват стойността си по продължително време при продажба на старо, но това с времето ще се промени - вече няма да са хит9. правителствата и залените партии превземат политическите сцени и създават програми за насърчаване при покупка и ползване - като данъчни кредити Е6к фрация, пари за стар автомобил - Е5к франция, $6.5к сащ за първите 200к бройки, безплатни пакинги в големите градове и пр....сигурен съм че пропускам много неща - моля допълнете списъка... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Изчислил я е :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Струва ми се, че твоят познат и брат ти, са ги купили "нов внос", защото цената на нов подобен автомобил е 80к+ лева, да не говорим, че чисто нов автомобил има пълно каско задължително, щеше да го знаеш, ако си имал. Прави разлика между нов и 50-та ръка от авто къща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години де го тоя перманентен недостиг на ток ... от де я вадиш тази информация ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ...кола, която можеш да караш 2-3 пъти годишно? ---Още си новогодишен или некой те е изтрескал в тимберицата с пиратка снощи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години познат имаше мерцедес... смяна на съединителя му беше около 3500 лева. Брат ми БМВ, някакъв датчик дето даже му забравих името беше 1200лв.Незнам как за 15 год, твоя познат е успял да се вмъкне в 1500 лева, звучи ми невероятно.... аз като студент преди 20г. имах голф и за 4те години в които го карах пак минах 1500 лева в ремонти, за консумативи да не говоря... които апропо, ги няма по електричките (част от тях).Нека някой с нова кола да каже колко му е само маслото докато колата е в гаранция :) Прехода към електрички е неизбежен... както и това че ще стават автономни! А в още малко по късен период и Ас а Сървис !Поколението на нашите внуци няма да имат книжки ! .... както сега нашите деца не могат да се обадят от телефон с шайба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар