Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционна новата такса за производителите на електроенергия от вятър и слънце, която беше въведена с преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета, съобщават от КС.
Пълният текст на решението ще бъде публикуван на сайта на институцията по-късно през деня. То е подкрепено от 10
конституционни съдии.Таксата беше определена на 20% от приходите на производителите на енергията от вятър и слънце.
Делото в Конституционния съд беше заведено от президента Росен Плевнелиев.
Правителството в оставка планираше да замени таксата с друга, ако съдът я отмени. Управляващите очакваха от тази такса в бюджета да влязат 150 млн. лева. Така и не стана ясно за какво щяха да се използват тези приходи.
Председателят на Управителния съвет на Българската фотоволтаична асоциация Меглена Русенова коментира пред Investor.bg, че е удовлетворена от решението. "Конституционният съд възстановява и затвърждава върховенството на закона като неотменим принцип в енергетиката", коментира тя.
По думите и решението отправя "мощно послание" към всички инвеститори, че в България се гарантира стабилна инвестиционна среда и неприкосновеността на договорите е неотменим принцип.
По думите на Русенова досега от производителите на енергия от вятър и слънце са събрани над 100 млн. лева. Това е довело до закриване на работни места и отлив на инвестиции от сектора.
Русенова обясни, че от бранша ще настояват тези пари да се ползват като социални помощи за енергийно бедните домакинства още през този зимен сезон.
* Актуализирано с позицията на председателя на Управителния съвет на Българската фотоволтаична асоциация
преди 9 години чл. 25 Членството на Република България в НАТО и ЕС и обстоятелството, че нито една от съседните държави не я разглежда като потенциален противник, са определящи фактори за външната й сигурност и ще възпрепятстват появата на пряка военна заплаха за суверенитета и териториалната й цялост в дългосрочна перспективаТова е от стратегията за НС. Сиреч-стратегията ни за национална сигурност е малко като на зайците стратегията-не сме заплаха за никого и се крием в храстите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години лаская се да мисля, че съм наясно с видовете управление. Дълга е темата и я дъвках на лични цял уикенд с датата, за това са ми такива лаконични коментарите:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "А за да няма опасения от преврат например (не че мисля, че е възможно, но сигурно има хора, които се страхуват от това), може да се направи така, че военното командване да се назначава от парламента."-----------------------Концепцията за сигурност на държавата тр. да стъпва на ловните дружинки. Просто това са реалностите в момента: на няколко окръга авджиите, ще "ошамарят" колкото аскер е останал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А за да няма опасения от преврат например (не че мисля, че е възможно, но сигурно има хора, които се страхуват от това), може да се направи така, че военното командване да се назначава от парламента. Т.е. армията да е под парламентарен контрол (и само в случай на война парламента да преотстъпи и армията на президента). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ама именно президентска република осигурява по-голяма децентрализация! Не се заблуждавай от името - това не значи безконтролна монархия например. Парламента пак си е парламент и пак той казва (освен другите неща) за какво, колко (а може и как) да се харчи бюджета. И правителството трябва да се простира според това. Това правило е известно като "правилото на портмонето" - парламента слага вътре колкото реши и го дава на правителството. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години всички в България са за президентска република, само аз викам, че ще е грешка-по-голяма децентрализация му е майката, а не по голяма централизация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Все пак, вече минах етапа в който да очаквам нещо кой знае какво от промени от такова естество - президентска република, двукамарен парламент или др. под. Вече съм убеден, че каквато и да е формата на управление, олигархичния елит (който за съжаление у нас е по-скоро плутократичен), винаги ще намери начин да се разбере помежду си (както например досега намира начини да си опази свръхпечалбите от ВЕИ-тата или да строи скъпо и неизгодно като потока, АЕЦ-ите и пр.). Затова аз имам надежда за промяна към по-добро единствено в нещо друго - пълна, безусловна и в реално време ПРОЗРАЧНОСТ на (почти) всички държавни, общински и обществени (напр. здравни) дела. За мен друго решение на повсеместните ни проблеми просто не съществува. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ето, сега със служебното правителство на практика почти ще имаме президентска република за няколко месеца. И виждаме как парламента сериозно се опъва и не иска да подпише празен чек за харчене от правителство, което не е от негови хора. Докато при аналогична ситуация миналата година (и свое правителство), парламента актуализира (нагоре) бюджета. Т.е. в момента имаме редкия шанс да наблюдаваме как би изглеждало функционирането на президентска република у нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Аз по принцип съм за президентска република с пропорционално избиран парламент (и то по средата на мандата на президента!) защото смятам, че това е устройството, което дава най-добро разделение на властите. Смятам, че трябва да опитаме по-демократично (разбирай разделено между повече субекти) управление (президент-правителство от една страна и парламент от друга). Сегашното си е чисто тоталитарно управление - поради това, че изпълнителната власт е изцяло зависима от законодателната, имаме свръх концентрация на власт, което дава възможност за свръх злоупотреби (при аборигенски манталитет като нашенския). Но и това, което ти предлагаш пак е по-добро от сегашното. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години бе КС само до някъде се припокрива с горна камара, но по принцип и аз това си мисля последните месеци-две камари, мажоритарна горна и пропорционална долна, горната да контролира съдебната система премахване на президентството(щото и то става излишно) разширяване на правата(сила да може да замразява процедури) на омбудсмана, главният прокурор да не е независим, а да е и министър на правосъдието. отговор Сигнализирай за неуместен коментар