Въпреки това обаче има все повече и повече критици, които се съмняват в екологосъобразността на електрически задвижваните превозни средства. Техният аргумент е ясен: емисиите на въглероден диоксид, които се отделят при производството на електрическа кола, са значително по-високи от отделяните от бензиновите или дизеловите автомобили газове.
Според тях това се дължи на енергоемкото производство на литиево-йонните батерии, които задвижват е-автомобилите. Шведско проучване наскоро показа, че около 150 до 200 килограма въглероден диоксид се произвеждат при производството на капацитет от 1 киловатчас.
Сега германското икономическо списание Manager Magazin поръча проучване от Масачузетския технологичен институт (MIT), за да разбере дали електрическите автомобили са всъщност по-мръсни от бензиновите и дизеловите. За тази цел учените са изследвали всички емисии - от тези при производството до тези, които възникват при карането на колите. Забележителният резултат: дори една много голяма кола, като джипа на Tesla Model X P100D, е по-чиста от малката, задвижвана с бензин Ford Fiesta SFE.
Наистина близо 13 тона въглероден диоксид, които са нужни за производството на Model X, са доста повече от петте тона при Ford, но след 175 хил. километра експлоатация Tesla изпреварва в теста германската кола заради много по-ниските емсиии по време на движение. При малката кола в движение се отделят доста емисии, но от друга - по време на производството на бензина също има доста сериозно отделяне на диоксид. Емисиите на въглероден диоксид, генерирани при шофиране на Tesla, идват непряко от производството на електроенергия.
Като цяло в движение Model X P100D на Tesla отделя 35 тона емисии на CO2 при 175 хил. километра, докато Ford Fiesta излива четири тона повече - 39 тона.
Разбира се, изчисленията зависят и от общия енергиен микс на даден регион. Например делът на енергията, добивана от въглищата в някои страни, като Швеция, е значително по-нисък от този в САЩ. За изчисленията в изследването учените са взели като основа германския електрически микс. Според доклад на вестник Die Zeit в Германия средностатистически за киловатчас електроенергия се произвеждат 601 грама въглероден диоксид. Но в регион с по-голям дял на възобновяеми енергийни източници Tesla ще се справи още по-добре.
“Основната причина за това е по-ефективното преобразуване на енергията в електрически задвижващия блок", коментира професорът от MIT Джесика Транчик.
Според американското Министерство на енергетиката електрическият автомобил превръща между 59 и 62 на сто от електрическата енергия в задвижваща мощ, докато конвенционалните двигатели с вътрешно горене могат да конвертират между 17 и 21 на сто.
Най-екологичният автомобил според индекса на MIT Carboncounter, който сравнява различни типове и марки автомобили по отношение на ефективността на разходите и климатичния ефект, е BMW i3, при който се отделят по-малко от 200 грама въглероден диоксид на миля.
преди 7 години Според професор Юха Пирьонен, преподавател в университета в Лапенранта, надеждността на Model S не е изненада, като се има предвид колко висококачествени могат да бъдат електрическите двигатели.Трайността на електродвигателите е доста различна в сравнение с тези с вътрешно горене. Обикновено електродвигателите имат работен капацитет от около 100 000 часа. За това време автомобилът може да измине приблизително 10 млн. километра, обяснява Пирьонен.По време на премиерата на Tesla Model 3 миналия месец, шефът на компания Илон Мъск съобщи, че задвижващата система на новия модел може да бъде използвана над 1,6 млн. километра преди да бъде проверена и евентуално ремонтирана. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години На "фордо" за 350 хиляди само маслата и филтрите му са още 30-40% от цената и като сложиш и 6 пъти смяна на ремъци и ролки и поне веднъж съединител , за дискове и накладки да не броим , а за дюзи помпи и така нататък да не говорим , да ти имам "безпроблемното" изкарване и това е в най-добрия случай !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аз пък мисля , че си в голяма грешка ! Няма никакво значение дали един , двама или десет човека от "форумите" ще си купят "ел. играчки" , а колко човека в света и по-конкретно в Европа ги купуват , щото 90% от колите в България са дошли оттам като "втора употреба" и ако там липсват "ДВГ-та" , "вие" можете само да минете на същите ел. играчки или да се качите на метрото ! А половината държави там вече обявиха конкретни дати за забрана на ДВГ ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Намират ли се тесли втора употреба за 2-3 хил. - да зарадвам жената за Коледа? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аз мисля , че ше е най добре първо ти и останалите ентусиасти да си купите ел. играчките , па ние да видим аджеба колко сте на далавера . Иначе изхвърлянето ви по форумите е напълно излишно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не се напрягайте да мислите прекалено много, само ще ви заболят главите.Бай *** от политика и от електрика нищо не отбира!Има много по умни хора от вас които отдавна са измислили нещата.Единственото което трябва да знаете е ФАКТА че ел. мотора превъзхожда ДВГ по АБСОЛЮТНО ВСИЧКИ ПАРАМЕТРИ!Всички останали "проблеми" представляват технически подробности за които е въпрос на време да бъдат оптимизирани и изчистени до положението във което никой не би си и помислил да кара превозно средство което не се завижва от електричество. ДВГ като технология е кажи речи на нивото на парния двигател. Така че мястото му е в музеите, а не по пътищата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Достатъчно е, че няма да димят в градовете, пък те да си сравняват разните индекси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Скоро като станат по-масови EV ще направят смешни ДВГ откъм безавариен пробег. Tогава такива льольовци като вас ще се правят, че въобще не са приказвали лъжи и простотии по адрес на EV. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Когато теслата направи 1,6 млн км . , тогаз пиши ....щото фордо си ги е правил 350 хиляди без проблем . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Остава да се допълни , че Тесла е проектирана с ресурс 1 милион мили (1,6 милиона км ) , което е почти 10 пъти по 175 к , а Форда да изкара най-много 2 пъти по 175 к , с което и цената за покупка и експлоатация става доста по-ниска , а пък за вредните емиции да не говорим отговор Сигнализирай за неуместен коментар