IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Учени разсеяха едно от големите опасения за електрическите коли

Изследване на MIT доказва, че дори много голяма кола, като джипа на Tesla Model X P100D, е по-чиста от малката, задвижвана с бензин Ford Fiesta SFE

16:15 | 02.12.17 г. 31
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: архив Ройтерс</p>

Снимка: архив Ройтерс

Електрическите коли се считат за автомобилите на бъдещето, за екологичната алтернатива на двигателите с вътрешно горене. 

Въпреки това обаче има все повече и повече критици, които се съмняват в екологосъобразността на електрически задвижваните превозни средства. Техният аргумент е ясен: емисиите на въглероден диоксид, които се отделят при производството на електрическа кола, са значително по-високи от отделяните от бензиновите или дизеловите автомобили газове.

Според тях това се дължи на енергоемкото производство на литиево-йонните батерии, които задвижват е-автомобилите. Шведско проучване наскоро показа, че около 150 до 200 килограма въглероден диоксид се произвеждат при производството на капацитет от 1 киловатчас.

Сега германското икономическо списание Manager Magazin поръча проучване от Масачузетския технологичен институт (MIT), за да разбере дали електрическите автомобили са всъщност по-мръсни от бензиновите и дизеловите. За тази цел учените са изследвали всички емисии - от тези при производството до тези, които възникват при карането на колите. Забележителният резултат: дори една много голяма кола, като джипа на Tesla Model X P100D, е по-чиста от малката, задвижвана с бензин Ford Fiesta SFE.

Наистина близо 13 тона въглероден диоксид, които са нужни за производството на Model X, са доста повече от петте тона при Ford, но след 175 хил. километра експлоатация Tesla изпреварва в теста германската кола заради много по-ниските емсиии по време на движение. При малката кола в движение се отделят доста емисии, но от друга - по време на производството на бензина също има доста сериозно отделяне на диоксид. Емисиите на въглероден диоксид, генерирани при шофиране на Tesla, идват непряко от производството на електроенергия.

Като цяло в движение Model X P100D на Tesla отделя 35 тона емисии на CO2 при 175 хил. километра, докато Ford Fiesta излива четири тона повече - 39 тона.

Разбира се, изчисленията зависят и от общия енергиен микс на даден регион. Например делът на енергията, добивана от въглищата в някои страни, като Швеция, е значително по-нисък от този в САЩ. За изчисленията в изследването учените са взели като основа германския електрически микс. Според доклад на вестник Die Zeit в Германия средностатистически за киловатчас електроенергия се произвеждат 601 грама въглероден диоксид. Но в регион с по-голям дял на възобновяеми енергийни източници Tesla ще се справи още по-добре.

“Основната причина за това е по-ефективното преобразуване на енергията в електрически задвижващия блок", коментира професорът от MIT Джесика Транчик.

Според американското Министерство на енергетиката електрическият автомобил превръща между 59 и 62 на сто от електрическата енергия в задвижваща мощ, докато конвенционалните двигатели с вътрешно горене могат да конвертират между 17 и 21 на сто.

Най-екологичният автомобил според индекса на MIT Carboncounter, който сравнява различни типове и марки автомобили по отношение на ефективността на разходите и климатичния ефект, е BMW i3, при който се отделят по-малко от 200 грама въглероден диоксид на миля. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

21
rate up comment 5 rate down comment 4
Georgi Georgi
преди 6 години
Цената на домашната батерия на Тесла с вграден инвертор е 3500 долара , а панелите отдавна паднаха под 1000 долара за киловат , така че с под 10 000 долара можеш да сглобиш доста сериозна домашна система , а Тесла вече има под 30000 след субсидии , които даже в Румъния са 10000 евро на автомобил !!! И всички тези цени тепърва ще падат !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 4 rate down comment 5
majnata
преди 6 години
Ми той Мъска има две места у теслата дето ше я праща на Марс ...за тебе и за люсиена, обади му се .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 4
khao
преди 6 години
ае ново 20, сега тайните служби били създавали прогреса :):) ще си изпържите мозъците с тея конспиративни теории...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 2
pinoccio
преди 6 години
И аз не знам доколко хора като Мъск са двигатели на прогреса. По-скоро те са негови диригенти, създадени са от тайните служби за да го регулират, задържат и променят посоката му. Мъск не е създал нищо повече в електромобилостроенето от VW например, но шумотевицата около него е адска. Говори за Марс, Юпитер, че щял да кара коли там - всичко е медиен шум. САЩ отдавна са прозряли накъде отиват нещата и сега вадят Мъск. Защо не инвестира в забранени открития и технологии на Тесла, Райх и др., а вдига шум за изкуствен интелект, асансьори до Марс и не знам си какво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 10 rate down comment 1
bgMan
преди 6 години
Още много лъжи на нефтеното лоби трябва да бъдат разобличени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 9 rate down comment 5
majnata
преди 6 години
нямам нищо против прогреса , ама реалния , не тоя на Илон Мъск и Ричард Брансън.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 6
majnata
преди 6 години
ама мога да направя завой , дето той не може ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 6 rate down comment 1
pinoccio
преди 6 години
Опитните постановки са невероятни. Въпросът е да се вкарат пари в това, но всичко е лобизъм. Помниш навремето как осмяха студения ядрен синтез и изкараха авторите му мошеници, а те бяха нобелови лаурети по физика и електрохимия. А той се оказа осъществим, о темата я смачкаха с лъжи и пропаганди. Защото отваряше пътя към производство на електричество в домашни условия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 8 rate down comment 0
pinoccio
преди 6 години
Друже, ти тролей можеш ли да скъсаш на светофара? :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 7
majnata
преди 6 години
засега е само научна фантастика друже , ше стане реалност чак когато ме изпревариш на пътя с електроиграчката си ... ама ше е в некой други по добър живот .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още