Въпросът с електрическите автомобили е не дали, а кога точно всички ще се наложи да започнем масово да ги използваме. Ресурсите на планетата не са безкрайни, това е абсолютен факт. Толкова абсолютен, че някои визионери решиха да се ориентират към ресурсите на нови планети, преди още да сме си научили докрай урока как да щадим и да се отнасяме с природата на Земята.
Добрата новина е, че когато и да се наложи да се разделим с любимия си респектиращо бръмчащ автомобил с горивен резервоар и ауспуха (или за спортните модели - ауспусите), това ще се отрази не само благоприятно на бъдещето на градското човечество, а и силно освежаващо на портфейла ни.
Volkswagen от десетилетия фокусира развойната си дейност в Германия върху това как да произвежда все по-икономични и по-икономични автомобили. Една от технологиите, която действа и в момента например в модела Golf с бензинов двигател, е Аctive Cylinder Management (ACT). Благодарение на нея в режим на непълно натоварване на двигателя два от четирите цилиндъра се изключват временно. По този начин разходът на гориво значително намалява, а двигателят се ползва гъвкаво и оптимално без реална загуба на полезно действие.
Друго авантгардно решение при работата в посока подобряване на икономичността е използваната хибридна технология plug-in на Volkswagen, която носи абревиатурата GTE. При нея, например в модела Passat, при комбинираното използване на два двигателя - бензинов TSI с директно горивно впръскване и електрически, се постига комбиниран разход под 2 л/100км, както и максимален пробег до 1000 км при едно пълно „зареждане” на двата двигателя. Пробегът само в електрически режим достига до 50 км с едно пълно зареждане на високоволтовата батерия.
100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено. По най-общи изчисления за моделите е-Golf (новият изчяло електрически е-Golf има пробег до 300 км в зависимост от стила на шофиране и пътната ситуация) и e-up!, в сравнение съответно с Golf 1.4 TSI BMT DSG и up! 1.0 ASG BMT със съпоставими мощности на двигателите, можете да спестите до около 17 хил. лева при e-Golf и до около 14 хил. лв. при e-up! за срока на гаранционното ползване на марката, който е пет години и пробег до 150 хил. км. Самата високоволтова батерия има гаранция от 8 години до 160 хил. км пробег.
В посоченото ценово предимство са включени разходите за гориво спрямо разходите за електроенергия (нощна тарифа за битови абонати), липсата на пътен данък при електрическите автомобили, както и категоричното предимство от разходи по сервизни инспекции и поддръжка. При електрическите автомобили са елиминирани разходите за масла, маслени филтри, горивни филтри, въздушни филтри за двигателя, свещи и други.
В това зрелищното предимство дори не е отчетено: например паркирането в синя и зелена зона (което за електрическите автомобили е безплатно), драстично намалените разходи за смяна на спирачни накладки и дискове заради активната рекуперация на спирачната енергия в няколко режима, смяната на съединител (който липсва при електрическите автомобили), подмяна на елементи от изпускателната система (ауспуси, катализатори и т.н.), които също отстъстват при електрическите автомобили, и редица други.
Да, електрическите модели засега са с относително по-високи цени на придобиване от автомобилите с конвенционални двигатели, но цената на едно зареждане „до горе” е около 2,25 лв. за е-up! и около 4,30 лв. за e-Golf (при примерна цена на 1 кВт/ч електроенергия нощна тарифа за битови абонати от 0,12лв. с ДДС). Което означава, че можете да стигнете например от София до Пловдив за около 3 лева.
преди 7 години 75 хил. лв. за 136 коня за e-Golf. Правилно ли виждам? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ти за лития не бери грижа. Нали затова САЩ и Русия възобновяват войната в Афганистан, който се оказа, че притежава за около 1 трилион долара литий по сегашни цени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Продължение...За това има и инструменти наречени данъци, такси, както и отстъпки по правилното направление... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Пропускаш една дребна подробност, която е свързана с както сам упомена - необходимостите... Вече виждам са се изпецкали един юнак, за когото климатични промени няма (априори - то за това почна да се наричат 'климатични промени', понеже даден контингент от *** не могат да стоплят, че има глобално затопляне, дори и тяхната зима да е била по-студена...), както и тоя, дето сметна че има нефт за още 200 години напред. Тук ме удивлява късогледството на дадена група хора, за съжаление в тоя сайт - мнозинство. Да, има определена цена, която ТРЯБВА да се плати, за да не се стигне до момента на тотално засиране. Тая цена е свързана с естествено пари и неудобство, понеже технологията, дори и стара, е все още прохождаща в масов комерсиален мащаб. Че статията е платена - платена е. Че имат недостатъци ел колите и хибридите - имат. Че бъдещето на превозните средства не е в използването на ДВГ - това си е ясно. Както и че трябва да се подбутне леко в правилната посока - трябва. За това има и.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години То и двигателите задвижвани от петрол харчат по 5.5 литра на 100 км. лабораторни условия, а 7.5 литра на пътя. Тези 500 хил. км са пробег ще станат не повече 150-180 хил ако я зареждаш предимно у вас. За момента няма технология за рециклиране на батериите и тъй като лития е изключително рядък метал ако подобни автомобили навлязат масово очаквам цената на батериите да скочи 10-20 пъти, заради факта, че предлагането никога няма да може да заводоли търсенето... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Последното, което четох е, че цената на батерията на Тесла е около $250 за киловат. Имат батерии от 75 до 100 киловата. Идват с гаранция 8 години. Дават им около 1000 цикъла, което прави около 500 хил. км. при лабораторни условия, т.е. идеална температура на околната среда, без включване на климатроници и други подобни и при оптимално шофиране, т.е. без резки движения на десния крак :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Електрическите коли ще се наложат, но няма да е така лесно. Сегашните електрически автомобили са подходящи за града(и коло него), обаче трябва да имаш гараж за да ги зареждаш, което автоматично изключва 80 -90% от хората в Европейските градове. За щатите е малко по различно. Дори да поевтинеят драстично(което вероятно ще стане факт с времето) хората в града няма да има къде да си зареждат колата. Така че може би за едни 15-20% от хората електрическите автомобили са ок . Аз гледам доста по преспективно водородните двигатели(пак са електрически!), те имат капацитета да заемат останалите 80% от пазара. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Тези пичове от VW, не се ли биеха в гърдите до скоро, че се грижат да ни предоставят, възможно най-екологично-чистите дизелови двигатели ? Сега, след "чистите" коли на дизел са решили да се захванат и с "евтини" коли на ток ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Това, за което говориш става въпрос само за януари. Плюс това имаше индикации, че ще е такава, поне за тези, които се интересуват от климат. Да правиш извод за глобалните промени на климата по температурата за един месец в България е доста несериозно. Щото например в Скандинавия си беше топличка зимата с температури по-високи от нашите. Иначе мен затоплянето не ме притеснява :). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Няма никава належаща нужда се преминава към електрически автомобили в близко бъдеще. На Земята все още е останало голямо количество нефт, например в нефтените пясъци на Канада прогнозираното количество залежи на нефт е за около 80 трилиона $, а освен това все още има големи доказани залежи в Арабския свят и по-голямата част от Австралия, Русия, Арктика и Антарктика изобщо не са сканирани за залежи. Според мен нефт ще има поне още 2 века със сегашното темпо на потребление. А за несъществуващото глобално затопляне зимата на 2016-2017 беше най-студената от 50 години насам у нас според БАН и повод на притеснения и зелен фундаментализъм няма... отговор Сигнализирай за неуместен коментар