IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Изтичат ли парите ти през ауспуха?

Разход от 1,43 лева на 100 км пробег? И това е възможно

14:24 | 11.04.17 г. 37
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Volkswagen</em></p>

Снимка: Volkswagen

Въпросът с електрическите автомобили е не дали, а кога точно всички ще се наложи да започнем масово да ги използваме. Ресурсите на планетата не са безкрайни, това е абсолютен факт. Толкова абсолютен, че някои визионери решиха да се ориентират към ресурсите на нови планети, преди още да сме си научили докрай урока как да щадим и да се отнасяме с природата на Земята.

Добрата новина е, че когато и да се наложи да се разделим с любимия си респектиращо бръмчащ автомобил с горивен резервоар и ауспуха (или за спортните модели - ауспусите), това ще се отрази не само благоприятно на бъдещето на градското човечество, а и силно освежаващо на портфейла ни.

Volkswagen от десетилетия фокусира развойната си дейност в Германия върху това как да произвежда все по-икономични и по-икономични автомобили. Една от технологиите, която действа и в момента например в модела Golf с бензинов двигател, е Аctive Cylinder Management (ACT). Благодарение на нея в режим на непълно натоварване на двигателя два от четирите цилиндъра се изключват временно. По този начин разходът на гориво значително намалява, а двигателят се ползва гъвкаво и оптимално без реална загуба на полезно действие.

Друго авантгардно решение при работата в посока подобряване на икономичността е използваната хибридна технология plug-in на Volkswagen, която носи абревиатурата GTE. При нея, например в модела Passat, при комбинираното използване на два двигателя - бензинов TSI с директно горивно впръскване и електрически, се постига комбиниран разход под 2 л/100км, както и максимален пробег до 1000 км при едно пълно „зареждане” на двата двигателя. Пробегът само в електрически режим достига до 50 км с едно пълно зареждане на високоволтовата батерия.

100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено. По най-общи изчисления за моделите е-Golf (новият изчяло електрически е-Golf има пробег до 300 км в зависимост от стила на шофиране и пътната ситуация) и e-up!, в сравнение съответно с Golf 1.4 TSI BMT DSG и up! 1.0 ASG BMT със съпоставими мощности на двигателите, можете да спестите до около 17 хил. лева при e-Golf и до около 14 хил. лв. при e-up! за срока на гаранционното ползване на марката, който е пет години и пробег до 150 хил. км. Самата високоволтова батерия има гаранция от 8 години до 160 хил. км пробег.

В посоченото ценово предимство са включени разходите за гориво спрямо разходите за електроенергия (нощна тарифа за битови абонати), липсата на пътен данък при електрическите автомобили, както и категоричното предимство от разходи по сервизни инспекции и поддръжка. При електрическите автомобили са елиминирани разходите за масла, маслени филтри, горивни филтри, въздушни филтри за двигателя, свещи и други.

В това зрелищното предимство дори не е отчетено: например паркирането в синя и зелена зона (което за електрическите автомобили е безплатно), драстично намалените разходи за смяна на спирачни накладки и дискове заради активната рекуперация на спирачната енергия в няколко режима, смяната на съединител (който липсва при електрическите автомобили), подмяна на елементи от изпускателната система (ауспуси, катализатори и т.н.), които също отстъстват при електрическите автомобили, и редица други.

Да, електрическите модели засега са с относително по-високи цени на придобиване от автомобилите с конвенционални двигатели, но цената на едно зареждане „до горе” е около 2,25 лв. за е-up! и около 4,30 лв. за e-Golf (при примерна цена на 1 кВт/ч електроенергия нощна тарифа за битови абонати от 0,12лв. с ДДС). Което означава, че можете да стигнете например от София до Пловдив за около 3 лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:25 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

27
rate up comment 4 rate down comment 0
michaelis21
преди 7 години
една средна кола (която струва под 10 000лв) с метан, не харчи ли 2-3лв/100 км ?Все едно в БГ да те притискат да си купиш Linde мотокар, когато тук има Балканкар-и на безценица.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 7 rate down comment 1
vzhekoff
преди 7 години
И даже тези 15% предимство в КПД на ел. кола са илюзорни,защото забравихме две много важни подробности:1. Зарядната станция гълта около 5-7% , което превърнато по веригата прави 1-1.02-1,074-1,093-2,98 или превъзходството на ел. кола се смали до 10%2. Трансформацията зарядно-батерия-ел.двигател същоизяжда поне 2-3%, да не говоримза саморазряда на батерията.Спокойно може да приемеш, че са равни като КПД
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 7 rate down comment 3
vzhekoff
преди 7 години
В България 45% от ТЕЦ, в Полша - 95% от ТЕЦ. Ако в БГ 40% е КПД на ТЕЦ, и имаш 10% загуби в мрежата, 98% КПД на ел.мотор по обратната схема имаме: 1КВт на колелата при дизела (приемаме 30%) е 3.3КВт условно на входа. При ел.мотор имаме: 1 Квт на колелата = 1.02КВт на мотора = 1.134 КВт на централата = 2.83 КВт на входа. както виждаш - чисто термично разликата е около 15-16%. Сега сравни ТЕЦ на въглища с горене на дизел и кажи кое е по-екологично :) като не забравяш, че ТЕЦ-ът гори лигнити - нещо средно между кал и кафяви въглища, в добавка с много сяра. В Бъпгария всички тези ползи изобщо не са очевидни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 2 rate down comment 0
red6
преди 7 години
Ако не разбра, говорим за масово прилагане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 0 rate down comment 5
red6
преди 7 години
Сравнено с възможно най-добрия случай от 30% и то на дизелов агрегат, бензинките 25 с клизма. А и производството на електричество *може да е с нулев екологичен футпринт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 6 rate down comment 0
panther
преди 7 години
Първите електрически автомобили са от 18 век.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 8 rate down comment 0
vzhekoff
преди 7 години
Може КПД-то на ел. двигател да е 98%, обаче централата, която му произвежда тока е с КПД от 40% до 60-65%. Отделно преносната мрежа ти изяжда едни 5-10%. Отделно при цена на батерията 25'000 долара, всякакви предимства се стопяват аламинут.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 3 rate down comment 0
red6
преди 7 години
Иначе да, имаш думата ми. По простата причина, че ДВГ е технология на 20век, а ел двигателите на 21-ви. Най-малкото поради 2 факта - КПД на двигателите и липсата на екологичен ДВГ. Трябва да се подбутне, да се разръчка една голяма *** за 1700$ Милиарда годишно и респективно да се изправят пред едни могъщи интереси, които седят зад статуквото. Което е нормално една технология на 120 години да има преимущества (най-вече ценови) пред една, използвана от има - няма 10 в такъв мащаб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 4 rate down comment 0
red6
преди 7 години
Понеже явно ти липсва явната причинно-следствена връзка, да ти разбия фактите, за да можеш да ги асимилираш. Първо, БГ акцизите са на кота минимум. Имаме 650 /1000 за дизел и 710 за бензин. Сам си го сметни в проценти колко е разликата. Всъщност идва момента и защо е по-нисък акциза - еми защото гранд тотал парниковите газове, отделяни от дизелите са по-малко. Да не говорим и за това, че горят и по-малко, поради спецификата на цикъла на горене на дизела и бензина. Това, което ЕК не уцели бе, че газовете отделяни от дизеляка са по-вредни за хората. Един вид е по-екологичния избор глобално, но локално за хорицата е по-лошия избор. Това не бе толкова ясно, когато всичко започна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 3 rate down comment 1
panther
преди 7 години
В следствие на глупаво и късогледо данъчно облагане от глупави политици и *** еколози в последните 10-15 години дизелите станаха над 50% от колите е Европа, после и в България. И замърсяването на въздуха в София и в други градове е едно от последствията от тая осерация и сега мислят да увеличават рязко данъците на дизелите и да ги забраняват дори.Но сега имаме твоята дума, че с електрическите коли всичко е точно, може да се налеят едни големи пари там (пропуснати данъци от бюджета + субсидии) и след 10-15 години всичко ще е точно и проблеми няма да има?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още