Въпросът с електрическите автомобили е не дали, а кога точно всички ще се наложи да започнем масово да ги използваме. Ресурсите на планетата не са безкрайни, това е абсолютен факт. Толкова абсолютен, че някои визионери решиха да се ориентират към ресурсите на нови планети, преди още да сме си научили докрай урока как да щадим и да се отнасяме с природата на Земята.
Добрата новина е, че когато и да се наложи да се разделим с любимия си респектиращо бръмчащ автомобил с горивен резервоар и ауспуха (или за спортните модели - ауспусите), това ще се отрази не само благоприятно на бъдещето на градското човечество, а и силно освежаващо на портфейла ни.
Volkswagen от десетилетия фокусира развойната си дейност в Германия върху това как да произвежда все по-икономични и по-икономични автомобили. Една от технологиите, която действа и в момента например в модела Golf с бензинов двигател, е Аctive Cylinder Management (ACT). Благодарение на нея в режим на непълно натоварване на двигателя два от четирите цилиндъра се изключват временно. По този начин разходът на гориво значително намалява, а двигателят се ползва гъвкаво и оптимално без реална загуба на полезно действие.
Друго авантгардно решение при работата в посока подобряване на икономичността е използваната хибридна технология plug-in на Volkswagen, която носи абревиатурата GTE. При нея, например в модела Passat, при комбинираното използване на два двигателя - бензинов TSI с директно горивно впръскване и електрически, се постига комбиниран разход под 2 л/100км, както и максимален пробег до 1000 км при едно пълно „зареждане” на двата двигателя. Пробегът само в електрически режим достига до 50 км с едно пълно зареждане на високоволтовата батерия.
100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено. По най-общи изчисления за моделите е-Golf (новият изчяло електрически е-Golf има пробег до 300 км в зависимост от стила на шофиране и пътната ситуация) и e-up!, в сравнение съответно с Golf 1.4 TSI BMT DSG и up! 1.0 ASG BMT със съпоставими мощности на двигателите, можете да спестите до около 17 хил. лева при e-Golf и до около 14 хил. лв. при e-up! за срока на гаранционното ползване на марката, който е пет години и пробег до 150 хил. км. Самата високоволтова батерия има гаранция от 8 години до 160 хил. км пробег.
В посоченото ценово предимство са включени разходите за гориво спрямо разходите за електроенергия (нощна тарифа за битови абонати), липсата на пътен данък при електрическите автомобили, както и категоричното предимство от разходи по сервизни инспекции и поддръжка. При електрическите автомобили са елиминирани разходите за масла, маслени филтри, горивни филтри, въздушни филтри за двигателя, свещи и други.
В това зрелищното предимство дори не е отчетено: например паркирането в синя и зелена зона (което за електрическите автомобили е безплатно), драстично намалените разходи за смяна на спирачни накладки и дискове заради активната рекуперация на спирачната енергия в няколко режима, смяната на съединител (който липсва при електрическите автомобили), подмяна на елементи от изпускателната система (ауспуси, катализатори и т.н.), които също отстъстват при електрическите автомобили, и редица други.
Да, електрическите модели засега са с относително по-високи цени на придобиване от автомобилите с конвенционални двигатели, но цената на едно зареждане „до горе” е около 2,25 лв. за е-up! и около 4,30 лв. за e-Golf (при примерна цена на 1 кВт/ч електроенергия нощна тарифа за битови абонати от 0,12лв. с ДДС). Което означава, че можете да стигнете например от София до Пловдив за около 3 лева.
преди 7 години Ел. коли са точно толкова екологично чисти, колкото чист е токът от ел. централи. В случая в България те са по-мръсни от повечето обикновени коли, доколкото 40-45% от ел.енергията се прави от местни лигнитни въглища. Дори Токът от ко-генерацииите условно е по-мръсен като емисии на СО2 отколкото една обикновена кола на метан или пропан-бутан. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Политиката на Израел за поощряване на ВЕИ е правилна, но само тяхната. Другите държави са тотален провал, но просто няма как да си го признаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Държавите трябва да спонсорират / поощряват ел. колите и да 'наказват' с ДВГ по екологични, не по икономически причини. Това май ви е адски трудно да го схванете? Относно ВЕИ фейла е пълен - трябваше да се улесни и задължи ЕРП-тата да присъединяват малките (5 панела на двора и една перка) и да няма преференции за масовите. Политиката за поощряване на ВЕИ е правилна - реализацията в България е просто ***. Кой и защо я е направил такава - един бог знае. В добрия случай - може просто да му е толкова капацитета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Самия аргумент: "ел. колите са много изгодни, ама държавата да ги спонсорира като им намали данъците и дори даде субсидии" показва ограничен човек, който иска да прибира чужди пари. Подобна е и ситуацията с ВЕИ - една по принцип добре идея на 90% окупирана от *** - крадци на едро.Ако са толкоз на далавера ел. колите, купувайте, недейте рева за отстъпки и субсидии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Сега като си погледнах и тока, мога да заява, че и по жицата изтичат с не по-малка скорост :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години По форумите някой от собствениците на Тесла казват, че ефективността на колите им пада с около 40% зимата и препоръчват купетата да се подгряват предварително, да се карат често и да не зимуват на пътя, че батерията се скапвала.https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electric-car-lose-winter-one-owner-figures/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години 100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено.---------------------------------Сметката не е толкова проста.Тя е правена, вероятно, при бензин/дизел 2.12 и ток 0.12 - примерно.Но в тези 2.12 на горивото поне 1 лв. е акциз и подобни. От този акциз БГ и останалия свят пълни поне 30% от държавните бюджети. И никоя страна няма да си позволи да загуби този приход в бюджета.Т.е. ако минем на ток, те ще "натоварят" цената му с акцизи, за да компенсират загубата от течните горива. И карането на ток няма да е толкова евтино. Отделно, тъй като не могат да разграничат с кой ток си зареждаш колата и с кой си готвиш следва, че ще обложат въобще електричеството. Т.е. ще ти качат и комуналните сметки. Изводът ми е, че е малко вероятно ел. автомобилите да доведат до спестяване в нашия бюджет от гориво.Безспорно имат много други предимства . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Само за информация... правени са точни измервания колко % се губят при зареждането на батерията. При зарядната станция загубата е 25% загуба. Т.е. при зареждането батерията загрява и се губят 25% като топлина.А като казах топлина... се сетих, че при бензиновите, дизеловите и на газ двигатели с вътрешно горене имаме през зимата "безплатно" парно, т.е. утилизираме топлинните загуби от ниското им КПД. Докато при ел. автомобилите трябва да се топли купето с ел.печка и дирекно губим едни 25%-50% допълнително за топлене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Като се замисля една електричка струва 75 Хил. Решаваш след около 100-120 хил. км да я продадеш. Кой би я купил, ако след три-четири години трябва да вкара 10-15хил. лв. за батерии? В България никой, освен ако държавата не му плати батерията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Всъщност загубите на ток при зареждане и ползване на батериите ги дават до 40%, но не по-малко от 10%. Колкото по-мощно зарядно/батерия толкова по-голяма загуба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар