IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо ЕС отхвърли предложението за танц на китайските електромобили?

Помрачената от растящите разходи за труд и енергия европейски автопроизводители не могат да се съревновават с китайските си съперници по цена на електрическите модели

07:38 | 03.01.25 г. 19
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция „Икономиката през 2024"

Следвайки примера на САЩ, Канада и други пазари, на 30 октомври 2024 г. Европейският съюз (ЕС) наложи наказателни мита върху изцяло електрическите превозни средства, внасяни от Китай. Това решение беше естественият резултат от 13-месечно антисубсидийно разследване на Европейската комисия (ЕК), което установи, че веригата на стойност на батерийните електромобили в Китай „се възползва от несправедливо субсидиране, което представлява заплаха за икономически щети за производителите на електрически коли в ЕС“.

Тези мита – които идват като допълнение към съществуващите 10-процентни налози върху вноса на електромобили в блока – бяха приложени на базата на индивидуални критерии, свързани най-вече със съдействието на всяка разследвана компания в разследването и установената държавна подкрепа, от която даден концерн се е възползвал.

Размерът на новите мита варира от 17% за BYD до 35,3% за държавната китайска SAIC Group.

Интересно е да се отбележи, че митата засягат и вноса на произведени в Китай електромобили на европейски марки като Volkswagen, BMW, Porsche и др.

Опити за алтернативно решение

Стартиралият през септември дипломатически „валс“ между Брюксел и Пекин не успя да предотврати митата, срещу които се обявиха някои европейски политици и компании, притеснени от ответната реакция на Китай. Анализ на S&P Global от ноември показа, че митата ще забавят ръста на пазарния дял на електромобилите, което от своя страна ще направи по-уязвими към глоби производители на автомобили, неуспели да отговорят на по-строгите правила за емисиите на парникови газове.

Според S&P Global перспективите пред електрическите превозни средства в ЕС продължават да се влошават, като консултантската фирма изчислява, че делът на електрическите превозни средства през 2025 г. вероятно ще бъде 21%. Това е значителна ревизия в посока надолу спрямо прогнозата през първата половина на 2024 г., при която агенцията очакваше дял от 27%.

Междувременно ЕС обяви, че вижда малък шанс за сделка с Китай относно премахването на митата и замяната им с някакъв вид ангажименти от страна на китайските производители. В средата на ноември преговорите бяха съсредоточени върху установяването на механизъм за комуникация между Брюксел и Пекин, както и избягване на риска от така наречената кръстосана компенсация, при която всички минимални цени по внос на електромобили се компенсират от продажбите на други стоки като хибридни автомобили и аксесоари.

Но страните не успяха да излязат от задънената улица, което доведе до подаването на жалба от страна на Пекин до Световната търговска организация (СТО). Делото пред международната организация беше само поредният залп в ескалиращото търговско напрежение. Преди това Пекин отвърна на удара, натоварвайки с мита вноса на някои европейски стоки, включително на френски коняк.

Не случайно главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме посочи през октомври, че ЕС трябва да обмисли да коригира идеята за мита срещу произведените в Китай електромобили, давайки място за повече китайски инвестиции в Европа.

„Вместо наказателни мита трябва да се постигне взаимно предоставяне на кредити за инвестиции. Тези, които инвестират, създават работни места и работят с местни компании, трябва да се възползват, когато става въпрос за мита“, отбеляза Блуме в интервю за германския вестник Bild am Sonntag.

Реакция на Китай

За да избегне по-големите разходи по внос на електромобили в ЕС и на други места, Китай смени тактиката на „Произведено в Китай“ и инвестира в монтажни фабрики, заводи за батерии и всякакви други зелени технологии в глобален план. Страната изгражда производствен капацитет за електрически коли и свързаните с тях батерии в редица държави.

Последна актуализация: 13:44 | 03.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 10 rate down comment 20
гъбко
преди 3 дни
До: FireT Мда, кво да кара ... :))) ... бялата златка беше фен на Citroen, само топ лимузините им купуваше. М/у другото страхотна возия имат лимузините им. Ич не беше ненормалник, ако да се правеше на такъффф!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 22
FireT
преди 3 дни
До: pinoccio, много песимистични мисли , Буратино. От 3 години чувам сривове и рецесии. Ама нали знаеш, след всяка рецесия следва възход. И ако някой знае как да ги направи - това е Германия. Да му мислят държавите с 10% инфлация и 22% ОЛП. Ако пък Германия потъне, хора като теб ще пострадат най-много. И проблемът с газа ще се оправи, и за авто индустрията ще намерят изход. Надали ще искат съвет от такива като теб. Ти си гледай заплатката/пенсията и се радвай на спокоен живот
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 23
гъбко
преди 3 дни
До: pinoccio Митата не са и наполовина толкова зверски, колкото в Поднебесната изискванията за регистрация на фирма за съвместно производство на автомобили. И второ, приучАваме имотните и заможни безродниците като теб, които по незнайни никому освен на тях самите причини, се фърлят на най-ниската цена на пазара ... :))) ... и после обобщават познанията си по темата афффтомобили, като слагат китайските наравно с европейските.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 27 rate down comment 10
pinoccio
преди 3 дни
Г-н ФиреТ, влагаш много патос и емоция, а нещата са прости и почиват на чисто рацио. Германия е в рецесия от три години, най-дългата и дълбока от ВСВ насам, а какво се случи преди три години - започна СВО-то. Бензинът не е 5 лева и одеяла има все още достатъчно, но инертната европейската икономика се свлича бавно и безпощадно, докато ти се смееш на новата "Нива". Франция е в най-дълбоката политическа криза също от ВСВ насам, а това е от проблеми в икономиката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 24
FireT
преди 3 дни
До: corner, ще,ще, ако, когато , песента на копейката. Всички ще стоим на студено и тъмно. Цената на бензина ще стане 5лв. СВОто ще приключи за 3 дни. Когато преминат, тогава коментирах. Дотогава се завий под одеалото и чакай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 31 rate down comment 13
pinoccio
преди 3 дни
До: гъбкоКато са толкоз нефелави китайските електрички, защо им слагаме такива зверски мита, бе, Глупко?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 28 rate down comment 11
corner
преди 3 дни
дали същата песен ще пеете , когато въпросните прехвалени европейски марки преминат в китайски ръце
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 26
FireT
преди 3 дни
До: гъбко, малко като недомасленикаНа държавата - КостяКопейкин. Много впечатлен от новата Лада и автоваз като цяло, ама си кара ново Ауди А8.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 29
гъбко
преди 3 дни
Прави впечатление, че иначе активните защитници на поднебесните недоразумения на четири колела, друзята антиваксъре-газовици-фронтоваци нещЪт да купуват нито китайски електрички нито китайски хибриди. Защо такъв някакъв дуализъм в действията с/у приказките по форумите има ребята? Защо няма стенещи опашки пред представителствата, както едно време пред мавзолеят имаше в съботен ден? Също гледам поднебесните ванове и камиончета си ги кара само фирмата вносител в Софето ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още