IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо ЕС отхвърли предложението за танц на китайските електромобили?

Помрачената от растящите разходи за труд и енергия европейски автопроизводители не могат да се съревновават с китайските си съперници по цена на електрическите модели

07:38 | 03.01.25 г. 19
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция „Икономиката през 2024"

Следвайки примера на САЩ, Канада и други пазари, на 30 октомври 2024 г. Европейският съюз (ЕС) наложи наказателни мита върху изцяло електрическите превозни средства, внасяни от Китай. Това решение беше естественият резултат от 13-месечно антисубсидийно разследване на Европейската комисия (ЕК), което установи, че веригата на стойност на батерийните електромобили в Китай „се възползва от несправедливо субсидиране, което представлява заплаха за икономически щети за производителите на електрически коли в ЕС“.

Тези мита – които идват като допълнение към съществуващите 10-процентни налози върху вноса на електромобили в блока – бяха приложени на базата на индивидуални критерии, свързани най-вече със съдействието на всяка разследвана компания в разследването и установената държавна подкрепа, от която даден концерн се е възползвал.

Размерът на новите мита варира от 17% за BYD до 35,3% за държавната китайска SAIC Group.

Интересно е да се отбележи, че митата засягат и вноса на произведени в Китай електромобили на европейски марки като Volkswagen, BMW, Porsche и др.

Опити за алтернативно решение

Стартиралият през септември дипломатически „валс“ между Брюксел и Пекин не успя да предотврати митата, срещу които се обявиха някои европейски политици и компании, притеснени от ответната реакция на Китай. Анализ на S&P Global от ноември показа, че митата ще забавят ръста на пазарния дял на електромобилите, което от своя страна ще направи по-уязвими към глоби производители на автомобили, неуспели да отговорят на по-строгите правила за емисиите на парникови газове.

Според S&P Global перспективите пред електрическите превозни средства в ЕС продължават да се влошават, като консултантската фирма изчислява, че делът на електрическите превозни средства през 2025 г. вероятно ще бъде 21%. Това е значителна ревизия в посока надолу спрямо прогнозата през първата половина на 2024 г., при която агенцията очакваше дял от 27%.

Междувременно ЕС обяви, че вижда малък шанс за сделка с Китай относно премахването на митата и замяната им с някакъв вид ангажименти от страна на китайските производители. В средата на ноември преговорите бяха съсредоточени върху установяването на механизъм за комуникация между Брюксел и Пекин, както и избягване на риска от така наречената кръстосана компенсация, при която всички минимални цени по внос на електромобили се компенсират от продажбите на други стоки като хибридни автомобили и аксесоари.

Но страните не успяха да излязат от задънената улица, което доведе до подаването на жалба от страна на Пекин до Световната търговска организация (СТО). Делото пред международната организация беше само поредният залп в ескалиращото търговско напрежение. Преди това Пекин отвърна на удара, натоварвайки с мита вноса на някои европейски стоки, включително на френски коняк.

Не случайно главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме посочи през октомври, че ЕС трябва да обмисли да коригира идеята за мита срещу произведените в Китай електромобили, давайки място за повече китайски инвестиции в Европа.

„Вместо наказателни мита трябва да се постигне взаимно предоставяне на кредити за инвестиции. Тези, които инвестират, създават работни места и работят с местни компании, трябва да се възползват, когато става въпрос за мита“, отбеляза Блуме в интервю за германския вестник Bild am Sonntag.

Реакция на Китай

За да избегне по-големите разходи по внос на електромобили в ЕС и на други места, Китай смени тактиката на „Произведено в Китай“ и инвестира в монтажни фабрики, заводи за батерии и всякакви други зелени технологии в глобален план. Страната изгражда производствен капацитет за електрически коли и свързаните с тях батерии в редица държави.

Последна актуализация: 13:44 | 03.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

19
rate up comment 5 rate down comment 16
FireT
преди 1 ден
До: pinoccio, похвално, че си запознат с плана Маршал и помощта от Щатите,ОвчаГлаво. Това се учеше в 9 клас. Нормално е и изпепелена Германия, без икономика, огромни репарации и никакви ресурси да има нужда от помощ. Не като в момента. И да не забравяме , че Маршал е за цяла западна Европа, а не само за Германия,дъртОвен. И да коригирам - 13 млд $ тогава ,се равняват на 130 млд $. Сега. Кви трилиони, ква жена на Тръмп. Да не смяташ в рубли, а. Срам си дори за копейките в клуб Матрьошка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 6 rate down comment 13
гъбко
преди 1 ден
До: pinoccio Очевидно икономиката на ЕС ти е ясна. Спор да няма ... :))) ... Пита се в задачата, ако в топ 100 на всеки от седемте основни отрасъла присъстват по няколко (да приемем че са средно 5 щото някъде са 2 някъде са 7) немски фирми, какво правят останалите 95 в другите държави на федерацията ?! И идея си нямаш колко сме далече от централизиран модел на управление както е в Поднебесната и особено в ру33ийката дето мучите всекидневно за нея !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 15 rate down comment 4
pinoccio
преди 1 ден
Г-н ФиреТ, пак се изказваш необосновано и очевидно наивно. След ВСВ е имало план "Маршал" за Западна Европа на стойност 10 милиарда долара за онова време. Ако го съотнесеш към днешна дата чрез цената на златото, това е 1 трилион долара. С тия пари можеш да откраднеш и жената на Тръмп. Не знам какво си учил, може би в някое помощно училище, защото се смееш много искрено.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 16
FireT
преди 1 ден
До: pinoccio, ехеее много се превъзбуди, дядка. С елементарните си познания относно икономиката на ЕС, 100% ти миришат чорапите. Малко си далеч от историческата истина. Когато Германия е възкръснала от пепелищата, надали останалата част на западна Европа е забила на едно място. Буратино, история след ВСВ се учи в 10 клас, мисля. А сега си изпери чорапите и пробвай да ги сменяш поне 3 пъти в седмицата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 23 rate down comment 5
pinoccio
преди 1 ден
Г-н ФиреТ, мога да ти позволя да ми помиришеш чорапите, за да се увериш, че не са зелени на цвят. И когато Германия е във възход, това е добре за целия ЕС, но ако Германия трябва да възкръсва от пепелищата - това е коренно различно състояние. Опитай се поне малко да вникваш в елементарните текстове. Не е нужно да си икономист, интербригадист или съдържател на сергия, за да постигнеш това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 8 rate down comment 22
FireT
преди 1 ден
Абе много пишманИкономисти в този форум. Много си противоречат. Когато Германия е в рецесия, целия ЕС пропада. Когато Германия е във възход, само тя расте, а ЕС не. Май на бивши военни ми мирише тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 27 rate down comment 8
pinoccio
преди 1 ден
Г-н Глупко, Германия не е част от ЕС, а е моторът на ЕС. Еврото е германската марка, а Бундесбанк е ЕЦБ. И когато Германия закъса, закъсва целият ЕС. Сама по себе си Германия е феникс, който доказано възкръсва от пепелищата, но това не е валидно за останалата част от ЕС. Така е структурирана Европа - германоцентрична, още от хитлеровия проект "Нова Европа". Ти можеш да си пишеш каквото си искаш, но нещата са такива, каквито са.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 20
гъбко
преди 1 ден
До: pinoccio И последно! Имаш ли спомен де е Tico сега? А какви времена бяха, а? Продаваха с кораби. Tico-то беше спряно от производство 2001. Виждал ли си някъде по улиците да върви? Щото аз продължавам да виждам VW Polo 2001 да се търкаля из нашите улици, виждам и Renault Clio 2001 ... и много други. Разбираш ли за какво ти пиша?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 23
гъбко
преди 2 дни
До: pinoccio Свлича ви се yшaнката в/у очите и драскотите само безполезните опорки на копейкозависимите ... :))) ... такава зверска рецесия е в немско ти казвам 0,1% ... :))) ... Да в Германия е трудничко, защото има общо забавяне в света, а тяхната икономика е експортно ориентирана. Да не би да са спрели да се търсят немски машини, хим продукти и коли? Образование или туризъм? Фармация? Освен това Германия все пак не е целият ЕС, а част от него, голяма, но все пак част! Фащаш ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 12 rate down comment 21
FireT
преди 2 дни
До: гъбко, очевидно добре го захранва леля му Митрофанова. Усвоява средства от посолството. Иначе ненормалници са тези, които му вярват, че щял да оправи България. А той си е едно западно ориентирано ВарненскоЦигане
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още