IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо ЕС отхвърли предложението за танц на китайските електромобили?

Помрачената от растящите разходи за труд и енергия европейски автопроизводители не могат да се съревновават с китайските си съперници по цена на електрическите модели

07:38 | 03.01.25 г. 19
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Унгария се превърна в основна привлекателна дестинация за вълната от китайски инвестиции в зелени технологии. Централноевропейската страна, която често е в противоречие с ЕС, се оказа домакин на първата монтажна фабрика на BYD в региона.

Полша е друга страна, която се радва на поток от китайски инвестиции – Leapmotor и френско-италианската група Stellantis вече обявиха, че ще построят монтажен завод за електромобили.

Китайските инвестиции в чужбина са се увеличили с 12,5% до еквивалента на около 112,2 млрд. долара през първите осем месеца на годината. Голяма част от парите, инвестирани в чужбина от китайски компании, са насочени към зелени технологии.

Интересното е, че директорът на Climate Energy Finance Тим Бъкли разкрива, че китайските компании не само инвестират в нови производствени мощности в чужбина. Те също изнасят „технологии, инженеринг, верига на доставки и капацитет за финансиране“.

Този скок в инвестициите се случва на фона на рязкото намаляване на разходите за зелени технологии на други места. По същество изглежда, че Китай изнася евтини зелени продукти. В Европа и Северна Америка обаче компаниите изпитват затруднения да намалят разходите си и често се провалят.

Ефекти от митата на европейския пазар

Някои защитници на митата могат да кажат, че това протекционистко средство на ЕК все пак дава успех. Делът на китайските марки на европейския пазар на електромобили спадна през ноември до най-ниското си ниво за последните осем месеца. BYD и компания са отговорни за 7,4% от общите продажби на електрически коли в региона спрямо 8,2% за октомври, когато влязоха в сила митата на Брюксел.

Но докато в Германия и Франция регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, базираните в Китай марки отчетоха ръст от 17% при продажбите във Великобритания, тъй като митата там остават значително по-ниски.

Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много пазари по света и стана по-непредсказуем, принуждавайки автомобилните производители да преразгледат стратегиите си от състава на продуктовата гама до броя и местоположението на заводите, както и корпоративната си структура.

Освен въздействието на митата върху електромобилите, ключова причина за спада на вноса на произведени в Китай коли в ЕС представляват и плановете на некитайските производители да преместят производството на някои изграждани в Китай продукти в Европа към края на десетилетието. Този ход включва Volvo EX30, чието производство ще бъде изместено в Белгия, както и новото поколение електрически Mini Cooper и Aceman, които ще се произвеждат в Обединеното кралство.

Прогнози и резултати

S&P Global все пак очаква, че китайските марки ще заменят част от намаления внос на електромобили в ЕС с повече внос на коли, задвижвани с двигател с вътрешно горене, най-вече хибриди и плъгин хибриди.

В същото време ценовите стратегии на китайските марки може да са им позволили да се справят с някои от увеличените разходи около митата. Анализът на S&P Global предполага, че несъответствието в цените за някои модели в Китай спрямо тези в ЕС, особено при китайските марки, е малко вероятно да се дължи единствено на митата и разходите за доставка. Агенцията допуска това да е свързано с пазарната стратегия на европейските производители на оригинално оборудване относно ЕС, избирайки да предлагат продукти на по-високи цени, покривайки по-горен сегмент.

Остава да видим как ще приключат преговорите между ЕС и Китай и дали резултатът от това ще принуди китайските компании да инвестират в европейски производствен капацитет, или ще се ангажират с ценови минимални прагове, така че да позволяват на съперниците в региона поне да се опитат да наваксат изоставането при цените.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:44 | 03.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 10 rate down comment 20
гъбко
преди 4 дни
До: FireT Мда, кво да кара ... :))) ... бялата златка беше фен на Citroen, само топ лимузините им купуваше. М/у другото страхотна возия имат лимузините им. Ич не беше ненормалник, ако да се правеше на такъффф!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 22
FireT
преди 4 дни
До: pinoccio, много песимистични мисли , Буратино. От 3 години чувам сривове и рецесии. Ама нали знаеш, след всяка рецесия следва възход. И ако някой знае как да ги направи - това е Германия. Да му мислят държавите с 10% инфлация и 22% ОЛП. Ако пък Германия потъне, хора като теб ще пострадат най-много. И проблемът с газа ще се оправи, и за авто индустрията ще намерят изход. Надали ще искат съвет от такива като теб. Ти си гледай заплатката/пенсията и се радвай на спокоен живот
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 23
гъбко
преди 4 дни
До: pinoccio Митата не са и наполовина толкова зверски, колкото в Поднебесната изискванията за регистрация на фирма за съвместно производство на автомобили. И второ, приучАваме имотните и заможни безродниците като теб, които по незнайни никому освен на тях самите причини, се фърлят на най-ниската цена на пазара ... :))) ... и после обобщават познанията си по темата афффтомобили, като слагат китайските наравно с европейските.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 27 rate down comment 10
pinoccio
преди 4 дни
Г-н ФиреТ, влагаш много патос и емоция, а нещата са прости и почиват на чисто рацио. Германия е в рецесия от три години, най-дългата и дълбока от ВСВ насам, а какво се случи преди три години - започна СВО-то. Бензинът не е 5 лева и одеяла има все още достатъчно, но инертната европейската икономика се свлича бавно и безпощадно, докато ти се смееш на новата "Нива". Франция е в най-дълбоката политическа криза също от ВСВ насам, а това е от проблеми в икономиката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 24
FireT
преди 4 дни
До: corner, ще,ще, ако, когато , песента на копейката. Всички ще стоим на студено и тъмно. Цената на бензина ще стане 5лв. СВОто ще приключи за 3 дни. Когато преминат, тогава коментирах. Дотогава се завий под одеалото и чакай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 31 rate down comment 13
pinoccio
преди 4 дни
До: гъбкоКато са толкоз нефелави китайските електрички, защо им слагаме такива зверски мита, бе, Глупко?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 28 rate down comment 11
corner
преди 4 дни
дали същата песен ще пеете , когато въпросните прехвалени европейски марки преминат в китайски ръце
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 26
FireT
преди 4 дни
До: гъбко, малко като недомасленикаНа държавата - КостяКопейкин. Много впечатлен от новата Лада и автоваз като цяло, ама си кара ново Ауди А8.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 29
гъбко
преди 5 дни
Прави впечатление, че иначе активните защитници на поднебесните недоразумения на четири колела, друзята антиваксъре-газовици-фронтоваци нещЪт да купуват нито китайски електрички нито китайски хибриди. Защо такъв някакъв дуализъм в действията с/у приказките по форумите има ребята? Защо няма стенещи опашки пред представителствата, както едно време пред мавзолеят имаше в съботен ден? Също гледам поднебесните ванове и камиончета си ги кара само фирмата вносител в Софето ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още