IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо ЕС отхвърли предложението за танц на китайските електромобили?

Помрачената от растящите разходи за труд и енергия европейски автопроизводители не могат да се съревновават с китайските си съперници по цена на електрическите модели

07:38 | 03.01.25 г. 19
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Унгария се превърна в основна привлекателна дестинация за вълната от китайски инвестиции в зелени технологии. Централноевропейската страна, която често е в противоречие с ЕС, се оказа домакин на първата монтажна фабрика на BYD в региона.

Полша е друга страна, която се радва на поток от китайски инвестиции – Leapmotor и френско-италианската група Stellantis вече обявиха, че ще построят монтажен завод за електромобили.

Китайските инвестиции в чужбина са се увеличили с 12,5% до еквивалента на около 112,2 млрд. долара през първите осем месеца на годината. Голяма част от парите, инвестирани в чужбина от китайски компании, са насочени към зелени технологии.

Интересното е, че директорът на Climate Energy Finance Тим Бъкли разкрива, че китайските компании не само инвестират в нови производствени мощности в чужбина. Те също изнасят „технологии, инженеринг, верига на доставки и капацитет за финансиране“.

Този скок в инвестициите се случва на фона на рязкото намаляване на разходите за зелени технологии на други места. По същество изглежда, че Китай изнася евтини зелени продукти. В Европа и Северна Америка обаче компаниите изпитват затруднения да намалят разходите си и често се провалят.

Ефекти от митата на европейския пазар

Някои защитници на митата могат да кажат, че това протекционистко средство на ЕК все пак дава успех. Делът на китайските марки на европейския пазар на електромобили спадна през ноември до най-ниското си ниво за последните осем месеца. BYD и компания са отговорни за 7,4% от общите продажби на електрически коли в региона спрямо 8,2% за октомври, когато влязоха в сила митата на Брюксел.

Но докато в Германия и Франция регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, базираните в Китай марки отчетоха ръст от 17% при продажбите във Великобритания, тъй като митата там остават значително по-ниски.

Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много пазари по света и стана по-непредсказуем, принуждавайки автомобилните производители да преразгледат стратегиите си от състава на продуктовата гама до броя и местоположението на заводите, както и корпоративната си структура.

Освен въздействието на митата върху електромобилите, ключова причина за спада на вноса на произведени в Китай коли в ЕС представляват и плановете на некитайските производители да преместят производството на някои изграждани в Китай продукти в Европа към края на десетилетието. Този ход включва Volvo EX30, чието производство ще бъде изместено в Белгия, както и новото поколение електрически Mini Cooper и Aceman, които ще се произвеждат в Обединеното кралство.

Прогнози и резултати

S&P Global все пак очаква, че китайските марки ще заменят част от намаления внос на електромобили в ЕС с повече внос на коли, задвижвани с двигател с вътрешно горене, най-вече хибриди и плъгин хибриди.

В същото време ценовите стратегии на китайските марки може да са им позволили да се справят с някои от увеличените разходи около митата. Анализът на S&P Global предполага, че несъответствието в цените за някои модели в Китай спрямо тези в ЕС, особено при китайските марки, е малко вероятно да се дължи единствено на митата и разходите за доставка. Агенцията допуска това да е свързано с пазарната стратегия на европейските производители на оригинално оборудване относно ЕС, избирайки да предлагат продукти на по-високи цени, покривайки по-горен сегмент.

Остава да видим как ще приключат преговорите между ЕС и Китай и дали резултатът от това ще принуди китайските компании да инвестират в европейски производствен капацитет, или ще се ангажират с ценови минимални прагове, така че да позволяват на съперниците в региона поне да се опитат да наваксат изоставането при цените.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:44 | 03.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

19
rate up comment 5 rate down comment 17
FireT
преди 3 дни
До: pinoccio, похвално, че си запознат с плана Маршал и помощта от Щатите,ОвчаГлаво. Това се учеше в 9 клас. Нормално е и изпепелена Германия, без икономика, огромни репарации и никакви ресурси да има нужда от помощ. Не като в момента. И да не забравяме , че Маршал е за цяла западна Европа, а не само за Германия,дъртОвен. И да коригирам - 13 млд $ тогава ,се равняват на 130 млд $. Сега. Кви трилиони, ква жена на Тръмп. Да не смяташ в рубли, а. Срам си дори за копейките в клуб Матрьошка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 6 rate down comment 14
гъбко
преди 3 дни
До: pinoccio Очевидно икономиката на ЕС ти е ясна. Спор да няма ... :))) ... Пита се в задачата, ако в топ 100 на всеки от седемте основни отрасъла присъстват по няколко (да приемем че са средно 5 щото някъде са 2 някъде са 7) немски фирми, какво правят останалите 95 в другите държави на федерацията ?! И идея си нямаш колко сме далече от централизиран модел на управление както е в Поднебесната и особено в ру33ийката дето мучите всекидневно за нея !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 16 rate down comment 4
pinoccio
преди 3 дни
Г-н ФиреТ, пак се изказваш необосновано и очевидно наивно. След ВСВ е имало план "Маршал" за Западна Европа на стойност 10 милиарда долара за онова време. Ако го съотнесеш към днешна дата чрез цената на златото, това е 1 трилион долара. С тия пари можеш да откраднеш и жената на Тръмп. Не знам какво си учил, може би в някое помощно училище, защото се смееш много искрено.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 16
FireT
преди 3 дни
До: pinoccio, ехеее много се превъзбуди, дядка. С елементарните си познания относно икономиката на ЕС, 100% ти миришат чорапите. Малко си далеч от историческата истина. Когато Германия е възкръснала от пепелищата, надали останалата част на западна Европа е забила на едно място. Буратино, история след ВСВ се учи в 10 клас, мисля. А сега си изпери чорапите и пробвай да ги сменяш поне 3 пъти в седмицата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 23 rate down comment 5
pinoccio
преди 3 дни
Г-н ФиреТ, мога да ти позволя да ми помиришеш чорапите, за да се увериш, че не са зелени на цвят. И когато Германия е във възход, това е добре за целия ЕС, но ако Германия трябва да възкръсва от пепелищата - това е коренно различно състояние. Опитай се поне малко да вникваш в елементарните текстове. Не е нужно да си икономист, интербригадист или съдържател на сергия, за да постигнеш това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 8 rate down comment 22
FireT
преди 3 дни
Абе много пишманИкономисти в този форум. Много си противоречат. Когато Германия е в рецесия, целия ЕС пропада. Когато Германия е във възход, само тя расте, а ЕС не. Май на бивши военни ми мирише тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 27 rate down comment 8
pinoccio
преди 3 дни
Г-н Глупко, Германия не е част от ЕС, а е моторът на ЕС. Еврото е германската марка, а Бундесбанк е ЕЦБ. И когато Германия закъса, закъсва целият ЕС. Сама по себе си Германия е феникс, който доказано възкръсва от пепелищата, но това не е валидно за останалата част от ЕС. Така е структурирана Европа - германоцентрична, още от хитлеровия проект "Нова Европа". Ти можеш да си пишеш каквото си искаш, но нещата са такива, каквито са.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 20
гъбко
преди 3 дни
До: pinoccio И последно! Имаш ли спомен де е Tico сега? А какви времена бяха, а? Продаваха с кораби. Tico-то беше спряно от производство 2001. Виждал ли си някъде по улиците да върви? Щото аз продължавам да виждам VW Polo 2001 да се търкаля из нашите улици, виждам и Renault Clio 2001 ... и много други. Разбираш ли за какво ти пиша?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 23
гъбко
преди 3 дни
До: pinoccio Свлича ви се yшaнката в/у очите и драскотите само безполезните опорки на копейкозависимите ... :))) ... такава зверска рецесия е в немско ти казвам 0,1% ... :))) ... Да в Германия е трудничко, защото има общо забавяне в света, а тяхната икономика е експортно ориентирана. Да не би да са спрели да се търсят немски машини, хим продукти и коли? Образование или туризъм? Фармация? Освен това Германия все пак не е целият ЕС, а част от него, голяма, но все пак част! Фащаш ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 12 rate down comment 21
FireT
преди 3 дни
До: гъбко, очевидно добре го захранва леля му Митрофанова. Усвоява средства от посолството. Иначе ненормалници са тези, които му вярват, че щял да оправи България. А той си е едно западно ориентирано ВарненскоЦигане
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още