IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще има ли търговска война при електромобилите?

Редица западни лидери наблюдават с безпокойство китайската експанзия на пазара на електрически автомобили и обмислят мерки за нейното ограничаване

18:20 | 04.05.24 г. 13
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Един призрак броди по света - призракът на нова търговска война. На карта е заложено кой ще контролира пазара на електрически превозни средства - западните страни или Китай. А това е пазар, който към края на 2023 г. се оценява на 1 трилион долара, посочва Международната агенция за енергията (МАЕ).

Китайските електрически автомобили

Над половината от всички нови електрически коли, които са продадени в световен мащаб, са произведени в Китай. Електрическите автомобили, създадени в азиатската страна, са по-евтини в сравнение с тези, построени от конкурентите на китайските компании, посочва Sky News.

Бизнесът на китайския производител на електромобили Zeekr, който произвежда луксозни електрически коли, се разраства бързо.

Заводът на компанията в китайския пристанищен град Нинбо работи едва от три години, но през тази година увеличава производството си повече от два пъти.

Zeekr е собственост на автомобилостроителния концерн Geely, който развива своя бизнес с подкрепата на управляващите в Пекин, посочва Sky News.

Компанията Zeekr е нов играч на пазара на електрически превозни средства, но е амбицирана да пробие извън родината си и да продава своите високотехнологични електрически автомобили на Запад.

И китайският производител вече изпълнява тази амбициозна цел.

Електрическите коли на Zeekr се продават в Швеция и Нидерландия, а отскоро и в Германия, както и в редица други европейски страни.

Един от моделите на компанията - Zeekr 001, чийто дизайн напомня Porsche Panamera, е с пробег от 600 километра с едно зареждане на батерията, по данни на китайската автомобилостроителна компания.

Европейската централа на Zeekr е базирана в Гьотеборг. Китайската компания е изградила научно-изследователски център в шведския град. Нейният собственик - концернът Geely, притежава и емблематичната шведска марка Volvo.

От своя страна шефът на Geely Ли Шуфу е един от основните акционери в една от най-престижните автомобили компании в света - германският концерн "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz).

Geely е мажоритарен акционер и в производителя на емблематичните английски спортни автомобили Lotus Cars.

Tesla и китайските конкуренти на американския гигант

В началото на януари тази година беше обявено, че китайската автомобилостроителна компания BYD (съкратено от Build Your Dreams или "Изградете вашите мечти" - бел. ред.) е изпреварила през последното тримесечие на 2023 г. американския гигант Tesl  по броя на продадените електромобили. 

Корпорацията BYD е доставила на клиенти по целия свят през периода октомври - декември 2023 г. 526 000 нови коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), а Tesla - 484 507 броя, припомня BBC.

Все пак, за цялата 2023 г. американският производител на електромобили е рекордьор с 1,8 милиона електрически коли, продадени в целия свят.

Tesla обаче отново е принудена да понижи цените на своите електромобили на редица водещи пазари, сред които и в Китай, предадоха световните агенции през миналия месец.

Решението на компанията идва, след като в началото на месеца тя съобщи за сериозен спад на електрическите автомобили, които е доставила през първото тримесечие на 2024 година. Броят им намалява до 386 810 превозни средства спрямо последното тримесечие на 2023 година (484 507 броя).

На този фон американската компания снижава началната цена на електромобилите си на китайския пазар с по 14 000 юана (около 1933 долара). Така цената на електрическите коли от серията Model Y достигат най-ниското си равнище, откакто се предлагат на китайския пазар - 249 900 юана (около 34 506 долара), посочва CNN.

Западът и китайската експанзия

Редица западни лидери наблюдават с безпокойство китайската експанзия на пазара на електрически автомобили. Европейският съюз и САЩ обвиняват управляващите в Пекин, че чрез държавната финансова подкрепа, която оказват на частните китайски автомобилостроителни компании, те получават "нечестно предимство".

Представители на Европейската комисия (ЕК) разследват китайски автомобилни компании, които оперират и в страните от ЕС, за да установят дали те не прилагат нелоялни търговски практики. Това съобщи през януари Ройтерс, позовавайки се на три източника, които са свързани с разследването.

Следователи към ЕС инспектират представителствата на китайските автомобилостроители BYD, Geely и SAIC, са обявили два от източниците пред Ройтерс.

ЕК е потвърдила, че е "започнало проучване на търговските практики на автомобилни производители". 

Проверката, започнала през октомври 2023 г., цели да установи дали благодарение на огромните субсидии, които Китай отпуска на производителите на електрически автомобили, те успяват да поддържат изкуствено ниски цени. Целта е да бъде установено дали тази практика им осигурява незаконно предимство спрямо техните конкуренти в ЕС, както и дали е необходимо налагането на наказателни мита върху вноса в Евросъюза на китайски електрически превозни средства, посочва Ройтерс.

"Световните пазари са наводнени с евтини китайски електромобили". Това заяви през септември 2023 г. председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен в речта си "За състоянието на Съюза" пред Европейския парламент в Страсбург. По думите й цените на китайските електромобили се поддържат изкуствено ниски чрез държавни субсидии.

Ако това се докаже, то ЕК може да наложи наказателни мита върху вноса на китайски електрически автомобили в страните от Евросъюза, отбелязва Sky News.

През април канцлерът на Германия Олаф Шолц посети Китай, придружаван от високопоставени мениджъри на водещи германски компании.

Шолц посети престижен университет в китайския мегаполис Шанхай, където коментира навлизането на китайските производители на електрически автомобили на пазара в Германия и в други европейски страни.

"Единственото нещо, което трябва отсега да е ясно, е, че конкуренцията трябва да бъде честна, без дъмпинг, без свръхпроизводство и със спазване на авторските права", посочи германският канцлер.

От своя страна финансовият министър на САЩ Джанет Йелън, която посети Пекин през миналия месец, обвини Китай в налагането на дъмпингови цени при продажбата на електрически автомобили в други страни.

Йелън изтъкна, че пряката и непряката държавна подкрепа от страна на управляващите в Пекин "води до производствен капацитет, който далеч надхвърля вътрешното търсене, както и това, което глобалният пазар може да понесе".

На въпрос на CNBC - дали Вашингтон може да наложи наказателни мита върху вноса на китайски стоки, ако Пекин продължи да оказва нелегитимна държавна помощ на своите компании, Йелън отговаря: "Не бих изключила нищо на този етап. Трябва да държим всички възможности на масата. Искаме да работим с китайците, за да видим дали можем да намерим решение".

Zeekr: Световният пазар е достатъчно голям за всички производители

Вицепрезидентът на китайския производител на електромобили Zeekr Чен Ю разказва пред Sky News, че когато чуждестранни компании са изградили първите си заводи за електрически превозни средства в Китай, местните фирми са започнали бързо да се учат от тяхното ноу-хау.

Той споделя, че заедно с другите китайски производители на електромобили са научили много от своите западни конкуренти за техническите характеристики и дизайна на колите, както и за корпоративната им култура.

Вероятността за налагането на наказателни мита от страна на ЕС върху вноса на китайски електрически превозни средства е източник на безпокойство за вицепрезидента на Zeekr.

"Без съмнение ние се притесняваме от едно евентуално подобно предизвикателство", посочва Чен Ю.

Евентуалните наказателни мита и въвеждането на други мерки срещу китайски производители на електромобили от страна на западните страни обаче привидно не притесняват компанията Zeekr като цяло, отбелязва Sky News.

Подразделението на китайския гигант Geely не смята, че заплахата от налагането на наказателни тарифи е твърде сериозна.

Позицията на Zeekr е, че световният пазар е достатъчно голям за всички производители на електрически автомобили.

Дали е така, само времето ще покаже.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:15 | 04.05.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

13
rate up comment 3 rate down comment 10
khao
преди 7 месеца
До: mule2 така те нарочаха на ТИР паркинга, където се роди, защото не е сигурно кой точно е баща ти! :))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 9 rate down comment 7
mule2
преди 7 месеца
До: кухиа, ако продължаваш да дълбаеш дъното така усърдно, можеш дори да задминеш доскорошния шампион - скъсания_презерватифф !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 11 rate down comment 7
Ckъcaнa_Ушaнka
преди 7 месеца
До: кухиа, да знаеш - толкова си кух, че трябва задължително да се патентоваш. И никой да не може да ти мине простотиите.!. :):):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 16
khao
преди 7 месеца
До: Pyramid ... и нека позная! решението е патентовано от теб! :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 12
khao
преди 7 месеца
До: zelka007 ...еее, той твърди че китай си самоналага 60% експортен данък.. нема такъв смех...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 5
Pyramid
преди 7 месеца
До: Vayk__ Европейците са назад с мисленето (т.е., хич ги няма) и никакви данъци и спънки ба китайските продукти, няма да ги спасят. Когато си извадят главите измежду задните си бузи, помолят за прошка и си платят за консултация та, може да им просветне. Ама са се взели така несериозно щото, единствено съжаление предизвикват: Решение има, под носа им е, а они хленчат и творят недоразумение след недоразумение. Що са учили лошо в училище не знам но, сега, си сърбат попарата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 4
Pyramid
преди 7 месеца
Електромобилът, е САМО ЕДНА ПКАТФОРМА, на която, може да се поставят батерии даже по време И СЛЕД покупката. ОГРОМНА ПРЕЧКА пред производство и продажби, е НЕНУЖНОТО ИЗЧАКВАНЕ всички Ел.мобили, да се окомплектоват 100 [%] в завода с батерии (догоре), вместо от конвейера и паркинги, да тръгват машини комплектовани на 25
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 9 rate down comment 18
zelka007
преди 7 месеца
До: supertrader ... а що да си прецакваме нашата данъчна система ?! да се оправят в Поднебесната кинкалерия ... екстра е митото от 10% , изравнило е доста от цените , едни още 10% няма да са зле ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 5
supertrader
преди 7 месеца
Не е варианта да се спират с мита, напротив трябва да искат от Китай да не слага или да слага нормални мита от няколко процента когато изнася, нека всички да могат да си ги купуват на цена близка на тази която е в Китай. В Европа като искат да се случва локално производство да емитират свежи пари и да плащат на потребителите на локално произведени стоки - коли, компютри, машини..всичко и при внос отвън няма да се плаща. Как - възтановяват на потребителите данъците плюс някой лев отгоре.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 5
supertrader
преди 7 месеца
По принцип в Китай цените им са ниски, но това е за всички автомобили независимо дали са електрически или с двг. Има страни в които се изнасят без да слагат високо износно мито от Китай, защото такова в Китай има и то е много високо - 60%. В Башкирстан например едни продават внесени Джили кул рей за 16500 долара и това са търговци които освен разходите за транспорт са си сложили и тяхна печалба, но такива страни са много малко и са близо до Китай.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още