IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ами ако забавянето при продажбите на електромобили не е моментно?

Разширяването на производството в индустрията далеч надхвърля търсенето, което поражда опасения от неправилно разпределение на капитала

15:31 | 02.04.24 г. 13
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато растежът на глобалните продажби на електрически превозни средства се забавя, производителите на автомобили и регулаторите задават екзистенциален въпрос: сегашното забавяне моментно ли е? 

Един сценарий показва, че купувачите на масовия пазар, които в момента се противопоставят на по-високите цени на електромобилите, в крайна сметка се обръщат към технологията. Електромобилите са безшумни, ускоряват като спортни коли и могат да спестят пари в дългосрочен план. След като станат по-евтини от бензиновите модели и бъдат изградени достатъчно зарядни устройства, повечето потребители никога няма да се върнат към двигателя с вътрешно горене, пише редакторът на Financial Times Питър Кемпбъл.

Другият сценарий е по-притеснителен. Ако цените не спаднат или основателните опасения относно зарядната инфраструктура не бъдат потушени, шофьорите могат да се съпротивляват на електрификацията за неопределено време. Последствията от второто са потенциално обезпокоителни. Постигането на дългосрочните цели за декарбонизация без премахването на всички бензинови и дизелови автомобили от пътищата е невъзможно. 

Но ако политиците не могат да убедят потребителите да купуват електромобили, ще изоставят ли обещанията си за въглеродна неутралност, или ще се обърнат към други мерки за стимулиране на продажбите на електромобили? Не можете, по думите на шефа на Ineos Джим Ратклиф, да накарате електромобилите да „влязат под кожата на потребителите“. Норвегия се превърна във водеща в света страна по отношение на приемането на електромобилите, като санкционира бензиновите автомобили чрез по-високи данъци. Но френските протести на жълтите жилетки срещу по-високите данъци върху горивата показват, че този подход няма да работи навсякъде.

Преходът към електромобили ще отнеме време. Цените ще падат, тъй като новите модели се продават добре, докато работата по инсталирането на зарядни станции продължава. „Следващите две години ще бъдат много колебливи“, признава бивш съветник по въпросите за електромобилите към правителството на Обединеното кралство, който прогнозира, че търсенето няма да се увеличи до по-късно през десетилетието. 

Производителите на автомобили трябва да са подготвени за двата сценария. Задаването на този въпрос на висши ръководители в индустрията през последните седмици предизвика почти равномерно разделение. „Електромобилите са по-скъпи и просто не са толкова добри“, посочва ръководител на една автомобилна компания, която въпреки това обеща постепенно да прекрати продажбите на коли с двигатели през следващите две десетилетия. 

Автопроизводителите, както всички компании, имат само определен брой възможности за това на какво да заложат. Решението къде да се вложат парите има преки последствия – нов хечбек означава липса на пари за алтернативен модел например. Възходът на електрическата епоха поставя този проблем още по-централно във фокуса. Миналата седмица Volvo Cars направи последния си дизелов модел, след като по-рано избра да инвестира в батерийни модели.

Колко бързо да се увеличи производството на електромобили е ключов въпрос, който трябва да се реши от компаниите и техните ръководства сега.

От Ford и General Motors до Bentley, производителите на автомобили в световен мащаб отлагат плановете си за електрификация, за да се съсредоточат върху хибридни модели, изстисквайки максимално печалбата от двигателя с вътрешно горене, докато е възможно. 

Глобалната автомобилна индустрия е произвела 10,5 милиона електрически превозни средства миналата година - и очаква да произведе 13,5 милиона тази година, показват данни, събрани от доставчици и прогнози от един автомобилен инвеститор. 

През 2025 г., според настоящите прогнози, производството ще нарасне още повече - до 18 млн. броя - 70 процента увеличение на глобалното производство на електромобили само за две години, показват прогнозите. И все пак продажбите, според същия набор от данни, ще изостават още повече. Интересът към електромобилите през миналата година доведе до продажби в размер на 9,5 млн. превозни средства, но се очаква цифрата да се повиши само леко до едва 9,8 млн. броя тази година. 

Някои инвеститори вече предупреждават за „огромно неправилно разпределение на капитал“ в индустрията. „Трудно е да се види нещо, което би могло да предизвика значително ускоряване на търсенето през 2025 г.“, изтъква един инвеститор, проучил данните. 

„Може да се каже, че колите трябва да бъдат по-евтини от техните аналози с двигател с вътрешно горене, за да стимулират възприемането им, но тъй като много производители вече губят милиарди долари от електромобилите, техният апетит за по-нататъшни намаления на цените с цел насърчаване на прехода ще бъде много ограничен“, изтъква инвеститорът. 

Дори BYD – най-значимият китайски играч на пазара – прибегна до намаления на цените, които влошиха собствената му рентабилност през изминалата седмица. Ако правителствата притиснат целите – възможност, която някои производители на автомобили смятат за по-вероятна – това ще помогне на индустрията да генерира по-високи печалби в краткосрочен план, като същевременно им осигури повече свобода за действие, за да се конкурират със задаващата се вълна от китайски електромобили. 

Но ако се забавите прекалено много, ще изгубите конкурентно предимство. Американските производители на автомобили са притеснени, че втора победа на Доналд Тръмп ще доведе до премахване на регламентите за електромобилите. Въпреки че това помага за увеличаване на краткосрочните печалби, то предпазва индустрията от необходимостта да измисли нещо, с което да победи Китай.

Както споделя един висш ръководител на глобална автомобилна компания, ако китайците продават електромобил, който е толкова добър, колкото една западна кола, но по-евтин, това е едно. Но ако продават по-добра кола, която се предлага на по-изгодна цена от западните, това не би било възможно да се компенсира.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:31 | 02.04.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 16 rate down comment 3
evlogi
преди 7 месеца
До: nikiangel 2-3 не, но след 6-7 години на практика колата губи почти цялата си стойност.Точно днес четох материал за ситуацията в Германия и за това, че автотърговците отказват да си имат работа с електрически коли втора ръка.Опарили се доста и както е казано парен каша духа....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 23 rate down comment 3
evlogi
преди 7 месеца
Е ми то няма да е за пръв път държавната намеса да се окаже нескопосана и накриво...По-лошото е,че може и да се окажат и неекологични,като се вземе предвид,че една нова кола с ДВГ ще изкара на пътищата поне 20, може би и 25 години, а една с батерия двойно по-малко.Поне батерията ще трябва да се смени поне два пъти за 25 години, а тя е най-мръсната част.Но по-вероятно е просто цялата кола да замине на бунището.Това ако е екологично....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 25 rate down comment 3
nikiangel
преди 7 месеца
Докато не се направи пробив в съхранението и извличането на електроенергия (фундаментално нов вид батерии), електромобилите са просто залъгалки. Да, на къси разстояния са ОК, но след 2-3 години или нови батерии, или по далеч от кварталния магазин няма да изкарат с едно зареждане :).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още