Докато растежът на глобалните продажби на електрически превозни средства се забавя, производителите на автомобили и регулаторите задават екзистенциален въпрос: сегашното забавяне моментно ли е?
Един сценарий показва, че купувачите на масовия пазар, които в момента се противопоставят на по-високите цени на електромобилите, в крайна сметка се обръщат към технологията. Електромобилите са безшумни, ускоряват като спортни коли и могат да спестят пари в дългосрочен план. След като станат по-евтини от бензиновите модели и бъдат изградени достатъчно зарядни устройства, повечето потребители никога няма да се върнат към двигателя с вътрешно горене, пише редакторът на Financial Times Питър Кемпбъл.
Другият сценарий е по-притеснителен. Ако цените не спаднат или основателните опасения относно зарядната инфраструктура не бъдат потушени, шофьорите могат да се съпротивляват на електрификацията за неопределено време. Последствията от второто са потенциално обезпокоителни. Постигането на дългосрочните цели за декарбонизация без премахването на всички бензинови и дизелови автомобили от пътищата е невъзможно.
Но ако политиците не могат да убедят потребителите да купуват електромобили, ще изоставят ли обещанията си за въглеродна неутралност, или ще се обърнат към други мерки за стимулиране на продажбите на електромобили? Не можете, по думите на шефа на Ineos Джим Ратклиф, да накарате електромобилите да „влязат под кожата на потребителите“. Норвегия се превърна във водеща в света страна по отношение на приемането на електромобилите, като санкционира бензиновите автомобили чрез по-високи данъци. Но френските протести на жълтите жилетки срещу по-високите данъци върху горивата показват, че този подход няма да работи навсякъде.
Преходът към електромобили ще отнеме време. Цените ще падат, тъй като новите модели се продават добре, докато работата по инсталирането на зарядни станции продължава. „Следващите две години ще бъдат много колебливи“, признава бивш съветник по въпросите за електромобилите към правителството на Обединеното кралство, който прогнозира, че търсенето няма да се увеличи до по-късно през десетилетието.
Производителите на автомобили трябва да са подготвени за двата сценария. Задаването на този въпрос на висши ръководители в индустрията през последните седмици предизвика почти равномерно разделение. „Електромобилите са по-скъпи и просто не са толкова добри“, посочва ръководител на една автомобилна компания, която въпреки това обеща постепенно да прекрати продажбите на коли с двигатели през следващите две десетилетия.
Автопроизводителите, както всички компании, имат само определен брой възможности за това на какво да заложат. Решението къде да се вложат парите има преки последствия – нов хечбек означава липса на пари за алтернативен модел например. Възходът на електрическата епоха поставя този проблем още по-централно във фокуса. Миналата седмица Volvo Cars направи последния си дизелов модел, след като по-рано избра да инвестира в батерийни модели.
Колко бързо да се увеличи производството на електромобили е ключов въпрос, който трябва да се реши от компаниите и техните ръководства сега.
От Ford и General Motors до Bentley, производителите на автомобили в световен мащаб отлагат плановете си за електрификация, за да се съсредоточат върху хибридни модели, изстисквайки максимално печалбата от двигателя с вътрешно горене, докато е възможно.
Глобалната автомобилна индустрия е произвела 10,5 милиона електрически превозни средства миналата година - и очаква да произведе 13,5 милиона тази година, показват данни, събрани от доставчици и прогнози от един автомобилен инвеститор.
През 2025 г., според настоящите прогнози, производството ще нарасне още повече - до 18 млн. броя - 70 процента увеличение на глобалното производство на електромобили само за две години, показват прогнозите. И все пак продажбите, според същия набор от данни, ще изостават още повече. Интересът към електромобилите през миналата година доведе до продажби в размер на 9,5 млн. превозни средства, но се очаква цифрата да се повиши само леко до едва 9,8 млн. броя тази година.
Някои инвеститори вече предупреждават за „огромно неправилно разпределение на капитал“ в индустрията. „Трудно е да се види нещо, което би могло да предизвика значително ускоряване на търсенето през 2025 г.“, изтъква един инвеститор, проучил данните.
„Може да се каже, че колите трябва да бъдат по-евтини от техните аналози с двигател с вътрешно горене, за да стимулират възприемането им, но тъй като много производители вече губят милиарди долари от електромобилите, техният апетит за по-нататъшни намаления на цените с цел насърчаване на прехода ще бъде много ограничен“, изтъква инвеститорът.
Дори BYD – най-значимият китайски играч на пазара – прибегна до намаления на цените, които влошиха собствената му рентабилност през изминалата седмица. Ако правителствата притиснат целите – възможност, която някои производители на автомобили смятат за по-вероятна – това ще помогне на индустрията да генерира по-високи печалби в краткосрочен план, като същевременно им осигури повече свобода за действие, за да се конкурират със задаващата се вълна от китайски електромобили.
Но ако се забавите прекалено много, ще изгубите конкурентно предимство. Американските производители на автомобили са притеснени, че втора победа на Доналд Тръмп ще доведе до премахване на регламентите за електромобилите. Въпреки че това помага за увеличаване на краткосрочните печалби, то предпазва индустрията от необходимостта да измисли нещо, с което да победи Китай.
Както споделя един висш ръководител на глобална автомобилна компания, ако китайците продават електромобил, който е толкова добър, колкото една западна кола, но по-евтин, това е едно. Но ако продават по-добра кола, която се предлага на по-изгодна цена от западните, това не би било възможно да се компенсира.
преди 7 месеца До: Ckъcaнa_Ушaнka: Това е от електрошоковата терапия - чистак-бърсак след пълен рисет и нова ОС. До преди да го приберат в сервиза караше 3 ДВГ-та - тойота, пежо и незнам какво си, а новата Ташка фон Мюнхаузен от две години кара електрокар. Сменили са му чипа - рутинна процедура при био-ботовете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца ако китайците продават електромобил, който е толкова добър, колкото една западна кола, но по-евтин, това е едно. Но ако продават по-добра кола, която се предлага на по-изгодна цена от западните, това не би било възможно да се компенсира.НАЛИ УЖКИМ СПАСЯВАМЕ КЛАЙМЪТА?? Що сега се тревожим за това? Радвайте се че ужкимспасяваме от ужкимклаймътченч? Като купуваме евтини китайски ужкимавтомобили? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Колкото мозъчно непълноценни баламурници останаха в момента да се бодат с псевдовацините за кови, толкова ще останат и купувачи на електроиграчките-псевдоавтомобили след година-две. Колкото и да барабаниш с пропагандичката и да тръбиш с манипулацийките и да ръгаш с принужденията, накрая реалността ще изплува и ще заглуши всички измишлотини. Да видим колко остава на клаймътченч измамата. И там реалността взе да заглушава пропагандните вувуцелки отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца До: zelka007, "чистак-бърсак нова" и след три думи "втора година ще стане"? WTF? Май страдаш от някакъв /рядък?/ вид мозъчна дисфункция. По-скоро си за друг вид форуми /може би на Дневник?/, но не и за тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца намаляха продажбите, защото повечето производители пуснаха промоции ии отстъпки на новите ДВГ, а не щото на шепа копейки и единекселаджия им се иска.... раьберете го, хем са по добри, хем нямаме избор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца хихи ... в момента карам чистак-бърсак нова електричка от магазина - leaf , втора година ще стане ... толкова сте далеч от действителността в разсъжденията си друзя шофери-антиваксъре , че ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца а иначе - електричките са загубили отк ДВГ в далечната 1908-*** година. кеф, че ги пробитаха на гъзета и парвеньтй чрез политпропоганда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца До: Tikva007преди това требва да земат целия ъкъл на юзърите.Щото например, във ваймарската република са казвали : Когато ти вземат и последната риза от гърба, винаги може да облечеш кафявата риза.цифронещоситкем е само, ако има мирно използване на човешките стада. А ВОЙНИТЕ ПОЧНАХА. ЗАБАВАТА ШЕ Е ПО ФРОНТА НИ В БАНКИТЕ. Банкстерите-бюрократен-политицистен ткребва ного да ги е страх - ОТ СВОБОДНИЯ ЧОВЕШКИ ИНЗИНИД С ОРЪЖИЕ В РЪКА И УБИВАЛ НА ФРОНТЪТ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Ще им дойде врмето някой ден, но не сега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца *Но ако политиците не могат да убедят потребителите да купуват електромобили* - Точно тези политици, които в момента яздят вълнАта, няма да имат проблем. Неокомунистите, ребрандирани като *либерали* са майстори на убеждението, особено с новите технологии в ръце. Въвеждането на CBDC с т. н. *разширена функционалност*, са лесно решение на проблема - цифровите пари могат да бъдат *таргетирани*, сиреч - ще могат да се купуват само определени стоки, в определени райони и за определено време. отговор Сигнализирай за неуместен коментар