IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Готов ли е пазарът за 800-волтовите електромобили?

Липсата на достатъчно зарядни устройства за този вид електрически превозни средства както в САЩ, така и в Европа възпрепятства по-бързото им налагане

22:47 | 23.02.24 г. 14
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Автомобилните производители пускат нови 800-волтови платформи за електрически превозни средства, които обещават да намалят времето за зареждане наполовина, въпреки че анализът на BloombergNEF (BNEF) установява, че някои от най-големите концерни все още се колебаят да инвестират в новата технология, рискувайки да изостанат в процеса на електрификация.

Днес повечето електромобили са базирани на 400-волтови архитектури — и за стандартно превозно средство като VW ID.4 може да отнеме около 20 минути, за да добави 200 километра пробег. 800-волтов електромобил може да свърши същата работа за около 10 минути, пише Bloomberg.

Седем от 10-те най-големи автомобилни производителя по приходи в световен мащаб обявиха 800-волтови платформи, които ще представят нови превозни средства на масовия пазар през следващите няколко години. Например, BMW ще пусне шест модела от своята платформа Neue Klasse от 2025 г. до края на десетилетието.

Досега 800-волтовата технология се свързваше с премиум автомобили, с модели като Porsche Taycan и Audi e-tron GT.

Но тази технология скоро ще престане да бъде нишова, смятат анализатори от BNEF. По-бързо зареждащите се 800-волтови модели вече съставляват 4% от всички продажби на електрически превозни средства през третото тримесечие на 2023 г. от едва 0,8% през 2020 г. И това може да се подобри допълнително, тъй като технологията прониква на масовия пазар и цените на моделите падат.

Hyundai и Kia доминират при продажбите на 800-волтови електромобили. Графика: Bloomberg Hyundai и Kia доминират при продажбите на 800-волтови електромобили. Графика: Bloomberg

Най-популярният автомобил, с повече от 218 хил. продадени бройки от пускането му на пазара през 2021 г., е Hyundai Ioniq 5, която започва в САЩ на цена от 41 800 долара. Само този модел представлява 35% от всички продажби на 800-волтови превозни средства.

Китайският автомобилен производител Geely пуска още по-евтин 800-волтов електромобил, Zeekr 007, който ще се предлага за по-малко от 30 хил. долара на родния пазар.

Ford, Toyota и Honda са основните производители, които все още не са разкрили планове за 800-волтови модели. Има известен риск забавянето да ги направи неконкурентоспособни. Въпреки това вероятно си струва да бъдеш догонващ. Отнема от четири до осем години, за да се пусне ново превозно средство на пазара. Те биха могли да се възползват от новата технология, когато други са инвестирали във веригата на доставки и разходите са намалели.

Освен разходите има и още един проблем. Инфраструктурата за зареждане традиционно е насочена към 400-волтови превозни средства. В момента зарядните устройства с по-ниско напрежение представляват 86% от бързите зарядни устройства в САЩ, които могат да осигурят над 100 киловата мощност. Дори в Германия, която се е справила по-добре с инсталирането на зарядни устройства с по-високо напрежение, 400-волтовите зарядни устройства представляват 55% от наличните.

Германия напредва най-съществено при инсталирането на супербързи зарядни устройства с висок волтаж. Графика: Bloomberg Германия напредва най-съществено при инсталирането на супербързи зарядни устройства с висок волтаж. Графика: Bloomberg

Производителите трябва да проектират нови автомобили, които да работят с всички тези зарядни устройства, дори ако те не могат да осигурят толкова, колкото 350-киловата максимална мощност на зареждане, рекламирана за превозните средства.

Досега има три различни инженерни подхода. Porsche Taycan има допълнителен захранващ електронен компонент, наречен усилващо зарядно устройство, за да приеме 400-волтов заряд; Hyundai Ioniq 5 е включил функцията във вече съществуващия двигател на превозното средство, елиминирайки необходимостта от допълнителен компонент; а Tesla Cybertruck използва технологията split-pack. Това свързва и разединява по-малки пакети батерии с по-ниско напрежение една от друга, за да се постигне необходимото напрежение за зареждане.

Въпреки че е малко вероятно купувачите на електромобили да знаят нещо за инженерните тънкости, които се прилагат за тези модели, различните подходи подчертават сложните предизвикателства и различията, които остават на пазара на този вид задвижване. Ще има повече 800-волтови електрически превозни средства по пътищата през следващите две години, а стратегията и дизайните зад тях ще определят кои автомобилни производители ще излязат победители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:47 | 23.02.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 8
Pyramid
преди 9 месеца
Отделно но, свързано, стоят суровини, достъпността им, товароспособност на клетите батерии, равномерност на плътността на тока, терморегулиране, импеданс, загряване от токове на Фуко, маса на корпусите, ограничаване тока на отделните клетки на късо съединение иноще десетки показатели, Завещанието древното разбиране че, "колкото повече, толкова повече". Какви ви Мечо Пух, какви ви Прасчовци в такава тънка материя? НЕ Е сложна работа но, не е за елементарни хора, анлъйор мусунуз, ефендилер?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 8
Pyramid
преди 9 месеца
То хубаво слагате минуси, ама къде бяхте досега, родни блейчици? Светът отдавна - уж, търсейки изход към Масовостта, бо трябвало да е разбрал че, ограниченията са в ко струкцията и стандартизацията на батериите. А те, тръгнали всеки "УНИКАЛНАТА" батерия да ми прави. Обаче, ПРОБЛЕМ: От уникални неща, се продават малко бройки, логистиката е спъната, безопасността хич я няма, материали и технологии по света - ниц, а поддръжка и обслужване - на космически цени...АКО ИЗОБЩО.. Е, КОЙ ще купува?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 13
Pyramid
преди 9 месеца
"Готов ли е пазарът за 800-волтовите електромобили?" Светът СЕГА почна да си задава въпросите, на които, някои, сне дали отговорите преди 4-5 години. ХвалА! на таквизи '"бързомисляци".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 12
cyclop
преди 9 месеца
Готов е вече, пълно ДГ-Д респонцивност към офертирането на булшита
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още