Ако вземем за основа най-важните ключови параметри на германските производители на автомобили през последните две години, изводът е очевиден - повратът на времето е засегнал не само обществото като цяло, но и най-важната индустрия в страната. Напълно нови предизвикателства и тежести, преди всичко стопирани поточни линии и спадащи стойности на продажбите, от една страна, нарастващи до рекордни стойности печалби, от друга. Кога през последните десетилетия е имало такава контрастна картина в ключовата индустрия?
Причината за това асиметрично развитие е проста: автомобилите станаха необичайно скъпи през последните две години. В представите на клиентите, които искаха да си купят нов автомобил, притежаването на автомобил заплашва да се превърне в лукс, бавно, но сигурно недостъпен за средностатистическия работник.
Статистическите данни са красноречиви: В рамките на само две години, по-точно от декември 2020 г. до март 2023 г., цените на новите автомобили са се повишили със 17%. Тези на употребяваните автомобили са се повишили дори с 32%, т.е. с почти една трета. Новите автомобили са по-скъпи от всякога. А повишаването на цените на употребяваните автомобили е достигнало невъобразими темпове, пише Хелмут Бекер за N-tv.
Намаляваща покупателна способност
По този начин през последните две години новите и употребяваните автомобили се превърнаха в основните инфлационни фактори, изпреварени единствено от енергията и храните. Според изчисленията на статистиците от Висбаден потребителските цени като цяло са се увеличили със 17% за същия период. В резултат на това всички купувачи на автомобили - нови или употребявани - неминуемо се оказаха в затруднено положение. Защото през същия период заплатите се увеличиха само с около 10%, а реалните заплати спаднаха с около 8 на сто.
Намаляващата покупателна способност на клиентите на автомобили контрастира с бързо нарастващите печалби на производителите въпреки намаляващите продажби. Това е валиден аргумент за целия свят, но е особено ясно изразен сред германските производители. По данни на Automobilwoche продажбите на автомобили в световен мащаб са спаднали с 2,7% през 2022 г. Въпреки това индустрията отбеляза рекордни продажби и печалби, защото успя да прокара високите цени. В сравнение с кризисната 2020 г. оборотът на автомобилните компании се е увеличил с почти една трета, а печалбите дори са се утроили.
VW расте силно
Продажбите на най-големите автомобилни производители се увеличиха с 18% през 2022 г. в сравнение с предходната година до 1,87 трилиона евро. През 2022 г. Volkswagen е начело в световен мащаб по отношение на приходите и печалбата, докато по отношение на продажбите групата се смъква. По отношение на приходите Volkswagen оглави класацията на индустрията с 279 млрд. евро, изпреварвайки Toyota с 258 млрд. евро и Stellantis със 180 млрд. евро. Volkswagen е начело в световен мащаб по отношение на приходите и печалбата. Снимка: ЕРА
Шампион по продажби сред германските премиум марки остана BMW с 2,4 млн. продажби, следван от Mercedes с 2,1 млн. продажби и Audi с 1,8 млн. продажби. По този начин за германските лукс производители продължи спадът в продажбите, който започва от 2019 г. насам, докато маржът на печалбата на продаден автомобил се увеличава. В резултат на това и трите производителя постигнаха рекордни печалби през миналата година: Audi отчете печалба от 7,1 млрд. евро, Mercedes-Benz - 14,8 млрд. евро, а BMW - 18,6 млрд. евро.
Може да е толкова просто
Причините за експлозията на печалбите са прости: от една страна, за първи път от много десетилетия насам чисто новите автомобили бяха в недостиг. Всички производители по света трябваше да се борят с последствията от пандемията, необичайния недостиг на материали, особено на чипове за памет, и сериозните смущения във веригите за доставки. Особено при основния доставчик Китай. След изчистването на запасите от нови автомобили цените се повишиха на фона на ограниченото предлагане. Търсенето позволи това да се случи. Ценовата вълна се разпространи още по-силно на пазара на употребявани автомобили, в резултат на което цените на употребяваните автомобили там - от ниско ниво - се повишиха дори два пъти повече, отколкото на новите автомобили.
От друга страна, умните мениджъри на автомобили много бързо осъзнават, че в миналото са обръщали голямо внимание на семинарите на Харвард за оптимизиране на продажбите и печалбата: С оглед на недостига на стратегически части, те са предпочели да произвеждат скъпите серии модели. Ниските масови сегменти, които бяха слаби от гледна точка на печалбата, бяха последователно разредени, с дълго време за чакане.
Всички те преминаха към стратегия на високи цени, където маржовете бяха и са най-високи. До 2019 г., с оглед на голямото насищане на автомобилните пазари и ожесточените битки с отстъпки за пазарен дял, максимата все още беше: масовост на всяка цена. Сега всички се насочиха към новия стратегически императив: пари вместо маса! В този процес бяха предпочетени още по-рядко срещаните и още по-скъпи електрически автомобили. Липсата на чипове с памет направи това възможно.
Обикновените клиенти останаха на заден план
Тези, които пострадаха и все още страдат от тази стратегия, са клиентите на автомобили с малки и средни портфейли. Сред обществото вече се разпространява опасението, че автомобилите могат да се превърнат в лукс. Индивидуалното използване на собствения автомобил, особено ако той е електрически, ще се превърне в изключително удоволствие за високодоходните групи.
За щастие пазарните сили отново са в действие. Вече има все повече признаци, че периодът на прекомерни ръстове на цените както на новите, така и на употребяваните автомобили, е към своя край. Капацитетът за производство и доставка на автомобили се е подобрил значително навсякъде - с изключение на Audi, която има служители на кратко работно време поради производствени проблеми.
В сравнение с предходната година темповете на нарастване на цените на автомобилите през март 2023 г. отново са плюс-минус нула. Следователно пазарът отново е в процес на обръщане: От пазар на продавачите, където доминират производителите, към пазар на купувачите, където клиентите на автомобили отново стават крале. Първите отстъпки за автомобили се завръщат, а от страна на електрическите автомобили Tesla разтърси пазара с агресивни кампании за отстъпки. Наред с това китайските производители на автомобили навлизат в Европа с малки и евтини електрически автомобили, което предизвиква вълнение у местните лидери.
Засега обаче всичко това означава, че загубата на „покупателна способност за автомобилите“ за средностатистическия потребител няма да нарасне. Но съществуващата разлика засега ще се запази.
преди 1 година *** неелия Нинова: Държавата ще продава дървата за огрев без посредници. Цената пада https://***.youtube.com/watch?v=aJvb6bB_PyU отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Някой виждАл ли е на живо тези митични евтини китайски електромобили ? Дачия спринг е 60хил лв и си е смрадНеземна , някакви хубави имАло , ама почвали от 110хил лв ( за китаец ?!? ) . МасквичУ в пРосийката е 50 хил долара ., та къде са тези евтини китайци , дето щели да завладяват европата ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Спящи държавни регулатори... намалиха умишлено производството, докато лапаха грантове и резултата е видим! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007, така си е, Зелков. може и без кола, може и с нея(удобство си е). В БГ почти във всеки дом има по един-два автомобила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година добре са си цените на колите . автомобилните производители да не би да са благотворителни дружества ?! койтро мисли , че е лесно и знае как да се пробва да построи съоръжение и да произвежда ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар