IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Безбожен лукс ли става колата?

В рамките на само две години цените на новите автомобили са се повишили със 17%. Тези на употребяваните автомобили - с 32%

08:10 | 31.05.23 г. 15
Автор - снимка
Създател
Снимка:  EPA/MARTIN DIVISEK
Снимка: EPA/MARTIN DIVISEK

Ако вземем за основа най-важните ключови параметри на германските производители на автомобили през последните две години, изводът е очевиден - повратът на времето е засегнал не само обществото като цяло, но и най-важната индустрия в страната. Напълно нови предизвикателства и тежести, преди всичко стопирани поточни линии и спадащи стойности на продажбите, от една страна, нарастващи до рекордни стойности печалби, от друга. Кога през последните десетилетия е имало такава контрастна картина в ключовата индустрия?                                                              

Причината за това асиметрично развитие е проста: автомобилите станаха необичайно скъпи през последните две години. В представите на клиентите, които искаха да си купят нов автомобил, притежаването на автомобил заплашва да се превърне в лукс, бавно, но сигурно недостъпен за средностатистическия работник.

Статистическите данни са красноречиви: В рамките на само две години, по-точно от декември 2020 г. до март 2023 г., цените на новите автомобили са се повишили със 17%. Тези на употребяваните автомобили са се повишили дори с 32%, т.е. с почти една трета. Новите автомобили са по-скъпи от всякога. А повишаването на цените на употребяваните автомобили е достигнало невъобразими темпове, пише Хелмут Бекер за N-tv. 

Намаляваща покупателна способност

По този начин през последните две години новите и употребяваните автомобили се превърнаха в основните инфлационни фактори, изпреварени единствено от енергията и храните. Според изчисленията на статистиците от Висбаден потребителските цени като цяло са се увеличили със 17% за същия период. В резултат на това всички купувачи на автомобили - нови или употребявани - неминуемо се оказаха в затруднено положение. Защото през същия период заплатите се увеличиха само с около 10%, а реалните заплати спаднаха с около 8 на сто.

Намаляващата покупателна способност на клиентите на автомобили контрастира с бързо нарастващите печалби на производителите въпреки намаляващите продажби. Това е валиден аргумент за целия свят, но е особено ясно изразен сред германските производители. По данни на Automobilwoche продажбите на автомобили в световен мащаб са спаднали с 2,7% през 2022 г. Въпреки това индустрията отбеляза рекордни продажби и печалби, защото успя да прокара високите цени. В сравнение с кризисната 2020 г. оборотът на автомобилните компании се е увеличил с почти една трета, а печалбите дори са се утроили.

VW расте силно 

Продажбите на най-големите автомобилни производители се увеличиха с 18% през 2022 г. в сравнение с предходната година до 1,87 трилиона евро. През 2022 г. Volkswagen е начело в световен мащаб по отношение на приходите и печалбата, докато по отношение на продажбите групата се смъква. По отношение на приходите Volkswagen оглави класацията на индустрията с 279 млрд. евро, изпреварвайки Toyota с 258 млрд. евро и Stellantis със 180 млрд. евро. Volkswagen е начело в световен мащаб по отношение на приходите и печалбата. Снимка: ЕРА Volkswagen е начело в световен мащаб по отношение на приходите и печалбата. Снимка: ЕРА

Шампион по продажби сред германските премиум марки остана BMW с 2,4 млн. продажби, следван от Mercedes с 2,1 млн. продажби и Audi с 1,8 млн. продажби. По този начин за германските лукс производители продължи спадът в продажбите, който започва от 2019 г. насам, докато маржът на печалбата на продаден автомобил се увеличава. В резултат на това и трите производителя постигнаха рекордни печалби през миналата година: Audi отчете печалба от 7,1 млрд. евро, Mercedes-Benz - 14,8 млрд. евро, а BMW - 18,6 млрд. евро.

Може да е толкова просто

Причините за експлозията на печалбите са прости: от една страна, за първи път от много десетилетия насам чисто новите автомобили бяха в недостиг. Всички производители по света трябваше да се борят с последствията от пандемията, необичайния недостиг на материали, особено на чипове за памет, и сериозните смущения във веригите за доставки. Особено при основния доставчик Китай. След изчистването на запасите от нови автомобили цените се повишиха на фона на ограниченото предлагане. Търсенето позволи това да се случи. Ценовата вълна се разпространи още по-силно на пазара на употребявани автомобили, в резултат на което цените на употребяваните автомобили там - от ниско ниво - се повишиха дори два пъти повече, отколкото на новите автомобили.

От друга страна, умните мениджъри на автомобили много бързо осъзнават, че в миналото са обръщали голямо внимание на семинарите на Харвард за оптимизиране на продажбите и печалбата: С оглед на недостига на стратегически части, те са предпочели да произвеждат скъпите серии модели. Ниските масови сегменти, които бяха слаби от гледна точка на печалбата, бяха последователно разредени, с дълго време за чакане. 

Всички те преминаха към стратегия на високи цени, където маржовете бяха и са най-високи. До 2019 г., с оглед на голямото насищане на автомобилните пазари и ожесточените битки с отстъпки за пазарен дял, максимата все още беше: масовост на всяка цена. Сега всички се насочиха към новия стратегически императив: пари вместо маса! В този процес бяха предпочетени още по-рядко срещаните и още по-скъпи електрически автомобили. Липсата на чипове с памет направи това възможно.

Обикновените клиенти останаха на заден план

Тези, които пострадаха и все още страдат от тази стратегия, са клиентите на автомобили с малки и средни портфейли. Сред обществото вече се разпространява опасението, че автомобилите могат да се превърнат в лукс. Индивидуалното използване на собствения автомобил, особено ако той е електрически, ще се превърне в изключително удоволствие за високодоходните групи.

За щастие пазарните сили отново са в действие. Вече има все повече признаци, че периодът на прекомерни ръстове на цените както на новите, така и на употребяваните автомобили, е към своя край. Капацитетът за производство и доставка на автомобили се е подобрил значително навсякъде - с изключение на Audi, която има служители на кратко работно време поради производствени проблеми.

В сравнение с предходната година темповете на нарастване на цените на автомобилите през март 2023 г. отново са плюс-минус нула. Следователно пазарът отново е в процес на обръщане: От пазар на продавачите, където доминират производителите, към пазар на купувачите, където клиентите на автомобили отново стават крале. Първите отстъпки за автомобили се завръщат, а от страна на електрическите автомобили Tesla разтърси пазара с агресивни кампании за отстъпки. Наред с това китайските производители на автомобили навлизат в Европа с малки и евтини електрически автомобили, което предизвиква вълнение у местните лидери.

Засега обаче всичко това означава, че загубата на „покупателна способност за автомобилите“ за средностатистическия потребител няма да нарасне. Но съществуващата разлика засега ще се запази. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:45 | 31.05.23 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

15
rate up comment 4 rate down comment 0
doba
преди 1 година
Ти си оди с тротинетката, аз съм пеш. Виж, за по-дълги разстояния(или с повечко багаж) паля дарака :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 2
0pk
преди 1 година
До: doba ем няма как, на светофарите очите на 4, че не се знае откъде ще те изпревари някой фен. Пък и то с това глобално затопляне колко дъжд и студ да има. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 2
doba
преди 1 година
До: 0pk: и аз гледам: плющи навън дъжд или е абсолютен студ, а ти си возиш децата по тротинетки :) До яслата да оцелеят най-добрите :) Моля?..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 5 rate down comment 1
0pk
преди 1 година
До: doba a, гледам тука - единия товари на тротинетката едното дете, другия-другото и после на работа. Няма задръствания, няма сини зони...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 6 rate down comment 0
doba
преди 1 година
До: doba, (аз съм така в момента) - забравих жената, хех. Но тя работи наблизо, ходи пеш като мен. Поне в делнични дни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 3
doba
преди 1 година
До: 0pk, като си сам(аз съм така в момента) нп. НО ги гледам младите колеги - всяка сутрин палят колата и отиват да оставят дете 1, после дете 2, .... накрая дете N, после съпругата/съпруга на работа. После - обратно. Това да го правиш с тротинетка/автобус - мъка!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 2
0pk
преди 1 година
Абе за какво са им коли на хората, сега на мода са тротинетките - отлично решение за придвижване в градска среда. Изобщо, трябва законодателно да въведат: искаш кола - осигури първо гараж/паркомясто. Е тогава ще се реши кардинално проблема със спиранията по тротоари, градинки или просто в лентата за движение. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 0
doba
преди 1 година
До: OHЯ: на паркинга на ЖП-гарата във Варна ги има, по 20 хилки някъде са. Само че не са автомобили, а колички за голф :) Досега за продадени не съм чул.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
Kor неелия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
Чавушоглу обсудил с Блинкеном зерновую сделку и процесс членства Швеции в НАТО.Путин заявил, что цена на газ "немножко припала".Преведено от английски-Дилемата е проблем, който предлага две възможности, нито една от които не е недвусмислено приемлива или предпочитана.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още