Още през август президентът на САЩ Джо Байдън излезе с указ, според който половината от всички нови превозни средства, продадени през 2030 г., трябва да бъдат електрически. Този ход беше част от плана на държавния глава за борба с изменението на климата, в този случай чрез редуциране на емисиите от автомобилите, пише Oilprice.
За всеобща изненада водещото автомобилно трио от Детройт - General Motors, Ford и Stellantis (преди Fiat Chrysler) – излязоха със съвместно изявление в подкрепа на амбициозния план на Байдън.
В същото време пакетът на администрацията на Байдън за инфраструктурата предвижда само 7,5 млрд. долара федерални субсидии за изграждане на национална зарядна мрежа.
Въпреки това електромобилите продължават да завладяват постепенно автомобилния пазар.
Според доклад на Корейския институт за автомобилни технологии (KAII) глобалните продажби на електромобили са надхвърлили 3 милиона броя през първите девет месеца на 2021 г., като сегментът се насочва за първи път към преминаване на границата от 4 млн. продажби.
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) е още по-оптимистичен и очаква глобалните продажби на електрически пътнически превозни средства тази година да достигнат 5,6 милиона броя, като с това делът на електромобилите при общите продажби ще нарасне до 8 на сто.
Китай остава, безспорно, най-големият купувач на електрически превозни средства, с 1,76 милиона продадени автомобила в страната за периода.
САЩ остават втори с 272 554 продадени електрически коли, следвани от Германия с 243 892 продажби; Великобритания с 131 832 броя; Франция с 114 836 броя и Норвегия с 84 428 продажби.
В същото време, докато делът на електромобилите в Китай достига 9,4% при общите продажби, този в САЩ е едва 2,3 на сто.
По отношение на производителите Tesla остава най-силният играч на сегмента на електрическите коли с 625 624 продажби, следван от SAIC Motor с 413 037 продадени електромобила и Volkswagen с 287 852 броя. Четвърти е BYD Corp. със 189 751 броя.
Търсенето на петрол
Очевидно инвеститорите в петрол и газ са изправени пред дилема, като се имат предвид прогнозите за постепенното премахване на двигателя с вътрешно горене, задвижван от петролни продукти.
Но каква заплаха представлява революцията при електромобилите за сектора на изкопаемите горива?
Доклад на IHS Markit показва, че през миналата година леките плъгин хибриди, водородните коли, както и електрическите градски автобуси и двуколесни превозни средства, колективно са премахнали около 370 000 барела на ден от световното потребление на петрол - цифра, която се очаква да расте до 1,5 милиона барела на ден до 2025 г., което се равнява на около 1,4% от прогнозното ниво на общото световно търсене на петрол.
петрол1
Електрифицирането на американските превозни средства представлява важна част от борбата на Вашингтон с изменението на климата, като се има предвид, че транспортният сектор генерира 21% от общите емисии на парникови газове. Но преходът не се случва достатъчно бързо. BNEF прогнозира, че електромобилите ще представляват около 8% от глобалния автопарк до 2030 г. и ще достигнат дял от 31% до 2040 г. Според същите анализатори ще са необходими поне две десетилетия преди делът на електромобилите да достигне 60% от общите продажби на нови автомобили.
Както Дийн Форман, главен икономист в Американския петролен институт, казва: „Електрическите коли могат да изядат пазарен дял на традиционните автомобили с изкопаеми горива, но това до голяма степен е проблем за развитите икономики или за богатите страни“.
петрол2
BNEF изчислява, че търсенето на мазут ще достигне пик през 2027 г., но ще отнеме още десетилетие, за да се усети съществено въздействието на прехода към електрификация. Емисиите ще намалеят почти наполовина до 2050 г., но секторът все още няма да бъде близо до неутралитет. В най-добрия случай до 2050 г. търсенето на изкопаеми горива за сухопътния транспорт ще падне под нивата, наблюдавани за последно в началото на 70-те години. В този случай свързаните с петрола емисии ще се свият до 3,4 гигатона въглероден диоксид до 2050 г., което е спад от близо 6,5 гигатона през 2019 г.
Последният доклад за електрическата мобилност обаче предполага, че преходът към електрическа мобилност се случва с по-бърз от очакваното и скоро може да предизвика нов кръг от мечи прогнози на „Уолстрийт“ за петролния и газов сектор.
преди 2 години норвегия е пример какво ще се случва с дизела и бензина ... там за десетина години в автопарка са заменили с около 10% електрички и хибриди и консумацията на горива е тръгнала надолу ... течащата замяна на градските автобусите с електрически и предстоящата замяна на камионите за смет с електрически ще повлияе съществено също ... ограничаването на трафика на ДВГ в центровете на големите градове в Европа също ще повлияе ... а капакът на криптата ще се затвори с масовото въвеждане на камионите за дълги разстояния ... отделно , преминаването на фотоволтаични и водородни инсталации на всички островни захранвания , също силно ще ограничи потреблението ... не че няма да има ДВГ изобщо , а ще е екзотика и лукс ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Хаха..., трябва ли змията да се страхува, че жабата ще я изяде. Ското даваха по NG една голяма жаба с яки челюсти дето ядеше змиии и си помислих накъде върви света :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар