Още през август президентът на САЩ Джо Байдън излезе с указ, според който половината от всички нови превозни средства, продадени през 2030 г., трябва да бъдат електрически. Този ход беше част от плана на държавния глава за борба с изменението на климата, в този случай чрез редуциране на емисиите от автомобилите, пише Oilprice.
За всеобща изненада водещото автомобилно трио от Детройт - General Motors, Ford и Stellantis (преди Fiat Chrysler) – излязоха със съвместно изявление в подкрепа на амбициозния план на Байдън.
В същото време пакетът на администрацията на Байдън за инфраструктурата предвижда само 7,5 млрд. долара федерални субсидии за изграждане на национална зарядна мрежа.
Въпреки това електромобилите продължават да завладяват постепенно автомобилния пазар.
Според доклад на Корейския институт за автомобилни технологии (KAII) глобалните продажби на електромобили са надхвърлили 3 милиона броя през първите девет месеца на 2021 г., като сегментът се насочва за първи път към преминаване на границата от 4 млн. продажби.
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) е още по-оптимистичен и очаква глобалните продажби на електрически пътнически превозни средства тази година да достигнат 5,6 милиона броя, като с това делът на електромобилите при общите продажби ще нарасне до 8 на сто.
Китай остава, безспорно, най-големият купувач на електрически превозни средства, с 1,76 милиона продадени автомобила в страната за периода.
САЩ остават втори с 272 554 продадени електрически коли, следвани от Германия с 243 892 продажби; Великобритания с 131 832 броя; Франция с 114 836 броя и Норвегия с 84 428 продажби.
В същото време, докато делът на електромобилите в Китай достига 9,4% при общите продажби, този в САЩ е едва 2,3 на сто.
По отношение на производителите Tesla остава най-силният играч на сегмента на електрическите коли с 625 624 продажби, следван от SAIC Motor с 413 037 продадени електромобила и Volkswagen с 287 852 броя. Четвърти е BYD Corp. със 189 751 броя.
Търсенето на петрол
Очевидно инвеститорите в петрол и газ са изправени пред дилема, като се имат предвид прогнозите за постепенното премахване на двигателя с вътрешно горене, задвижван от петролни продукти.
Но каква заплаха представлява революцията при електромобилите за сектора на изкопаемите горива?
Доклад на IHS Markit показва, че през миналата година леките плъгин хибриди, водородните коли, както и електрическите градски автобуси и двуколесни превозни средства, колективно са премахнали около 370 000 барела на ден от световното потребление на петрол - цифра, която се очаква да расте до 1,5 милиона барела на ден до 2025 г., което се равнява на около 1,4% от прогнозното ниво на общото световно търсене на петрол.
петрол1
Електрифицирането на американските превозни средства представлява важна част от борбата на Вашингтон с изменението на климата, като се има предвид, че транспортният сектор генерира 21% от общите емисии на парникови газове. Но преходът не се случва достатъчно бързо. BNEF прогнозира, че електромобилите ще представляват около 8% от глобалния автопарк до 2030 г. и ще достигнат дял от 31% до 2040 г. Според същите анализатори ще са необходими поне две десетилетия преди делът на електромобилите да достигне 60% от общите продажби на нови автомобили.
Както Дийн Форман, главен икономист в Американския петролен институт, казва: „Електрическите коли могат да изядат пазарен дял на традиционните автомобили с изкопаеми горива, но това до голяма степен е проблем за развитите икономики или за богатите страни“.
петрол2
BNEF изчислява, че търсенето на мазут ще достигне пик през 2027 г., но ще отнеме още десетилетие, за да се усети съществено въздействието на прехода към електрификация. Емисиите ще намалеят почти наполовина до 2050 г., но секторът все още няма да бъде близо до неутралитет. В най-добрия случай до 2050 г. търсенето на изкопаеми горива за сухопътния транспорт ще падне под нивата, наблюдавани за последно в началото на 70-те години. В този случай свързаните с петрола емисии ще се свият до 3,4 гигатона въглероден диоксид до 2050 г., което е спад от близо 6,5 гигатона през 2019 г.
Последният доклад за електрическата мобилност обаче предполага, че преходът към електрическа мобилност се случва с по-бърз от очакваното и скоро може да предизвика нов кръг от мечи прогнози на „Уолстрийт“ за петролния и газов сектор.
преди 2 години Ето една визуализация на процеса в който живеем и наблюдаваме: https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4D22AQF6tVFRqKkxxA/feedshare-shrink_1280/0/1638144912684?e=1640822400&v=beta&t=z6s-JcPTALMGHDge9KgT3-1iGo1Ii0uGu6Arp5mu3f0 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години да трябва и няма как да спрат EV индустрията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години рябва ли петролният пазар да се страхува от налагането на електромобилите?Не ,не трябва , щом употребата им ще става с НАЛАГАНЕ Но аз друго ми е мерак да видя какво ще стане меджу 5 и 9часа вечер когато са НАЛОЖИЛИ поне 50% от автопарка да е на ток Е така искам да видя като се приберат от работа и включат зареждачките на колите в мрежата ,пуснат бойлери и печки ,какво ще стане с ВЕИтата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Преди зеленясалите се биеха в гърдите, че ще има електромобили за всички - сега разправят как хората трябвало да карат колелца и да ходят пеш. Що така бе, ватенка? С тия соларни мощности зимата ще спиш с ватенката в легълцето си и ще ядеш сухари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Норвегия е пример само за гнъс и извратeнячество. Хомoсексуалното педoфилство е "традиция" там, последният им "подвиг" е да представят дядо коледа като хoмо. Отнемат хиляди деца от все по-малобройните нормални родители, за да ги подаряват на изврaтенците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Норвегия не е пример за нищо, всъщност многото пари от петрол са изкривили ситуацията там. Просто са доказателство че и прекаленото имане е почти същото като прекаленото нямане. На тях не мога да им разбера защо си брулят населението с данъци и такси след като държавата може да се издържа с парите които и без това има. Явно управляващите там предпочитат да ги налеят в инициативи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дизелът и бензинът за лични автомобили са чао. Електричество, водород, споделени автомобили, подобрен обществен транспорт, ел.байкове и колела. Приключва ерата на ДВГ и то скоро, в рамките наследващите 20-30 години. Масово инсталиране на соларни мощности през следващите години, а файтонджиите нека си църкат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Всички анaллизатори приемат като аксиома предпоставките, че: 1. Ще има достатъчно суровини за производство на милиард електрически коли, 2. Ще има достатъчно суровини за производството на енергийната мрежа, обезпечаваща зареждането им, 3. Ще има достатъчно електроенергия - зеленашеска при това - за целта. Само дето нито едно от трите не е вярно. Оттам нататък всичко е чесане на езици - та едни хора да си напълнят лесно джобченцата и после да се покрият. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години хаха ... градски , само форумните теоретични познания не са достатъчни за да се разполагаш по полюсите ... я виж потреблението на петрол по държави как върви ... яко нагоре ... :))) ... https://***.ceicdata.com/en/indicator/denmark/oil-consumption отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Грамофон - Норвегия е една от най-богатите страни и е трърде неуместно да я даваш за пример за каквото и да било. Там дори и да сбъркат и да се набутат с 40-50 милиарда нищо няма да им стане. Не е така на другият полюс, където сме ние. отговор Сигнализирай за неуместен коментар