IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Илон Мъск шокира инвеститорите на Panasonic със своите амбиции за батериите

Решението на Tesla да произвежда сама клетки за своите батерии попари плановете на японската компания за растеж на бизнеса с американския концерн

18:13 | 05.10.20 г. 13
<p>
	Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. <em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.

Планираното преминаване на Tesla към собствено производство на батерии за електрически превозни средства накара инвеститорите да поставят под въпрос дългогодишното партньорството на автомобилния производител с японския доставчик Panasonic.

Акциите на технологичната компания поевтиняха с 4% на борсата в Токио непосредствено след новината за новия план на Илон Мъск. В основата на спада бяха разбитите очаквания за растеж на бизнеса на Panasonic с Tesla.

На 22 септември Tesla разкри, че възнамерява да започне производство на клетки за батерии с капацитет от 100 гигаватчаса до 2022 г., което ще бъде достатъчно, за да захрани 1,4 милиона превозни средства. Капацитетът е приблизително три пъти по-голям от този, който Tesla купува днес от Panasonic, пише Financial Times. 

„Доставките за новите превозни средства на Tesla (от Panasonic) могат потенциално да намалят“, смята Танг Дзин, старши научен сътрудник в Mizuho Bank. Новината се появява в момент, когато бизнесът с батерии на Panasonic, доставяни на Tesla, си проправя път към рентабилност след години на загуба.

Panasonic възприе изчаквателна позиция на фона на последните новини около Tesla. Преди това китайският завод на Tesla край Шанхай започна да набавя батерии от южнокорейската LG Chem, както и от други доставчици.

„Целта ни не е една-единствена компания да отговаря на цялото търсене на Tesla“, заяви изпълнителният директор на Panasonic, като повтори позицията на доставчика.

Литиево-йонните батерии представляват приблизително 30% от разходите за електромобили. Tesla обяви в края на септември, че си е осигурила права за добив на литий в щата Невада, като поредната крачка за постигане на производствените цели при батериите.

Решението на автомобилния производител да произвежда свои клетки за батерии и да навлезе в производството на литиево-йонни батерии и свързаните с тях суровини има за цел да добави вътрешен капацитет наред със сделките с външни доставчици, тъй като търсенето на електрически превозни средства нараства. През миналия месец компанията сключи петгодишен договор за доставка на суровини с Piedmont Lithium Ltd., която развива добивен проект в Северна Каролина.

Смяната в плана всъщност е свързана с динамиката в другия план на Илон Мъск – да пусне на пазара електромобил Tesla на цена от 25 хил. долара.

„Цена от 25 хил. долара би запазила конкурентното предимство дори при липса на субсидии“, смята Хирото Сузуки, партньор в Arthur D Little.

Tesla ще продължи да поддържа сътрудничество си с партньори като китайския доставчик на батерии CATL, тъй като се стреми да запази разнообразието от източници на клетки на батериите.

Състезанието между автомобилните производители относно изместването на производството на батерии премина и при доставките на основните суровини. Очаква се доставките на кобалт, основна съставка в структурата на батериите, да се затегнат. Съобщава се, че различни автомобилни концерни, Apple, както и други потребители на метала, вече са започнали преговори за дългосрочни и устойчиви доставки директно от миннодобивните компании.

В същото време Tesla обяви, че разработва батерии, които не използват кобалт. Концернът залага на иновационните технологии за разрешаване на проблемите около рисковете, свързани с ключовата суровина.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:17 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 4
zelka007
преди 4 години
ооо дядя вова , мъск-а е започнал да строи първият бустер на starship-а ... :))) ... демек догодина живот и здраве ниска околоземна орбита , че после луната чака ... как е в роскомикс ... има ли батути ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 9
дядя Вова
преди 4 години
Илон Мъск шокира инвеститорите на Panasonic със своите амбиции за батериите Браааоо Пурко - майстор си!Виртуозно!Амбиции кайш!Ам лъжите като на дрът сcиганин?!Амчи тия батерии вече трябваше да се произвеждат!!!*** подробности веееее,пропаганда да става!Упс, а що още не се произвеждат !?!?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 4
khao
преди 4 години
браво, майсторе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още