IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Високо напрежение за Tesla

Компанията на Илон Мъск се изправя пред най-голямото си изпитание

12:36 | 08.05.16 г. 14
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Tesla Model S с версия на софтуера 7.0, която съдържа и възможност за автопилот. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Tesla Model S с версия на софтуера 7.0, която съдържа и възможност за автопилот. Снимка: Ройтерс

В известен смисъл автомобилостроенето е един от най-консервативните сектори на икономиката. За разлика от телекомуникациите и потребителската електроника, тук репутацията и историята на марката имат решаващо значение при избора на купувача. И съответно за новите играчи е много трудно да намерят място. 

Представете си тогава какво се случва, когато шефът на компания с едва 8-годишна производствена история излезе на сцената, за да ви покаже модел, който ще влезе в производство най-рано след година и половина, ще използва технология от миналото десетилетие и ще струва повече от всеки друг конвенционален автомобил в същия сегмент. Какво бихте очаквали да последва? Присмех? Борсова катастрофа и банкрут? В случая с Tesla Motors ефектът от споменатата презентация бяха поръчки за над 14 милиарда долара в рамките на шест денонощия.

Това се случи на 31 март: собственикът на Tesla и основател на PayPal Илон Мъск се качи на сцената в тъмно облекло и с думи и жестове, силно напомнящи за покойния Стив Джобс, представи третия сериен електромобил на марката, наречен Model 3.

Това е колата, с която Tesla трябва да напусне луксозния сегмент и да слезе при широките маси, отваряйки си пътя към прогнозираните от Мъск 500 000 продажби годишно. През миналата година Tesla продаде едва 50 000 коли и тази цел звучеше сякаш прекалено амбициозно. Но само за 6 денонощия след представянето на Model 3 над 325 000 души си поръчаха колата и платиха по 1000 долара депозит. Не ги спря фактът, че все още става дума само за далечен прототип, и че окончателното производство ще започне най-рано в края на следващата година. Нито пък ги отказа цената - представата на Tesla за "достъпен автомобил" започва от 35 000 долара и достига до 44 000 за нормално оборудвана версия.

В едно интервю преди години, запитан дали не се притеснява от липсата на какъвто и да било опит в автомобилния бранш, Мъск с усмивка отвърна: „Това е главното ни предимство". Днес резултатите от способността му да мисли извън каноните вече се виждат. Всички традиционни автопроизводители гледат на електромобила като на стока за най-екологично осъзнатите и съответно се мъчат да направят моделите си колкото е възможно по-икономични, аеродинамични и ефективни - за сметка на неща като пробег и скорост. Докато Мъск реши изобщо да не се съобразява с това и да направи елекромобил за хората, които искат да се похвалят с него пред другите.

Model S, флагманът и до момента най-успешният модел на компанията, далеч не е високотехнологично чудо. Вместо да влага стотици милиони в търсенето на по-ефективни и леки батерии, Мъск реши да използва най-обикновени - но повечко. Model S се задвижва от над 7000 цилиндрични литиево-йонни батерии по технология на Panasonic - много сходни с тези, които вероятно захранват дистанционното на телевизора Ви.

Последна актуализация: 08:41 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 16 rate down comment 10
mvr0306
преди 8 години
Факт е, че макар и с недостатъци, ДВГ си има своите практически предимства...ако искаме да сме по-екологични може да ползваме повече обществен транспорт, да се ползват малолитражни коли...все неща които даже и с елеметрано данъчно регулиране може да станат...кола 60кс пътен данъл 20лв, кола 120кс = 200лв данък примерно. А между другото ДВГ може да се ползва спокойно в северните страни, а електриката??? При -15 градуса, което даже не е много студено, и даже и ние в Бг си имаме месеци с такива температури - колко ще е капацитета на батериите? И откъде "топло" в колата? Нафтова печка ли ще има?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 13
ing5rov
преди 8 години
А също и електричеството необходимо за зареждане...той тока не се въди по дърветата ...или след 10 години , както казва Люсиен и това може да се случи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 24 rate down comment 12
mvr0306
преди 8 години
Дай някакво доказателство за твърдението си. Батериите вече са достатъчно оптимизирани и не може да се очаква някакъв голям пробив. Второ - ако направим цялостен баланс на влиянието върху околната среда за жизнения цикъл на един електроавтомобил - производство, ползване и утилизиране и сравним с тези на един класически - не съм сигурен кой ще излезе по-екологичен. Вярно, ДВГ отделят СО2, но имат живот да кажем 20г, а производството на литиеви батерии, съчетано с краткия им живот + изграждане на инфраструктура за зареждане + въздействието върху околната среда при производтсттвото на тока също не са за пренебрегване!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 9
lyusien
преди 8 години
Бъдещето е на електромобилите и това което ще се случи с тях през следващите 10 години въобще не можете да си го представинте След 10 години светът ще бъде съвсем различен от сега Особенно светът на електромобилите СЛЕД 10 ГОДИНИ БАТЕРИИТЕ НА ел автомобилите ще бъдат съвсем различни от сега и ще изминават 500 мили с едно зареждане а не сегашните 200 Поверваите ми
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още