В известен смисъл автомобилостроенето е един от най-консервативните сектори на икономиката. За разлика от телекомуникациите и потребителската електроника, тук репутацията и историята на марката имат решаващо значение при избора на купувача. И съответно за новите играчи е много трудно да намерят място.
Представете си тогава какво се случва, когато шефът на компания с едва 8-годишна производствена история излезе на сцената, за да ви покаже модел, който ще влезе в производство най-рано след година и половина, ще използва технология от миналото десетилетие и ще струва повече от всеки друг конвенционален автомобил в същия сегмент. Какво бихте очаквали да последва? Присмех? Борсова катастрофа и банкрут? В случая с Tesla Motors ефектът от споменатата презентация бяха поръчки за над 14 милиарда долара в рамките на шест денонощия.
Това се случи на 31 март: собственикът на Tesla и основател на PayPal Илон Мъск се качи на сцената в тъмно облекло и с думи и жестове, силно напомнящи за покойния Стив Джобс, представи третия сериен електромобил на марката, наречен Model 3.
Това е колата, с която Tesla трябва да напусне луксозния сегмент и да слезе при широките маси, отваряйки си пътя към прогнозираните от Мъск 500 000 продажби годишно. През миналата година Tesla продаде едва 50 000 коли и тази цел звучеше сякаш прекалено амбициозно. Но само за 6 денонощия след представянето на Model 3 над 325 000 души си поръчаха колата и платиха по 1000 долара депозит. Не ги спря фактът, че все още става дума само за далечен прототип, и че окончателното производство ще започне най-рано в края на следващата година. Нито пък ги отказа цената - представата на Tesla за "достъпен автомобил" започва от 35 000 долара и достига до 44 000 за нормално оборудвана версия.
В едно интервю преди години, запитан дали не се притеснява от липсата на какъвто и да било опит в автомобилния бранш, Мъск с усмивка отвърна: „Това е главното ни предимство". Днес резултатите от способността му да мисли извън каноните вече се виждат. Всички традиционни автопроизводители гледат на електромобила като на стока за най-екологично осъзнатите и съответно се мъчат да направят моделите си колкото е възможно по-икономични, аеродинамични и ефективни - за сметка на неща като пробег и скорост. Докато Мъск реши изобщо да не се съобразява с това и да направи елекромобил за хората, които искат да се похвалят с него пред другите.
Model S, флагманът и до момента най-успешният модел на компанията, далеч не е високотехнологично чудо. Вместо да влага стотици милиони в търсенето на по-ефективни и леки батерии, Мъск реши да използва най-обикновени - но повечко. Model S се задвижва от над 7000 цилиндрични литиево-йонни батерии по технология на Panasonic - много сходни с тези, които вероятно захранват дистанционното на телевизора Ви.
преди 8 години Не знаех, че Graphenano са напреднали чак толкова. Изненадващо положителен напредък. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години това е добро - http://***.greentech.bg/archives/65369Проблема е батериите и ако са верни статиите сме си решили проблемите с петролната катастрофа и глобалното затопляне но остава системната криза - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1752811994997027 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години http://***.greentech.bg/archives/66091 попадна ми една статия преди време. Това не е оригиналната, но има досатъчно инфо отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Нямам търпение всички коли да станат автономни и да спрат да умират хора и животни по пътищата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Нямам търпение да навлязат масово и разни *** дето по цял ден надуват по булевардите да увиснат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Всъщност животът на литиево-йонните батерии е 1000 цикъла общо. Капацитетът пада до 80% много по рано, а при минус 20... Аз не бих посмял да возя болен човек на дълъг път със 7000 нацвъкани баКтерии по 3 волта. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години То и от Апле разправят как батерията им кара по 2 дена и не губи капацитет по 1000 цикъла ама си купи Айфон и след половин година ще разбереш истината отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Предполагам колата ще има пазарен успех; тактиката е ясна - ще действат както навремето Стив Джобс с айфона - силен маркетинг - страхотен, иновативен продукт и т.н....лошо няма , нека Мъск печели, заслужава. За мен обаче, понеже разбирам малко повече от химия отколкото е средното ниво в този сайт, да си мислим че електроавтомобилите ще изместят ДВГ е несериозно. Както казах и по-долу: има си и други начини хората да бъдат по-екологични. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Илон в няколко интервюта каза че със сегашните им производствени възможности могат да пуснат автомобил с 500 мили пробег, но би било твърде скъпо и безмислено на този етап. В стратегията на тесла в намаляване цената с около 5-6% на годин и още с толкова увеличаване на пробега. Новата тройка има доста по добър пробег на фона на размера на батерията, а още не знаем по-големите батерии в модела какъв пробег ще имат. Дори на тези нива е повече от достатъчно, само зарядните станции трябва да са повече , но всяка година се удвояват.Приказката колко екологично е производството на батерия, ми напомня на тази колко екологичен е соларния панел. Митове и легенди. 1-2 пъти в седмицата се зарежда такава кола и има близо 1000 цикъла преди да падне с 20-25% зареждането. ТЕСЛА ги рециклира на 75%.А тока на много места идва от въглищаа и нефт, но на все повече други от ядрена, вятърна, слънчева и ВЕИ енергии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години За мен Тесла има проблем заради пазарната си капитализация тоест почти всички компании в САЩ са балони 143% - http://***.infograf.bg/article/1441689354958Конкретно за Тесла ще има проблем с батериите тоест те са проблема на ел.колите и тъй като следя от години това последното е - http://***.greentech.bg/archives/65369Ако това е вярно ще скачам до небето защото бях много притеснен заради петролната катастрофа но остава системната криза и съм обяснил всичко подробно започвайки отдалече с една статия в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1752811994997027 отговор Сигнализирай за неуместен коментар