IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Високо напрежение за Tesla

Компанията на Илон Мъск се изправя пред най-голямото си изпитание

12:36 | 08.05.16 г. 14
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Tesla Model S с версия на софтуера 7.0, която съдържа и възможност за автопилот. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Tesla Model S с версия на софтуера 7.0, която съдържа и възможност за автопилот. Снимка: Ройтерс

Само батериите добавят над половин тон към теглото на колата, а и не се отличават с особено дълъг живот. В сравнение с електрическите си конкуренти Tesla изразходва доста повече енергия. Но пък има около 400 километра пробег и ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 4 секунди. Оказа се, че за клиентите това е доста по-важно. 

От основаването си през 2003 г. до днес Tesla е похарчила за изследователска и развойна дейност едва 3,8 млрд. долара - около половината от онова, което Merecedes харчи всяка година

„Tеsla показа, че бариерата за влизане в автомобилната индустрия е доста по-ниска, отколкото се предполагаше", коментира The Economist. Компанията направи своя пробив не само без никакъв предишен опит, но и без да се охарчва особено.

Заводът ѝ в калифорнийското градче Фримонт бе откупен от предишния му собственик - консорциум между GM и Toyota - на шокиращо ниската цена от 42 млн. долара (Мъск уцели точния момент през 2010 г., когато гигантите бяха принудени от кризата да намаляват драстично производствените си мощности). По изчисления на Sanford Bernstein от основаването си през 2003 г. до днес Tesla е похарчила за изследователска и развойна дейност едва 3,8 млрд. долара - около половината от онова, което Merecedes харчи всяка година.

А строящата се в момента „Гигафабрика" за батерии според Мъск ще понижи цената им с около една четвърт само благодарение на увеличаването на мащаба. В момента пакетът с батерии е най-скъпият компонент на Tesla - в каталога на компанията подмяната му за Model S струва 40 000 долара.

Има и други съществени разлики между традиционния бизнес модел в автомобилния свят и този на Илон Мъск. Тesla например почти не разчита на поддоставчици и изработва всички компоненти в собствения си завод. Но този подход изисква доста оборотен капитал и концентрира целия риск върху компанията.

 

По същия начин е организирана и дистрибуцията. Другите компании изполват дилъри, които откупуват автомобилите от тях и после ги продават на клиентите, поемайки по този начин загубите от непродадените бройки, както и разходите по изграждането и поддръжката на шоурумите. Teslа се отказва от тези предимства и предпочита да продава автомобилите си директно, спестявайки си търговската отстъпка. Но тепърва ще се разбере дали това реално няма да ѝ излезе по-скъпо.

Немалко анализатори се питат доколко оправдана е високата пазарна капитализация на Tesla. В момента компанията, която произвежда 50 000 автомобила годишно, е оценена на 29 млрд. долара - над половината от капитализацията на General Motors, която произвежда 10 милиона. Способностите на Мъск да продава електромобили вече не будят никакво съмнение, но способността му да печели пари от тях тепърва ще трябва да се доказва. По изчисления на Barclays компанията му ще погълне над 11 млрд. долара капитал през следващите пет години и ще започне да носи забележима печалба най-рано през 2021 г.

Междувременно GM, BMW, Mercedes и останалите все по-агресивно навлизат в електрическия сегмент; съвсем скоро Tesla ще се сблъска с конкуренция и от другата страна, от Apple и най-вече Google. Очевидно битката кой да прави „колата на бъдещето" тепърва ще се ожесточава.

---

* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 70 / 2016

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:41 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

14
rate up comment 0 rate down comment 0
julian12
преди 8 години
Не знаех, че Graphenano са напреднали чак толкова. Изненадващо положителен напредък.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 1 rate down comment 0
Атанасио
преди 8 години
това е добро - http://***.greentech.bg/archives/65369Проблема е батериите и ако са верни статиите сме си решили проблемите с петролната катастрофа и глобалното затопляне но остава системната криза - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1752811994997027
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 0 rate down comment 0
julian12
преди 8 години
http://***.greentech.bg/archives/66091 попадна ми една статия преди време. Това не е оригиналната, но има досатъчно инфо
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 19 rate down comment 0
freegan
преди 8 години
Нямам търпение всички коли да станат автономни и да спрат да умират хора и животни по пътищата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 11 rate down comment 2
mrynmryn
преди 8 години
Нямам търпение да навлязат масово и разни *** дето по цял ден надуват по булевардите да увиснат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 17
stanislavr
преди 8 години
Всъщност животът на литиево-йонните батерии е 1000 цикъла общо. Капацитетът пада до 80% много по рано, а при минус 20... Аз не бих посмял да возя болен човек на дълъг път със 7000 нацвъкани баКтерии по 3 волта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 26 rate down comment 0
ledosvetlenie
преди 8 години
То и от Апле разправят как батерията им кара по 2 дена и не губи капацитет по 1000 цикъла ама си купи Айфон и след половин година ще разбереш истината
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 18 rate down comment 1
mvr0306
преди 8 години
Предполагам колата ще има пазарен успех; тактиката е ясна - ще действат както навремето Стив Джобс с айфона - силен маркетинг - страхотен, иновативен продукт и т.н....лошо няма , нека Мъск печели, заслужава. За мен обаче, понеже разбирам малко повече от химия отколкото е средното ниво в този сайт, да си мислим че електроавтомобилите ще изместят ДВГ е несериозно. Както казах и по-долу: има си и други начини хората да бъдат по-екологични.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 19 rate down comment 3
Тялото
преди 8 години
Илон в няколко интервюта каза че със сегашните им производствени възможности могат да пуснат автомобил с 500 мили пробег, но би било твърде скъпо и безмислено на този етап. В стратегията на тесла в намаляване цената с около 5-6% на годин и още с толкова увеличаване на пробега. Новата тройка има доста по добър пробег на фона на размера на батерията, а още не знаем по-големите батерии в модела какъв пробег ще имат. Дори на тези нива е повече от достатъчно, само зарядните станции трябва да са повече , но всяка година се удвояват.Приказката колко екологично е производството на батерия, ми напомня на тази колко екологичен е соларния панел. Митове и легенди. 1-2 пъти в седмицата се зарежда такава кола и има близо 1000 цикъла преди да падне с 20-25% зареждането. ТЕСЛА ги рециклира на 75%.А тока на много места идва от въглищаа и нефт, но на все повече други от ядрена, вятърна, слънчева и ВЕИ енергии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 7
Атанасио
преди 8 години
За мен Тесла има проблем заради пазарната си капитализация тоест почти всички компании в САЩ са балони 143% - http://***.infograf.bg/article/1441689354958Конкретно за Тесла ще има проблем с батериите тоест те са проблема на ел.колите и тъй като следя от години това последното е - http://***.greentech.bg/archives/65369Ако това е вярно ще скачам до небето защото бях много притеснен заради петролната катастрофа но остава системната криза и съм обяснил всичко подробно започвайки отдалече с една статия в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1752811994997027
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още