Делът на китайските производители на автомобили на европейския пазар падна до най-ниското си ниво за последните осем месеца, тъй като наложените от Европейската комисия (ЕК) мита върху вноса на електромобили от азиатската страна оскъпиха с до 35% превозните средства в региона, съобщава Bloomberg.
Производители като BYD Co. и MG, част от групата на SAIC Motor Corp., представляват 7,4% от регистрациите на електромобили в Европейския съюз (ЕС) през ноември, което е спад спрямо записаните през октомври 8,2%, показват данни на консултантската фирма Dataforce. Това е най-малкият дял на китайските компании от март насам.
През октомври ЕС наложи допълнителните мита върху вноса на електромобили, изграждани в Китай, след като разследване на ЕК установи, че държавната помощ е предоставила на китайската електромобилна индустрия несправедливо пазарно предимство. Месеците на преговори между Брюксел и Пекин не успяха да разрешат търговския спор, което накара изпълнителната власт на ЕС да добави новите налози към съществуващо мито върху внос от 10%.
Въпреки че всички електромобили, произведени в Китай, се облагат с митата, включително тези, произведени от западни марки като BMW AG и Tesla Inc., размерът на налозите варира в зависимост от това колко голяма подкрепа е получил съответният автомобилен производител и дали е сътрудничил на разследването на ЕК.
Подкрепената от Пекин компания майка на MG SAIC е най-силно засегната от търговските бариери, като нейните вносни електромобили са обложени с 45% мито. Дълго време MG беше най-продаваният китайски производител на автомобили в Европа, но през ноември компанията отчете рязко забавяне в търсенето, регистрирайки 58% спад на продажбите, сочат изчисления на Jato Dynamics.
На фона на това BYD успява да напредне, като продажбите на компанията в Европа нараснаха двойно през миналия месец до 4796 превозни средства.
„BYD превзема пазара, докато MG търпи големи неуспехи“, коментира Джулиан Лицингер, анализатор в Dataforce. Растежът на BYD е стабилен, добавя той, като близо 80% от регистрациите на основния съперник на Tesla на глобалния пазар на електромобили се приписват на частни клиенти и корпоративни автопаркове.
Китайските автопроизводители, агресивно разширявайки се в световен мащаб, срещнаха съпротива в Европа, след като на практика бяха изключени от пазара в САЩ заради 100-процентните мита върху вноса.
По-ниските разходи за батерии осигуряват на китайските фирми ценово предимство, но проблемът предизвика протекционистки изблици сред политиците, като САЩ и ЕС се стремят да защитят местните индустрии от евтиния китайски внос.
Индустрията, която осигурява работа на стотици хиляди души в Германия, Франция и Италия, изпитва затруднение с електрификацията, натоварена с растящи разходи за труд и енергия и с излишен производствен капацитет.
Въпреки че митата на ЕС притъпиха натиска на Китай в региона, въвеждането им като цяло доведе до по-малък от очаквания неуспех, посочва Лицингер.
В Германия и Франция обаче регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, добавя той. В контраст с това базираните в Китай марки отчетоха ръст от 17% при продажбите във Великобритания, която не е член на ЕС и съответно митата там остават значително по-ниски.
Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много пазари по света и стана по-непредсказуем, принуждавайки автомобилните производители да преразгледат стратегиите си от състава на продуктовата си гама до броя и местоположението на заводите, както и корпоративната си структура.
Китайските автомобилни производители междувременно предприемат мерки за локализиране на производството в Европа, но тези усилия се нуждаят от повече време за пълното им реализиране.
В световен мащаб автомобилните компании търсят начини за споделяне на разходите, докато се опитват да не изостават в процеса на електрификация и въвеждане на софтуерно дефинираните превозни средства. Миналата седмица стана ясно, че финансово затруднената Nissan Motor Co. проучва обвързване с друг японски производител, Honda Motor Co., като целта на съюза е да засили способността на партньорите да се конкурират на пазара на електромобили.