Натискът на китайските производители на автомобили на европейския пазар на електромобили продължава да среща съпротива, като делът на тези компании от общите продажби в региона спада през октомври преди митата, наложени от Европейската комисия (ЕК), пише Bloomberg.
Китайските концерни, включително MG и BYD Co., успяват да завоюват 8,2% от общите регистрации на нови електромобили в Европа през месеца, сочат данни на Dataforce. Това представлява спад спрямо отчетените през септември 8,5%, като пазарният дял изостава за четвърти пореден месец от нивата преди година.
След няколко години на бърз растеж в Европа напредъкът на китайските компании е в застой от юли. Тогава Европейският съюз (ЕС) обяви, че възнамерява да наложи временни мита върху произведените в Китай електромобили, които увеличиха налозите по внос до 45%. Добавените окончателни мита влязоха в сила на 30 октомври след месеци на преговори с Пекин и корекции на предстоящите правила.
„Ще бъде много интересно да видим какво се случва през ноември“, посочва Джулиан Лицингер, анализатор в Dataforce.
Дискусиите между ЕС и Китай продължават, но със скромен напредък, което значи, че перспективата за постигане на сделка за замяна на митата с ценови ангажименти засега остава малка.
Междувременно BYD продължава да засилва присъствието си в Европа.
За втори месец през последните три BYD изпреварва MG – доскоро най-продаваната китайска марка в региона, според консултантската фирма Jato Dynamics. Продажбите на BYD са се увеличили над два пъти през октомври до 4630 автомобила спрямо година по-рано.
Стратегията на BYD включва спонсорство на Европейското първенство по футбол, което допълнително да засили осведомеността сред потребителите относно нейното име.
Вицепрезидентът на компанията Стела Ли прекарва все повече време в Европа, където BYD успя да привлече бивши мениджъри от европейски конкуренти като Stellantis NV.
При MG, чиято компания майка SAIC е контролирана от китайското правителство, доставките се свиват с 56% през октомври до 3846 автомобила. За първите 10 месеца на тази година марката все още е лидер сред китайските компании с продадени 63 895 автомобила.
Търговското напрежение започва да оказва все по-голям натиск върху глобалната автомобилна индустрия: китайският производител на автомобили Chery Automobile Co. например отложи плановете си да започне производство на електромобили в обновен завод в Барселона.
Изглежда, че тази тенденция ще се задържи, след като новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп обеща да наложи допълнителни мита върху вноса.
В Европа китайските производители предприеха мерки за потушаване на опасенията относно тяхното въздействие върху местната автомобилна индустрия чрез изграждане на фабрики, партньорства и мрежи за доставка.
Все пак лидерството на Китай при електромобилите беше подчертано по-рано този месец от обявения от Northvolt AB фалит. Шведският производител на батерии, чийто най-голям акционер е Volkswagen AG, доскоро беше посочван като най-голяма надежда на Европа в глобалната битка на пазара на батерии.
Правителството на президента на Китай Си Дзинпин, от своя страна, насърчи китайските автопроизводители да гарантират, че производството на важни технологии остава в страната.
В цяла Европа общият пазар на електромобили буксува от началото на годината, тъй като големи икономики и пазари като Германия ограничиха субсидиите, стимулиращи търсенето.
Въпреки че регистрациите на електромобили растат с 6,9% през октомври, от началото на годината техните обеми са се свили с 1,7% на годишна база, изтъква Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Тъй като правителствата в региона ограничават разходите за стимулиране на продажбите на електромобили, перспективите пред местната автомобилна индустрия остават мрачни. Volkswagen обяви, че обмисля затваряне на заводи в Германия, аStellantis намалява производството на Fiat 500 EV в Италия, позовавайки се на охладените европейски продажби.