IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се обърка при електромобилите?

Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г.

18:13 | 29.09.24 г. 26
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Въглеродните емисии от транспорта са 15% от общите и мисията за въглеродна неутралност изглежда невъзможна без мерки в тази област, пише Bloomberg. По тази причина и правителствата по света предложиха редица стимули за покупката на електромобили, както и за самото производство.

Така технологията се разви, цените на електромобилите паднаха дори под тези с конвенционални двигатели и изглеждаше, че времето на двигателите с вътрешно горене е към своя край. Правителствата започнаха да намаляват субсидиите за покупката на електромобил.

И изведнъж през тази година преходът към електрическа мобилност се колебае, ръстът на продажбите се забавя, а автомобилната индустрия започна да се пита дали не сбърка с някои инвестиционни планове.

Какво се обърка?

Търсенето на електромобили започна да намалява в Европа и САЩ, макар че все още е стабилно в Китай, сочат данните на Bloomberg NEF. През 2022 година имаше ръст на продажбите на електромобили и хибриди с 62% на годишна база, но през миналата година този ръст се е забавил до 31%.

До голяма степен това се дължи на Европа и САЩ - в Германия например продажбите на електромобили се срина с 69% през август. Според анализатори основната причина за намаляването на продажбите в Европа е ранното спиране на субсидиите. Без тях покупката на електромобил изглежда все още е по-скъпо спрямо конвенционалните двигатели.

В Европа електромобилите са със средно 30% по-скъпи от конвенционалните коли.

В САЩ пък притесненията на шофьорите са свързани със зареждането - повечето зарядни станции са в източните части на страната. Електромобилите тук също са по-скъпи - със средно 27 на сто, сочат данни на Bloomberg.

Има и по-евтини варианти, но те се произвеждат в Китай, а и САЩ, и Европа въведоха високи мита, за да защитят собственото си производство.

Намаленото търсене отрезви производителите и те вечезалагат на по-малко амбициозни цели. Сред тях са стари марки като GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo или Toyota. Всички те вече залагат на общо 23,7 млн. продадени електромобили до 2030 година, или с 3 млн. по-малко спрямо прогнозите през миналата година.

Дори и Tesla, която е пионер в технологията, спря да споменава за целта си от 20 млн. електромобила годишно до 2030 година, посочва още Bloomberg.

В САЩ Ford отложи разработката си за електропикап и SUV, с което намали разходите си за проучвания в тази област (до 30% от общите, спрямо 40% преди година).

Проблемите при електромобилите засягат още много сектори - основно при производството на батерии, където са впрегнати стотици хиляди служители. Northvolt, който е най-големият европейски производител, съобщи, че ще освободи 20% от персонала си и спира плановете си за разширяване на производството.

Какво да правим с китайска доминация?

Производителите на електромобили сега са изправени пред силната конкуренция на китайските производители и в Европа и САЩ въведоха големи мита, визирайки силните стимули, които секторът получава от китайското правителство.

Но политиците в Европа и САЩ трябва да решат една много тежка дилема - дали да махнат тази бариера, което ще насърчи производството на евтини части за електромобили и в крайна сметка ще понижи цената и на европейските и американските модели. Такава мярка обаче може да се окаже пагубна за местните производители и да затвърди господството на Китай.

На този етап и от двете страни на Океана залагат на ограниченията, докато решат какво да правят с китайската конкуренция.

А според оценките на Bloomberg NEF сравненията са убийствени. Само разходите за батериите в Китай са паднали до средно 126 долара за киловатчас, докато в Европа са с 20% по-високи, а в САЩ - с 11%. Китайските производители показаха и ново поколение батерии, които разчитат не на лития, а на натрий, който е по-често срещан и съответно разходите за набавянето му са по-ниски. Натрият също така се загрява по-малко от лития, използван днес в батериите.

Има ли решение?

Много правителства виждат какво се случва и планират да върнат субсидиите за електромобилите, пише още Bloomberg. Междувременно и самите производители в Европа всеки момент ще покажат своите модели с цена под 25 хил. евро - според оценките на анализатори през тази или през 2025 година ще бъдат представени електрическите варианти на емблематичното Renault 5 или Citroën С3

Това означава, че електромобилите могат да разширят дела си до 24% на европейския пазар през следващата година. Това ще е удвояване на дела им спрямо 12,5% през първите осем месеца на тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:13 | 29.09.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

5
rate up comment 11 rate down comment 32
гъбко
преди 1 месец
До: Ironhorse Да ве, горят ти казвам. Цяло лято специално съм зяпал, поне 20 опожарени коли по магистралите и пътищата, и НИТО ЕДНА електричка, всичкото дизелчета и бензинови. На фериботите кво им е? Два големи пожара и всичките тръгнали от дизели. Хаха! Палубите с електричките непокътнати. Койо има читави електрички продава, който няма плаща по медиите да пишат против тях. Тъй е и с който има кинти купува, който няма си пише по форумите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 31 rate down comment 12
Ironhorse
преди 1 месец
До: гъбкоП ... тьо, електричка като се палне и 200 кубика вода не могат да я угасят.Толкова са опасни, че вече нито една сграда с подземен гараж не допуска тези факли, за фериботи да не говорим.А, инфраструктура от зарядни станции НЯМА!Всеки автомобилен концерн произвеждащ и автомобили с ДВГ даде заден ход за електричките. Що ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 39
гъбко
преди 1 месец
Всичко си им е наред на електричките, вървят си по улиците и магистралите, вървят си и продажбите, само кон-спираторите и набедените ентелекти, сиреч тез дето нямат коли, си дърдорят безсмислиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 33 rate down comment 13
Tikva007
преди 1 месец
*Какво се обърка при електромобилите?* - Нищо не се е объркало! Всичко, което се случва, е напълно закономерно - просто грамотните и истински интелигентни хора сред отворилите уста и ггъззз да управляват света не са чували за закони на физиката, които са закони и на природата, и на диалектиката - все фактори, по-силни от комунистическия стремеж към утопии и следващата от него управленска импотентност и безпомощност!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 45 rate down comment 11
cyclop
преди 1 месец
Обърка се, че няма все още "електромобили", а има имитации на автомобили, просто играчки на батерии! С куп непреодолими и непоносими недостатъци, при това на абсурдно висока цена!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още