IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се обърка при електромобилите?

Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г.

18:13 | 29.09.24 г. 26
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Въглеродните емисии от транспорта са 15% от общите и мисията за въглеродна неутралност изглежда невъзможна без мерки в тази област, пише Bloomberg. По тази причина и правителствата по света предложиха редица стимули за покупката на електромобили, както и за самото производство.

Така технологията се разви, цените на електромобилите паднаха дори под тези с конвенционални двигатели и изглеждаше, че времето на двигателите с вътрешно горене е към своя край. Правителствата започнаха да намаляват субсидиите за покупката на електромобил.

И изведнъж през тази година преходът към електрическа мобилност се колебае, ръстът на продажбите се забавя, а автомобилната индустрия започна да се пита дали не сбърка с някои инвестиционни планове.

Какво се обърка?

Търсенето на електромобили започна да намалява в Европа и САЩ, макар че все още е стабилно в Китай, сочат данните на Bloomberg NEF. През 2022 година имаше ръст на продажбите на електромобили и хибриди с 62% на годишна база, но през миналата година този ръст се е забавил до 31%.

До голяма степен това се дължи на Европа и САЩ - в Германия например продажбите на електромобили се срина с 69% през август. Според анализатори основната причина за намаляването на продажбите в Европа е ранното спиране на субсидиите. Без тях покупката на електромобил изглежда все още е по-скъпо спрямо конвенционалните двигатели.

В Европа електромобилите са със средно 30% по-скъпи от конвенционалните коли.

В САЩ пък притесненията на шофьорите са свързани със зареждането - повечето зарядни станции са в източните части на страната. Електромобилите тук също са по-скъпи - със средно 27 на сто, сочат данни на Bloomberg.

Има и по-евтини варианти, но те се произвеждат в Китай, а и САЩ, и Европа въведоха високи мита, за да защитят собственото си производство.

Намаленото търсене отрезви производителите и те вечезалагат на по-малко амбициозни цели. Сред тях са стари марки като GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo или Toyota. Всички те вече залагат на общо 23,7 млн. продадени електромобили до 2030 година, или с 3 млн. по-малко спрямо прогнозите през миналата година.

Дори и Tesla, която е пионер в технологията, спря да споменава за целта си от 20 млн. електромобила годишно до 2030 година, посочва още Bloomberg.

В САЩ Ford отложи разработката си за електропикап и SUV, с което намали разходите си за проучвания в тази област (до 30% от общите, спрямо 40% преди година).

Проблемите при електромобилите засягат още много сектори - основно при производството на батерии, където са впрегнати стотици хиляди служители. Northvolt, който е най-големият европейски производител, съобщи, че ще освободи 20% от персонала си и спира плановете си за разширяване на производството.

Какво да правим с китайска доминация?

Производителите на електромобили сега са изправени пред силната конкуренция на китайските производители и в Европа и САЩ въведоха големи мита, визирайки силните стимули, които секторът получава от китайското правителство.

Но политиците в Европа и САЩ трябва да решат една много тежка дилема - дали да махнат тази бариера, което ще насърчи производството на евтини части за електромобили и в крайна сметка ще понижи цената и на европейските и американските модели. Такава мярка обаче може да се окаже пагубна за местните производители и да затвърди господството на Китай.

На този етап и от двете страни на Океана залагат на ограниченията, докато решат какво да правят с китайската конкуренция.

А според оценките на Bloomberg NEF сравненията са убийствени. Само разходите за батериите в Китай са паднали до средно 126 долара за киловатчас, докато в Европа са с 20% по-високи, а в САЩ - с 11%. Китайските производители показаха и ново поколение батерии, които разчитат не на лития, а на натрий, който е по-често срещан и съответно разходите за набавянето му са по-ниски. Натрият също така се загрява по-малко от лития, използван днес в батериите.

Има ли решение?

Много правителства виждат какво се случва и планират да върнат субсидиите за електромобилите, пише още Bloomberg. Междувременно и самите производители в Европа всеки момент ще покажат своите модели с цена под 25 хил. евро - според оценките на анализатори през тази или през 2025 година ще бъдат представени електрическите варианти на емблематичното Renault 5 или Citroën С3

Това означава, че електромобилите могат да разширят дела си до 24% на европейския пазар през следващата година. Това ще е удвояване на дела им спрямо 12,5% през първите осем месеца на тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:13 | 29.09.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

25
rate up comment 1 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
Представете си, някъде сте видели златни тухли, примерно. Много готини, хващат окото...и вие си решавате че, като се върнете тук, почвате да строите със златни тухли. Да, ама след време, почват да пишат по инвеститорските форуми като този "какво се обърка със златните тухли?" ...И почва яко чесане на Ряпата. Ала като си кажеш открито, че златото е за други цели, разни гъбковци почват да коментират язвително...пък със златните тухли като не върви -не върви, и това е. Найс, а?!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 1 rate down comment 1
Pyramid
преди 1 месец
За "подплатената информация": Който мисли че, самите производители не разполагат с такава, силно ги подценява. Всичко си имат, просто, зависи под какъв ъгъл се гледа и кой го гледа, за да го види. Там ги няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 4 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
...Между другото, а какво НЕ се е объркало до днес и какво Утре няма да се?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 3 rate down comment 1
Pyramid
преди 1 месец
До : гъбко : хайде, кажи ми, БЕЗ какво (не)може устройството за съхранение на ел.енергия и на какви принципи трябва (но, явно, не са спазени) да отговаря. И пак си карай Нисанче-то.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 3 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
Нещо по "математическия модел": Затруднявам се да облека в числа ПРОБЛЕМИТЕ пред: 1.Производители (да правят сложни и скъпи неща, които, да трябва да доставят навреме, в количества и по (разни) места.2.Търговци и доставчици за множеството модели и типове, капацитети и др.3.Времето за поддръжка и ремонт (напр.за смяна на 1 елемент в 1 електромобил,4.Разходоте за гаранционен сервиз (на време и пари) ПО ЦЯЛАТА ВЕРИГА, 5.Грижите по рециклирането,6.Загубените животи от пожари и др. Има и ощ ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 10 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: Tikva007 : Съжали го. Той още не разбира. Малък е. За него, три ъочки, може и да НЕ образуват равнина, ако няма математически модел на електрохимията и трикракото столче е например желязно, а не дървено. Ами за него и подобни пееше Висоцки "Жираф большой, ему видней!".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 11 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: гъбко, електрохимията няма нищо общо. А тези, дето не били пасели трева, не ги знам какво пасат и какво пушат. Факт е обаче, че пропускат видими неща, което, ги води все по-надолу (нали ТЕ в момента са закъсали, ТЯХ обсъждат, КОМПАНИИТЕ, дето са им платили МИЛИАРДИ, сега се нуждаят от спасяване и т.н.). Поправи ме ако греша но, ЕЕС (електроенергийната система) се базира на подобна логика...която, тези приятели, упорито са загърбвали дълго време, за са стигнат до тук...А никой дори не пита.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 11 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 месец
До: тъпко: На предната, на задната - само да е на оная *електричка, чистак-бърсак от магазина - leaf, вече втора година*. Само кажи къде и кога. И не ме пращай пак в Западния парк, моля, че ти изобщо не си от София! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 3 rate down comment 13
гъбко
преди 1 месец
До: Pyramid Значи, ако имаш подплатена информация (математически модел на физико-химията, натрупани експериментални данни, приличен икономически анализ на първите например 100хил изделия) всеки R&D отдел на ВСЯКА фирма от областта ще ти обърне внимание. Никой, дето си изкарва парите от батерии, не пасе трева и е събиран от улицата. Ако удариш на камък 7 пъти, проблема е в теб.То важи за всичко, не само за батериите. На тия с минусите не им обръщай внимание, дребните житейски радости на кибиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 11 rate down comment 2
Pyramid
преди 1 месец
До: гъбко Тук, аз инвеститори НЕ търся. Само со коментирам темата и споменавам. Да му мислят производителите, т.к.те си имат проблеми с продажбите, не аз. Нито имам, нито ще организирам производство, за целта мераклии бол. А нашите, НАПР. от Монбат, бяха първите открехнати по въпроса. Не искат хората - НП, проблемът е в тяхната градина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още